Overvektige rotter/"Fatty" genet hos rotter.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Overvektige rotter/"Fatty" genet hos rotter.

Post by utmeldt »

Ja, eg vart referert til som dyremishandler her om dagen fordi nokre av rottene eg har hatt var ganske så overvektige. Må innrømme at det var litt sårt sidan eg har gjort det eg kan for å oppnå god helse hos mine rotter.

Uansett så eg synst eg at folk må opplysast om at det i enkelte tilfelle er andre ting enn overforing som kan vere årsaken til overvekta, og samstundes hadde det vore spennenade å kartlegge kor mange rotter det dreier seg om.

Ja, Bartus vart heile 1100 gram, og han var skikkeleg feitt. Men samtidig levde han på ein diett beståande av RM1 og agurk. Stakkaren måtte og ut av buret for å hente Rm1 kulene han skulle ete, og dei var plassert i god avstand frå buret på uteplassen hans. Han var ute av buret fleire timer om dagen. Men ble feitt likavel. Og eg skjønte ingenting før eg las om Zucker og HO rotter:
The Zucker (fatty) rat is one of a group of animals that inherit obesity as an autosomal Mendelian recessive trait. These rats are obese, hyperphagic, and hyperinsulinemic, but blood glucose remains at normal levels. Although these rats eat more than normal rats, their response to the addition of adulterants to the food or after exposure to the cold is more like that of normal rats than rats with hypothalamic obesity. The hypertriglyceridemia which characterized these animals is due to the increased hepatic production of a very low density lipoproteins. Adipocytes are increased in size and in number with the subcutaneous fat depot showing the largest increase in the number of fat cells. Lipogenesis from glucose is brisk in the young animals but declines with age. Enzymatic patterns of glycolysis and gluconeogenesis appear to reflect the altered internal milieu rather than specific defects. Endocrine changes in the fatty rat include hyperinsulinemia, reduced levels of glucagon, hypothyroidis, and impaired reproductive function. A model is presented in which the features of the genetically obese (Zucker) fatty rat are compared with those of animals with hypothalamic obesity.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/320051

FATTY, A NEW MUTATION IN THE RAT
http://www.oxfordjournals.org/our_journ ... 52-275.pdf

utmeldt

Re: Tjukke rotter/"Fatty" genet hos rotter.

Post by utmeldt »

"Hypothalamic obesity (HO) is a major and unsolved problem in patients with medial hypothalamic lesions and is associated with hyperinsulinemia and hyperleptinemia. The purpose of this study was to create a rodent model that mimics metabolic changes in HO for use in therapeutic testing. Female Sprague-Dawley rats were used to test the individual and combined effects of two types of medial hypothalamic lesions: arcuate nucleus (ARC) lesions by injection of monosodium glutamate at neonatal age, and ventromedial nucleus (VMN) lesions by passing an anodal current through an electrode placed in the VMN at age 80 days. Adiposity in ARC-lesioned animals was associated with decreased food intake and stunted growth, while VMN lesions were associated with hyperphagia but not reduced growth. The greatest weight gain (weight at age 200 days 712 +/- 65 vs. 451 +/- 19 g in controls), hyperphagia (food intake 10 days following surgery 33 +/- 0.8 vs. 18.5 +/- 0.7 g/day in sham-treated rats), hyperinsulinemia and hyperleptinemia occurred in rats that received both ARC and VMN lesions. Thus, the combined medial hypothalamic lesions result in an obesity phenotype similar to that of patients that suffer from HO and are consequently more suitable for testing potential therapeutics for this disorder than lesions of single hypothalamic nuclei"
Rotter med med problemer i hypothalamus området kan også bli overvektige. Det er heller ikkje uvanleg med hypofyse svulst hos rotter, og i enklete tilefelle kan slike svulter føre til forstyrrelser i hypothalamus. Eg hadde ein gong ei rotte med raskt voksende PT svulst, og la merke til endring i matlyst dei siste dagane, ho åt og åt heile tida.
Studies of different female rat models of hypothalamic obesity
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21648279

Min kjære, og ganske så tunge Bartus ble også til slutt avlivet pga mistanke om hjernesvulst. Han klarte ikkje å holde maten med "hendene", han låg og åt, og eine auga hans bulte og ut slik ein ofte kan se ved svulster:( Men hans problem med overvekt starta fleire månader i forkant av dette.
http://ratguide.com/health/neoplasia/pi ... _tumor.php

utmeldt

Re: Tjukke rotter/"Fatty" genet hos rotter.

