Gammel rotte - sliten

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
løvetann
Pinky
Posts: 4
Joined: 02 Jun 2016, 14:18
Kjønn: Kvinne

Gammel rotte - sliten

Post by løvetann »

Fineste Junior-gutten har blitt merkbart gammel. Han er blitt 2år og 2 mnd så er jo ingen unggutt lenger.
Lenge siden jeg har hatt gamle rotter og de har da virket i god form til slutten, så usikker på hvordan håndtere dette..

Junior flyttet inn til meg sammen med burvenninna si i sommer, da var han snart 2år gammel, han er en litt nervøs type, liker buret sitt, der er det trygt. Relativt liten, atletisk rottemann.
Gradvis har han blitt gammel, men har merket det ekstra den siste mnd. Han spiser godt og har god matlyst, er nok hans favorittaktivitet å spise :D men han er likevel ganske tynn, usikker på om han er tynnere nå enn da han kom hit, da jeg ikke veide han da, men han er ca 340g nå. Merker spesielt godt at bakparten svikter litt, han er svak i beina, noen ganger virker det som om han ikke løfter ordentlig, men drar beina etter seg på en måte.. Har også dårligere balanse.
Han holder seg mye for seg selv i huset sitt, men er den første som kommer for å hilse på når jeg kommer til burdøra. Ikke veldig glad i kos, men glad i oppmerksomhet og godbit på lur. Blir lett stresset og vil raskt søke tilbake til huset
Har vært litt bråk i buret da det har kommet inn flere yngre rotter og Junior helst vil være i fred, virker det som. Har satt han i et eget bur nå så han kan få være litt i fred, og bare kose seg med maten sin.
Men det jeg lurer på er om dette er greit for en rotte? Liker ikke tanken på at han skal være helt alene heller. :(

Når det gleder alderdomsplager - når lar dere rottene deres få slippe?
Synes dette er vanskelig. Han er en glad gutt som tydeligvis har det litt vanskelig. Og jeg ønsker ikke at han skal ha det vondt :(( <3

utmeldt

Re: Gammel rotte - sliten

Post by utmeldt »

Hei,
Korleis går det med rottemannen din??

Dei få av mine som døde av alderdom fekk slippe når eg såg at livsgnisten var borte, mat og drikke inntaket var merkbart redusert og dei begynte å vise tegn på ubehag/smerte. Kan vere lurt å vege han regelmessig for å sjå om han går ned i vekt.
Om han trivst best i sitt eige selskap så får han bu åleine den tida han har igjen tenker eg. Så får du heller bruke litt ekstra tid på å skjemme han bort. Det er ikkje ideelt for ein rotte å bu åleine, men når du har prøvd å la han bu sammen med andre og han tydleg ikkje trivst med det så får han prøve å bu for seg sjølv evt møte dei andre av og til om det går.
Har hatt fleire med dårleg bakpart, og dei klarer seg ofte godt ein god stund om ein tilrettelegger buret med ramper og diverse andre ting slik at det blir lettare å bevege seg. Kan og prøve å gi han tilkudd av B-vitamin.

løvetann
Pinky
Posts: 4
Joined: 02 Jun 2016, 14:18
Kjønn: Kvinne

Re: Gammel rotte - sliten

Post by løvetann »

Det er vanskelig å lese han. Han har gått opp 15gram på 2 uker.har gitt ham litt ekstra.
Vært dårlig på å veie han jevnlig.. men skal begynne med det.
Han har livsgnist vil jeg si. Elsker mat og å bli prata til. Han er ingen koserotte men liker oppmerksomheten. Han har en tydelig vilje, men er vondt å se han slite med å komme seg opp og frem. Ikke spesielt aktiv. Utforsker i 5 min før han legger seg under teppe e.l. men gnisser gjerne med tennene :)

Har flyttet han til badet hvor det er varmere og jeg får pratet enda oftere til han.lufter han sammen med de andre rottene av og til.

Hva er klare smertetegn? For det virker ikke som han har smerter, annet enn at han er litt mer innesluttet, men det har han vært så lenge jeg har hatt han, bare litt mer nå da, så vet ikke om det er fordi det er vondt..

Tenker i utgangspunktet at han får leve sånn til det blir evt blir værre. Men har aldri hatt rotter som har virket gamle på slutten, så om noen har meninger på om han kanskje lider så ønsker jeg å vite det så vi kanskje tar en annen ending på det..
Vært hos meg i bare 5 mnd, men blitt så veldig glad i han på den tiden.
Trist :(

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Gammel rotte - sliten

Post by malap »

Jeg måtte nylig avlive gutten min som ble 2 år gammel og vet hvor vanskelig det er å vite når nok er nok..
Bark hadde hatt HED (svake bakbein) en stund uten problemer, men fikk mot slutten problemer med det - dårlig balanse, beina "hang" igjen litt av og til, vanskelig for han å sitte opp og holde maten sin, vanskelig å drikke av høye flasker og drikke/spise av skåler med høye kanter (viktig å tenke på å ha lave skåler med mat og vann når man har en rotte med svake bakbein). Tilrettelegging i bur og på uteplass er også viktig når dem sliter med å komme seg frem/dårlig balanse. Bark ble de siste ukene noe lammet i venstre side - mulig grunnet svulst, eller et lite slag. Han hadde ikke like god kontroll over avføring lenger og han slet med å spise (siste tiden fikk han bløtmat 3 g daglig for å få i seg nok mat og væske). Han fikk mot slutten metacam (smertestillende og betennelsesdempende) for å se om det kunne hjelpe han på noen måte, noe som hadde effekt på aktiviteten hans i begynnelsen (jeg ville testet dette ut på din). På tross av bløtmat gikk han også ned i vekt, sov mye mer og fikk en del porfyrin i øyne og nese, DA følte jeg at jeg måtte si stopp. Han skulle ikke måtte slite noe mer, og jeg synes vi skal la dem få slippe før det blir for ille.

Jeg synes du burde la gutten din få dele den siste tiden med burvenninnen som han trives sammen med, så han ikke er helt alene. Du kan jo lufte alle sammen under oppsyn så de ikke mister kontakten feks. Tenker dette er ekstra viktig med han siden han ikke er så glad i kos med mennesker.
Følg med på vekten hans - vei gjerne daglig eller annenhver dag, han høres ut som en veldig liten/tynn gutt?
Av bløtmat kan du gjøre dette: Kjøp babygrøtpulver og/eller på glass, pulveriser tørrfor og bland oppi med vann sånn at det er flytende nok - da er du sikker på at han får i seg det han trenger. Du kan også koke grønnsaker og lage mos (jeg bruker potet/søtpotet, gulrot og brokkoli/blomkål) eller smoothie. Du kan blande pulverisert tørrfor med leverpostei og litt vann som du kan lage "boller" med, samme kan du gjøre med makrell i tomat (de små porsjonsboksene er fine å bruke), eller majones, vaniljesaus, yoghurt mm.. Gi han gjerne bløtmat 3 g daglig så du er sikker på at han får i seg nok mat og væske jevnlig. Det er ikke såå viktig at alt skal være så sunt når de er syke/gamle, det viktigste er at de får i seg næring og væske.
Jeg ville også snakket med en veterinær og fått Metacam til han, i tilfelle han har smerter. Den er også betennelsesdempende - noe som kan ha effekt mtp HED. En så gammel rotte kan likeså godt få leve resten av livet på smertestillende, så de ikke har vondt. De er veldig gode til å skjule smerte fra oss. Men bustepels, porfyrin, smale øyne, inaktivitet/sove mer kan være smertetegn.
Malena

Post Reply