Oppfører seg rart. Hjelp?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by J&J »

Hei! Jenta mi er helt rar, hun er ikke seg selv. Når jeg holder henne, er det akkurat som om hun ikke ser (kanskje hun er blind?) fram, hun bare sklir flat ned omtrent når jeg sitter i sofaen med henne i armene, hun går bare rett fram, ut av armene og sklir ned... Det ser litt ut som om øynene er litt annerledes og. Da hunn satt på skuldra mi, datt hun rett ned da og (jeg tok henne imot). Hun spiser akkurat som hun andre, og hun er frisk. Jeg vet ikke om dette har noe med mat å gjøre, kanskje det har vært litt gammel leverpostei i huset som hun har spist? Jeg vet ikke. Hun oppfører seg som om hun er full, rett og slett. Hun vil ikke ha vann. Hun vimset rundt og klarer på en måte å ikke stå helt stødig, og hun virker søvnig, ja rett og slett full .... Jeg har prøvd å få i henne vann ig latt henne være alene i fred i buret. Hva kan dette være? Noen som vet? Jeg er så redd for at lille jenta mi skal dø, hun er bare 8 måneder gammel..

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by J&J »

Også når hun vasker seg, faller hun. Det er kveld nå så jeg kan ikke ta henne til veterinær, i morgen hvis hun forsatt lever så tar jeg henne dit. Jeg er ganske forberedt på at hun skal dø, evt avlives om det er best for henne, er så redd!Har nå lagt henne i reiseburet for at hun skal få fred, hun romsterer i reiseburet. Huff og huff. Håper hun blir bedre, nå skal hun bare få ro.

utmeldt

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by utmeldt »

Hei,
Huff, ikke moro når de blir slik.
Er eine auga større enn det andre? Klarer ho å holde maten når ho skal spise? Symptoma du beskriver minner meg dessverre om hypofysesvulst.

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by J&J »

Syns kanskje de ene øye er litt større enn det andre. Skal nok ta ho med til vetten i dag. Huff huff. Lille jente mi, ikke ett år en gang. kanskje det er best for henne å bli avlivet? Det får vetten se på. Hun skal få det som er best for henne. Hun har vært sånn en liten stund, var hos vetten for litt siden, da hun haltet og røntgen viste ingenting feil. Kanskje dette har vært et symptom? Takk for svar <3

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by J&J »

Har ikke sett henne holde maten skikkelig, hun lå å spiste litt potet i går, og som jeg sa haltet hun for litt siden og da holdt hun ikke maten skikkelig, men hun ble bedre og nå har hun blitt verre . Uff uff

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by J&J »

Foressten, er dette en sykdom som hun dør av eller om det er best bli avlivet, eller noe som hun overlever av?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by WillyWonka »

Jeg kan ingenting om hypofysesvulst, men kan tenke meg at om det er svulst vil en avliving trolig være det beste. Vet ikke om det er noe som kan opereres. Dette vet Iwonamo bedre enn meg.. Du får holde oss oppdatert. Ikke kjekt å høre når de blir sånn... Lykke til
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by utmeldt »

Ved hypofyse svulst blir det for liten plass i skallen til at hjernen kan fungere skikkelig samtidig som svulsten trykker på nærliggende områder i hjernen og forstyrrer deres funksjon). Derfor kan det forekomme fovirrring/endring i mental status/atferd, problem med å koordinere bevegelser slik at det f,eks blir vanskelig å holde maten eller reise seg opp, øyet på den siden svulsten ligger kan virke å vere større, de kan få problem med synet eller få headtilt, Enkelte beveger seg rundt i sirkler. Enkelte kan vise tegn på smerter ( hodepine) dvs presser hodet mot vegger eller flater. De kan få ubeskrivelig stor matlyst om hypothalamus er påvirka.

Eg har hatt to rotter med hypofysesvulst, og begge to ble avlivet. Det varierer kor fort symptoma utvikler seg, men hos begge mine skjedde det fort. Tok berre nokre dager frå eg merka at dei oppørte seg rart ( virka desorientert, falt fra hyller, fortsette å gå utfor kanten der friske rotter ville ha stoppa, låg og spiste, osv) , til de virka dårlige med bustepels og tegn på smerter/ubehag. Det er noen medisiner ein kan forsøke, men dei vil ikkje kurere svulsten, kun sinke utviklingen om de virker. Slik eg ser det er det beste for rotta å slippe framfor å prøve ut medisiner.

Men la dyrlegen ta ein god sjekk på henne, sjekk henne for ørebetennelse eller andre infeksjoner.
Lukke til!

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by Ingerid Øksnevad »

Hvordan har det gått?

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by J&J »

Hun har blitt verre. Ble litt usikker på om det var lurt å avlive henne i går, for plutselig ble hun bedre. Så da avbestilte jeg avlivningstimen. I dag har hun time klokka halv 3, men hun har veldig vondt og lider, så jeg skal ta å ringe vetten og spør om ikke hun kan få time tidligere. Oppdatering kommer etter hun evt er avlivet... D:

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by J&J »

Ja.. Så nå har jeg vært på dyrlegen med henne. Hun fikk en narkosesprøytr først. Jeg satt med henne i armene helt til hun ble slapp. Så fikk hun sprøyta som slutter alt, desverre . Hun har vært verdens beste Juni og vil alltid være det <3 Nå er hun en bedre plass der hun ikke lider. Rest in peace<3 Ny rotte kommer i hus senere i dag. Juni vil alltid huskes som den livelige, gledessprederen hun var <3

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by Ingerid Øksnevad »

Kondolerer <3

utmeldt

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by utmeldt »

Kondolerer! <3

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Oppfører seg rart. Hjelp?

Post by J&J »

Takk <3 Var veldig trist dette :.( Hun er høyt savnet :( Ny rotteskrott har kommet i hus og Johanna sørger over Juni. Hun nye er så selvsikker! Hun følger etter johanna og prøver å klatre på henne. Johanna har markert seg på henne. Men hun nye har ikke underkastet seg ennå. Hun er ei lita kremfarget jente med røde øyner, nydelig <3

Post Reply