Post by utmeldt »

Har dere andre opplevd linande tilfeller?
Har dere erfaringer med svært overvektige rotter, der ingenting av av slanking eller tiltak hjelper?

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Overvektige rotter/"Fatty" genet hos rotter.

Post by Hardy Rats »

Jeg har ei som har tydelig anlegg for å legge på seg, men ikke like ille som dine. Jentene mine får fri tilgang til RM1 og en blandet salat ca 2 ganger i uken. De slanke jentene får litt ekstra i ny og ne, men hun ene kan ikke få det. Hun er ikke direkte overvektig, men hun har tydelig mer fett på kroppen enn de andre. Jeg har vært streng med dietten hennes fra dag én, så hun har ikke hatt mulighet til å bli feit. Jeg tror ikke hun er en Zucker rat, men jeg tror hun har genetisk anlegg til overvekt. Jeg har også besøkt moren og broren hennes og fikk vite at de også sliter med vektproblemer. Jeg tror bare man må være streng når man velger avlsdyr. Jeg syntes ikke man er dyremishandler så lenge man prøver å begrense vektøkningen så mye som mulig og ikke avler på det. :)
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

Sammi
Nestleder
Posts: 69
Joined: 20 Aug 2012, 16:29
Kjønn: Kvinne

Re: Overvektige rotter/"Fatty" genet hos rotter.

Post by Sammi »

Hadde akkurat samme erfaring med Rose. Fikk henne da hun var 6-7 mnd, og hun bare økte i vekt. Trodde først nykastrerte Bingo hadde klart å gjøre henne gravid, men 3 og 4 uker gikk og hun gikk bare opp... Da hun misten den flokken sin, flyttet hun til soffan med Felix, og da fikk de faktisk forskjellig mat, siden Felix ikke ville ha vanlig rottemat. Rose fikk kun rm1 og erter og agurk (tenkte det er mer kalorifattig og faktisk bedre å "fylle seg opp på" enn rm1)... alikevel så gikk hun opp.... Da Felix døde, så flyttet hun inn i en annen flokk, og da fikk jeg ikke passet så godt på maten hennes, men hun fikk knapt noe annet enn rm1 da og. Men hun var supersnill og god, og hun var virkelig gjort en forskjell i livene til alenerottene Bingo og Felix.
Jeg har også fått stygge kommentarer fordi ene hannen min nå er rimlig stor. Men han har en ustoppelig apetitt, og som vi ser - noen klarer faktisk å bli feite av RM1 og...! Begge disse rottene er/var aktive. Hannen min nå må jo løpe minst 7 meter hver gang han skal spise og hente mat :P
Tror også det er veldig viktig å IKKE tukle med matinntaket deres, for det kan redusere i krøll med forbrenningen, og det at de begynner å overspise, og gjøre vondt værre....
Saving one animal will not change the world, but it will change the world for that one animal.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Overvektige rotter/"Fatty" genet hos rotter.

Post by Sara Syversen »

Jeg har hatt en zucker rat. Har vurdert lenge å skrive om det. Men det gjalt min aller første hjerterotte som gikk bort i fjor i mai måned.

Vi startet med 3 rotter fra butikk. Og fikk da fulgt nøye med gjennom hele oppveksten på 3 forskjellige rotter. Tror ikke dem hadde samme foreldre alle 3, men vet jo ikke seff. Betsy gikk raskt forbi dem andre i vekt. Så det allerede ved 2-3-4 måneders alder at hun økte drastisk i forhold til dem andre 2. Når dem var ca 6 måneder så veide Betsy Hele 100 gram mer. Bella og Berit veide 300 og 340 gram men Betsy veide 400 gram. 2 måneder gikk og Berit lå på 345 og Bella 360 men Betsy lå da på 494. Jeg begynte med mange tiltak når jeg så hun fortsatt steg. Byttet også til rm1 for da.
Når hun nærmet seg året veide hun 575 gram mens dem 2 andre lå ganske stille.
Rundt den tiden dro vi til en veterinær i Halden. Han kontaktet en vett i Danmark også og dem trodde kanskje det var stoffskifte. Men ingen medesin kunne jeg få fordi det ville tatt for lang tid før det virket fikk jeg beskjed om. Vi dro så til vetten i Fredrikstad som ikke hadde så mange råd. Så havnet vi til slutt hos Tonje ved Ryen i Oslo som er nesten 2 timer unna oss.

