Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by Ida Davidsen »

Jeg var hos veterinær en stund tilbake pga Sammy blødde fra øret. I følge veterinær var dette bare en rift som hun hadde påført seg selv. I det siste har hun klødd seg mye der, og det lukter vondt, og jeg begynte å tenkte at det heller kunne være en betennelse. Men så, i går, satt jeg å spilte mens hun sov i fanget mitt og ut av ingen steds bøyde hun ryggen, spratt opp på bakbeina og begynte å vifte med forbein og hodet mens hun fnøs vilt. Jeg åpnet forumet, men det var under oppdatering.
I dag, da jeg kom hjem fra jobb, skjedde det samme, enda en gang mens jeg satt og spilte. For å si det sånn har jeg sluttet med det mens hun er ute.
Jeg googlet en stund, så noen videoer og det som skjedde matcher beskrivelsen på epileptiske anfall.
Da begynner jeg å lure på om dette kan ha noe med svulst på hjernen å gjøre. Hun har ikke vist noen andre tegn som lammelser eller headtilt og er fortsatt glatt og pen i pelsen, vasker seg og spiser som vanlig. Litt slappere, men hun er 2 år gammel og har noen jursvulster som også er med på å hindre aktiviteten.
Bør hun avlives med en gang? Veterinæren går jeg selvfølgelig til uansett, men vil høre litt rundt. Hun har ikke fått noen anfall utenom og kaster seg ikke rundt heller. Burde jeg heller vente til hun blir i dårligere form med avliving?
Uff, dette er vanskelig. Hun er hjerterotta mi, og kan fort bli den siste på noen år nå som jeg skal studere. :worry:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by Marit Fosen »

Hun har mest sannsynlig ørebetennelse. Ørebetennelse er smertefullt og kan forklare oppførselen hennes. Ikke alle ørebetennelser gir head tilt. Du skriver at det lukter fra øret hennes og at hun har klødd seg mye, det gjør ørebetennelse. Hun bør få antibiotika + øredråper, Canaural.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by Ida Davidsen »

Så det er ingen grunn til bekymring for svulst? Kan ørebetennelse gi epileptiske anfall også? Skal ringe veterinæren å bestille time i hvert fall.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by Ida Davidsen »

I dag har hun også plutselig fått veldig mye porfyrin fra snuten. Hadde ingenting i går, men i dag.. Hun nyser og det blir røde flekker over alt her. Har aldri sett en rotte med så mye porfyrin før...
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by Marit Fosen »

En kan ikke utelukke svulst, men siden det lukter fra øret, tyder det på betennelse. Har du Metacam, smertestillende, hjemme, gi det. Ta henne til veterinær på mandag.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by Ida Davidsen »

Det har jeg dessverre ikke. Men til veterinæren skal jeg!
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by Ida Davidsen »

Men har anfallene noe å gjøre med ørebetennelsen? Eller har det sammenheng med noe annet?
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by Marit Fosen »

Det du beskriver høres ikke ut som et epileptisk anfall, heller en reaksjon på smerter.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by WillyWonka »

Jeg har ingen er faring med epilepsi hos rotter, men det første som slo meg var at det er en reaksjon på smerter. Slik du beskriver det, kan det være snakk om en ørebetennelse, og dette er gjerne veldig smertefult.
En kan heller ikke utelukke svulst, og om hun har flere jursvulster, er ikke det utenkelig, men jeg har større tro på ørebetennelse (men nå er ikke jeg veterinær, så er forsiktig med å konstantere noe :) )
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by Ida Davidsen »

Hun har nå blitt ferdig med Canaural kur som hun fikk i øret to ganger daglig i syv dager, og øret verken lukter eller blør lenger. Ingen porfyrin lenger. Hun klør seg heller ikke. Men, dere sa at de anfallene kommer av smerte. Det skjedde igjen i dag allikevel. Etterpå blir hun helt fjern slik at jeg kan så og si holde henne opp ned uten at hun protesterer..

Det er helt likt som det som skjer med denne rotta jeg fant på youtube:
https://youtu.be/tOk9Rpk673I

Hva synes dere? Fortsatt smerter?
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by Ida Davidsen »

Noen? For meg virker det som det har med mer enn smerte å gjøre.. Hun ligger som regel og sover når det skjer. Hvis det som skjer i videoen er et epileptisk anfall, er jeg hundre prosent sikker på at det er det samme...
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

utmeldt

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by utmeldt »

Om det som skjer med rotta di likner på det som skjer på videoen så kan ein kanskje ikkje utelukke epileptiske anfall slik eg ser det. Men det er vanskeleg å seie noko utan å å ha erfart anfallet sjølv. Har du mulighet til å laste opp video? Epilepsi hos rotter er ikkje vanleg, men kan forekomme. Kan arte seg alt frå voldsomme anfall der rotta blir kasta vegger imelleom til rykninger i ansiktet/hode. Årsaken kan vere mange ting. Tilstander i hjernen, og utenfor hjernen som påvirker hjerneaktiviteiten. Alt frå ekte epilepsi til svulster og infeksjoner, både i og utenfor hjernen. Blør ho fortatt frå øyra? Ein infeksjon i hjernen/rundt hjernen med utspring i indre øyre kan muligens føre til epileptiske anfall. Men i slik tilfelle vil eg tru at du kanskje ville merke endring i allmenntilstanden også. Fikk rotta di anna behanding enn øyredråper? Har dere prøvd f.eks Baytril og prednisolon? Dråper er kanskje ikkje nok til å ta knekken på infekjsonen. Ein infekjson i indre øyre kan føre til hevelse, og påvirke synet og balansen, og muligens andre ting også. Kor ofte kommer anfalla? Har dere prøvd smertestillende medisiner for å utelukke smerter? Ser du tegn på smerte mellom anfalla? Bustepels, lav aktivitet, sammenkrøpet kroppsstilling?

utmeldt

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by utmeldt »

Korleis går det med Sammy?

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by Ida Davidsen »

Beklager at det tok meg så lang tid å svare.
Den største av svulstene hennes ble over natten veldig hard, og hun fikk problemer med å gå. Jeg måtte dermed avlive henne, og jeg var helt knust, så jeg glemte å svare. Det var den verste avlivningen jeg har vært med på. Hun var veldig spesiell for meg. Veterinæren måtte gi henne tre doser med bedøvelse, og selv etter det kravlet hun rundt. Vi måtte bruke gass for at hun skulle sovne..
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Epileptiske anfall, hjernesvulst?

Post by malap »

Kondolerer så mye <3

Jeg har vært med på 2 avlivninger der rottene mine må ha hatt flere doser for å sovne - de har vært veldig stresset og det er helt forferdelig når det blir sånn. Jeg synes avliving med gass er mye bedre, da sovner de så fort.
Malena

Post Reply