Saken er det at jeg har hatt store hannrotter i ettertid. Eller en eller annen større rotte. Men da var fettet mer fordelt og passet til lengden. På Betsy så var det en løs fett kappe over hele og det var litt merkelig å ta på. Nesten en vann pose.

Dem aller fleste vet at jeg har mange aktiviteter for mine rotter her hjemme og mye av det var grunnet Betsy at jeg prøvde absolutt alt jeg kom over på nettet. Også grunnet Berit som elsket å løpe og var en hurtigtog rotte. Det aller meste ble prøvd ut på kosthold fronten også her uten hell. Noen kom med forslag at jeg kunne sette henne alene også slik at jeg kunne regulere kostholdet hennes ekstra. Vi prøvde 2 ganger men jeg klarte ikke å holde ut med det. Hun ble klart og tydelig deprimert så det bør ingen gjøre ovehode. Jeg var ny i faget og hørte med alle rundt meg på NTF og diverse fb grupper.

Vi begynte også ta ut dem andre rottene først. Og gav dem noe da. Og så hentet vi Betsy etterpå og fjernet matskålene. Eller så satt vi maten høyt der hvor dem spreke kunne løpe å hoppe til. Altså på utetidene her på lekerommet.

Hun fikk jo dessverre svulst også når hun ble 1 år. Før svulsten veide hun 600 gram. Og Tonje satt en chipp for å redusere svulsten. Også fordi jeg var usikker om hun tålte en operasjon grunnet LVI problemer hun hadde hatt siden hun var liten og vi hentet henne. Mye ting som feilte henne.
Svulsten krympet og vokste flere ganger men vi måtte dessverre operere henne da svulsten begynte å vokse igjen.

Hun ble aldri seg selv etterpå. Hun ble enda mer rolig. Frøs også grunnet den store hårløse flekken. Hun økte 200 gram til og havnet da på 800 gram i løpet av 2 måneder. Mye var ikke som det skulle. Hun besjet på seg og tålte ikke så mye. Måtte også vaske henne da hun var veldig sløv med dette.

En ting er at voksne jenterotter kan veie 350-400 gram og kanskje gå opp noe hvis dem blir chippet/kjemisk kastrert. Da dem får et roligere gemytt. Kanskje maks 500 gram ish har jeg hørt flere chippa jenterotter kaaanskje havner på med alderen.

Men Betsy veide til slutt 1020 gram og sluttet nesten å gå. Dem andre to lå på da rundt 400 og 450 på samme tidspunkt som hadde fått samme aktivitetstilbud og ja. Så jeg er ganske sikker på at rotter kan ha problemer med stoffskifte, ha det såkalte fettgenet eller få svulst på hjernen som gjør at dem overspiser noe ekstremt. Hun fikk også head tilt på slutten. Mer var det også og vi valgte sammens med Vetten å la henne slippe.

Et lite eksempel hvor desperat hun var. Jeg lagde noen kopper en gang med matpapir over. Saken er at dem skal tygge litt på matpapiret for å komme til maten. Hun løp tvers igjennom hele papiret. Skulle ha maten fortest mulig. Noe er jo normalt at Rotter konkurrerer med hverandre. Men hun var ekstrem på mye. Kunne også hyle høyt om noen prøvde å ta maten. Demonstrerte ihvertfall i litt høyere skala og oftere en andre.

Hun pleide også å stable mat forran sengen sin der hun skulle sove med rm1 mat.


Noen bilder jeg fant på facebooken min. jeg skal vel ha flere bedre bilder på en annen data.

Disse 3 vokste opp sammen. Fra venstre: Berit, Bella og Betsy.
1471324_10153212926411830_1980176385001243008_n.jpg
1471324_10153212926411830_1980176385001243008_n.jpg (61.67 KiB) Viewed 8266 times

Samme alder på Berit og Betsy her. Men Betsy var dobbelt så stor. ( Plastikken dem slikker på er allerede skyllet her altså)
10403312_10153212967076830_8293586444045080325_n.jpg
10403312_10153212967076830_8293586444045080325_n.jpg (57.65 KiB) Viewed 8266 times
10933692_10152945770316830_4817878677948316878_n.jpg
10933692_10152945770316830_4817878677948316878_n.jpg (68.01 KiB) Viewed 8266 times
Her veide hun 800 gram mens dem to andre lå på 350-450 ish.
11137089_10153158537061830_3322341236495399665_n.jpg
11137089_10153158537061830_3322341236495399665_n.jpg (99.02 KiB) Viewed 8266 times


Jeg må vel si at jeg har ikke skrevet dette her inne for det er et sårt tema. Alle vet ikke alt om hva vi har prøvd.
Jeg må vel også si at jeg forstår at mange gir chipp for å redusere jursvulster men det er ikke rent heldig å gi en chipp på en som allerede har et rolig gemytt heller med tanke på vekt.
Mye kan man prøve å gjøre men det er ikke alltid man kan styre det. Søstera som vi kjøpte samtidig. Altså Berit ble jo 2 år og 6 måneder og var sprek som bare det. Tror ikke dem var genetisk søstre da. Betsy ble 1 år og 8 måneder ca.


Når Berit var 2 år.
10348895_10153879505541830_3174357572188792772_o.jpg
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Overvektige rotter/"Fatty" genet hos rotter.

Post by utmeldt »

Takk for at dere deler deres erfaringer :)

Zucker rotter har ein utruleg stor apetitt som er vankeleg å gjere noko med.
Men når eg tenker tilbake på Bartus, så skjønner eg ikkje korleis han fekk tak i maten som evt gjorde han så tjukk. Han fekk sin tilmålte mengde Rm1, og det var det. Han spiste aldri opp maten sin heller. Og alt han lagra av mat ble fjerna etterkvart. Utanom det var det lite han kunne få tak i.
Attachments
2014-08-14 006.JPG

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Overvektige rotter/"Fatty" genet hos rotter.

Post by Sara Syversen »

Noooooomin aaaa. Hallenutten. Nydelig uansett. Og mer å elske <3 <3 <3

Jeg vet med hånda på hjertet at vi prøvde ekstremt mye og det er virkelig vanskelig med slike. Men om noen andre opplever dette så vil jeg si noe ene vetten sa til meg da. Hun hadde ofte sett en tykk rotte i en flokk. Det var ikke så uvanlig. Og hun sammenlignet med det at det finnes jo alltids den tykkeste jenta i klassen. Jeg er ihvertfall ganske sikker på at det ligger noe genetisk på enkelte rotter. Selv så syntes jeg det som fungerte kanskje best var å hente Betsy etter at dem hadde fått noe ved leketid/utetid eller sette maten høyt for dem spreke rottene.

Vi her i heimen har ihvertfall blitt svært bevist på hvor ofte dem kan få mais, nøtter, ris, potet og annet med høyt fettinnhold, stivelse også protein (leverpostei/kjøtt).


En ukes meny eller for en måned kan man jo alltids prøve å lage slik at dem kan faktisk få noe men mer regulert.
Som med mennesker som slanker seg så må man ikke kutte ut alt tvert så lenge man er bevist å spiser med måte er det mye man kan spise.
Snakker ut ifra at gubben gikk ned 70 kg og jeg 40 kg ved kosthold endring.
Slik som vær 3 helg kan dem få smake litt mais og nøtter. Men også i løpet av en uke kan man for eksempel skrive slik.

Rm1 er alltids hovedfor her ihvertfall.

Men om man gir noe ved utetider så er dette bare et eksempel.

Mandag: eple, pære, agurk, salat.
Tirsdag: vannmelon
Onsdag: middagsrester. Om det er kokte grønnsaker kan dem få litt mer av dette. Men potet bør man gi i moderate mengder. Eventuelt mose litt inn.
Torsdag: havregrynsgrøt med blåbær.
Fredag: kamillete med puffa ris i.

Lørdag: brokkoli purre
Søndag:babygrøt


Dette var bare et raskt eksempel da. Men her er det i løpet av uken noe usunt med også noe sunt. Bedre er det også å skrive en hel 7 ukers plan. Så kan man unne dem noe men ikke overdrive med mais, banan, babygrøt osv.


Alle som har hatt mange rotter vet at man kan dessverre ikke styre alt. Dem vil få sykdommer og det vil komme uforsette ting man ikke kan noe for rett å slett. Bartus er jeg sikker på var høyt elsket og fikk den beste pleien hos deg som han kunne få <3
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply