Nedsatt syn

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Hehe takk Malap. Du skriver det litt penere en meg. Og mer fortsåelig også i dybden. ;) Bra skrevet og forklart.

Jeg har også mine rotter i genseren osv altså. Men det er først etter mange andre steg. Så jeg er ikke imot det. For rotter kan man leke og tøyse med. Men det er kanskje litt mer når dem har blitt trygge på deg da <3

Jeg forandret mye på uteplassen her men hadde alltid noen faste bokser med fleecepleddet til Bella i og det kan hjelpe mye at dem har noen faste ting. Bella her var heldig da for hun hadde en søster som var ganske uredd som hun fulgte etter og turte dermed litt mer.

Bare å skrive her hvordan det går utover og vi kan hjelpe deg så godt vi kan. <3 Vi prøver og feiler og prøver stadige nye ting her også. Alle rotter er desuten ulike og trenger forskjellige ting.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Sara Syversen wrote:Hehe takk Malap. Du skriver det litt penere en meg. Og mer fortsåelig også i dybden. ;) Bra skrevet og forklart.

Jeg har også mine rotter i genseren osv altså. Men det er først etter mange andre steg. Så jeg er ikke imot det. For rotter kan man leke og tøyse med. Men det er kanskje litt mer når dem har blitt trygge på deg da <3

Jeg forandret mye på uteplassen her men hadde alltid noen faste bokser med fleecepleddet til Bella i og det kan hjelpe mye at dem har noen faste ting. Bella her var heldig da for hun hadde en søster som var ganske uredd som hun fulgte etter og turte dermed litt mer.

Bare å skrive her hvordan det går utover og vi kan hjelpe deg så godt vi kan. <3 Vi prøver og feiler og prøver stadige nye ting her også. Alle rotter er desuten ulike og trenger forskjellige ting.
Tusen takk! Det skal jeg. Jeg skjønner nå at rotter er høyt intelligente dyr, og man må ha forståelse for atferden deres og det de er generelt for å kunne få tillit. Jeg skjønner at jeg må forstå hvorfor de handler slik de gjør, og at jeg må ta det rolig, og ikke tvinge dem til noe som helst :) jeg vil skrive mer i tråden når jeg trenger hjelp, og takk igjen. Det betyr virkelig mye for meg!
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by malap »

Ja jeg må jo legge til at mine løper rundt og er i genseren de og - men det er når de velger selv og er trygge på det :cheerful:

Og rotteskjerf for bonding er forresten helt gull!
Venne de til skjerfet med å bare ha det liggende der de er, legge godbiter i osv. Når de er litt mer trygge på deg og komfortabel med skjerfet kan du forsiktig begynne å ha det litt på fanget, for så å henge det rundt halsen og sitte rolig så de kan gå ut og inn som de vil. Etterhvert begynne å bevege deg rolig rundt litt og litt om gangen, hvor fort man går frem kommer helt an på rottene. Rotteskjerf har virkelig fått "fart i" bondingen her med noen! Da er de nær deg, hører pusten din, kjenner varmen og lukter deg- samtidig som de ikke er helt innpå når de fortsatt er litt usikre på deg.

Lykke til videre!
Malena

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Er det viktig at de har utetid hver dag? Nå er det fortsatt usikre på meg, så jeg vil ikke ta og bruke hånden min og tvinge dem ut. Er det heller riktig å sitte ved buret og la de komme og snuse på meg frivillig? Trenger jeg å tvinge de inn i trygghetsboksen for så å si tvinge dem på en seng med meg?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Det er nok flere som kan lage skjerf til deg om du spør her inne.

Men jeg har ofte kjøpt ting av Karmill på facebook. Veldig rask til å lage. Pliktoppfyllende og flink jente.

https://www.facebook.com/gnagerkos/?fref=ts

Vet ikke om du syr på bestilling Malap ? Men hun lager fine ting også ;) :grin: [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Jeg har skrevet noe før her du kanskje kan se på. Har ikke dataen min nå se. Den er på reprasjon. Skriver fra tlf.så blir ikke så bra steg for steg.

Det er videoer der også.
viewtopic.php?f=17&t=17624



Om dem ikke kommer ut nå med en gang så er jo det ok.

Når jeg tar inn rotter her så står buret i en dag i fred ihvertfall så dem får litt ro. Så må jeg se an neste dag spørs hvooor redde dem er. Dem må bli vant til bevegelser, lukt og lyd. Greit også å ha buret der hvor du oppholder deg mye. Altså ofte har man det ved siden av seg ved sofaen da. I ditt tilfelle blir det jo senga.

Men ja.
Dagen etterpå så prater jeg med dem litt å setter meg ved siden av buret. Og prøver å tilby dem mat.
Jeg har critter nation bur så jeg pleier å la dem få lov å gå oppe på taket og jeg lager i stand der med noen små leker. Så lar luken stå oppe. Så går dem ditt i eget tempo.

Hvis du hadde satt buret ditt på et bord kunne du jo ha gjort det samme. Ikea lack bord er ofte billige ihvertfall og tar liten plass. Hvis det er et Jenny bur du har eller sånn.

På Joinrats.com står det steg for steg hvordan man kan lære dem å bruke en transporterings boks da. Altså en pappeske med hull i ig fleece. Man skal aldri tvinge rotten. Man må bruke tid på dette også. Jeg setter pappesken alltid inn første dagen jeg så den kan få lukt på seg fra dem.

Bruk tid ved å sitte ved siden av buret du nå. Bare prøv innimellom å tilby dem en slik pappeske. Du kan legge en godbit inni også.
Men ja du skal ikke dytte dem inn eller sånn. Man skal holde den forran burdøren. Gjerne hold den rolig der en stund. Mange rotter er ekstreeeemt nyskjerrige og vil ta dette fort. Men seff ikke alle.

Jeg har brukt både et annet lite bur, et rør, en hundeseng eller ja noe dem trives inni. Mååå ikke være en pappeske heller altså som du frakter dem over på senga i. Har du et reisebur kan du holde den forran buret også.

Nå har det seg slik at alle rotter er ulike. En rotte jeg har hatt måtte jeg stå å viske utenfor buret dem flrste dagene for han var såppas redd. Han hadde stått i et akvarium og 3 av søskna hadde blitt slangemat. Veien til tillit til mennesker har vært lang.

Så nei
Kommer dem ikke ut med en gang så smør deg med tålmodighet.
Men gi dem mye oppmerksomhet ihvertfall ved å sitte ved siden av buret. Dem vil komme altså ;)


Hva er det du har gjort til nå og får til ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

https://youtu.be/dA6VLeah9uI

Jeg har mange videoer. Men slik gjorde jeg med Bjarte.
Har prøvd ut en del fremgangsmetoder med han.

på vanlige rotter så tåler dem at du prater. Og liker det. Han her måtte ha dunkel belysning og at jeg var ekstreeeeemt rolig. Gikk bedre etterhvert. Men gi ikke opp. Du må bare overbevise dem at du ikke er farlig. Husk du er 10 ganger så stor som dem.
[HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by malap »

Utetid er kjempe viktig - når de er blitt tryggere og tør komme ut selv!
Nå i starten så er ikke det noe du skal tenke på eller stresse med, som Sara sier.
Usikre/nye rotter bruker massevis av energi bare på å ta inn alle sanseinntrykk på nytt sted med nye mennesker (og kanskje andre dyr), at de trenger mye søvn og hvile innimellom også. Hvis man har en trygg og sosial rotte, og en usikker - så ser man stooor forskjell på aktivitetsbehovet.

Sitt rolig ved buret og ha burdøren åpen så de kan komme og snuse og undersøke i sitt eget tempo. Det kommer litt an på hva slags bur du har, hvordan det er plassert osv. om du har det på et bord, kan sette det ved sofaen, senga.. Gjør det hvertfall sånn at det en enkelt for rottene å komme seg ut og inn, og ha det litt på avstand fra deg, samtidig som at du er såpass nære at de ser, lukter og kan våge seg til å snuse litt på deg.
Men Ikke tving og press, sitt der i ro på en pc, les eller se på tv mens burdøren er åpen. Jeg ville hatt burdøren åpen hvertfall et par timer hver dag, du kan også time det litt ettersom når du ser de er mest aktive (oftest morgen/kveld/natt), gjerne flere ganger daglig når du har tid og er i ro.
Tilby dem masse godt, spennende og trygghet utenfor buret. Kanskje må du finne en løsning så det er enklest mulig for de å hoppe ut og inn med noe steiner, røtter, rampe/stige eller pappesker. Hvis du har bur med liten døråpning som går nedover, så pass på å fest et pledd i åpningen så rottene ikke kan sette fast føttene når de skal ut og inn, noen blir også tryggere på å gå ut og inn om det er pledd over og ikke bare gitter. Legg et pledd utover (spesielt hvis det er et nakent bord), noen pappesker/hus med pledd i, tunneler og leker, strø litt godbiter her og der (banansnacks, puffet hvete, kjeks, yoghurtdrops, solsikkefrø, gresskarkjerner f.eks) del i små biter så rottene ikke kan stikke av lenge om gangen og bli lenge i buret for å spise det, men kontinuerlig må komme ut og hente. Ha en tallerken med babygrøt, eller leverpostei, majones, vaniljesaus, yoghurt (det er lov å skjemme bort under tillitstrening, så lenge de ikke blir dårlig i magen) ved siden av deg. Mais, erter, kikerter (hermetisert eller fra glass, ikke rått/tørt) er bla. også populært :cheerful: Men ikke alle disse godtbitene på en gang og hver gang da, varier litt så det blir spennende for dem.

Som Sara sier kan "trygghetsboks" være forskjellige ting; eske, transportboks, tunnel, hus med bunn..You name it - finn ut hva rottene trives best med og liker. Og nei, de skal ikke tvinges men gå helt frivillig. Skap positive assosiasjoner til den med å putte inn godbiter og om det er plass til den inni buret er det fint om man kan la den ligge der litt, eventuelt må du holde den veldig rolig i buråpningen.
Men, jeg gjentar nok noe av det Sara sier her. Hun har nok fått med det meste :wink:
Anbefaler virkelig å se på linkene/videoene hennes!
Malena

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Okei. Men hva om jeg gjør dette i måneder men fortsatt blir de aldri trygge på meg uansett hvor forsiktig jeg er overfor dem? Vil de bli "utamme" når de blir voksne da? Jeg vet de er på sitt beste alder, bare 2 måneder gamle. Men alle rotter er forskjellige, sant?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Og ja, buret står ved meg hele tiden. :) jeg sitter på datamaskin ved siden av buret, så de er nok vant til at jeg snakker og bevegelsene mine mye.
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Prøver å gi dem mat, men de er ikke interessert i å spise det, de ligger sammen bare.
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Har du ingen mulighet overhode å få satt buret på en seng, kjøkkenbord, sofa, sofa bord eller sånn når du skal ha utetid ? Alternativet er jo da eventuelt å lage en innhegning rundt buret eventuelt.

Det er ihvertfall stoooor sjanse for at dem tørr å gå ut da og om du har flere pappesker osv tiljengelig. Man må gjerne da kanskje sitte en god stund i starten om dem aldri har blitt aktivisert noe særlig.

Dem små vil jeg vel tru er nyskjerrige nok. Selvom dem to gamle kanskje nå er noen latsabber og trøtte gamle gubber. Men er du tålmodig nok så kommer dem. Bare å fortsette vær dag.

Det krever en del arbeid å innsats vær eneste dag. Spesielt i starten nå.

Jeg anbefaler å skrive i en bok hva du prøver vær dag og hvor lenge. Og skriv opp hva slags respons du får. Fremgang osv.

Ikke gi opp [HEAVY BLACK HEART]


Hva kan du gjøre med dem gamle da ? Synes du skrev du kan få dem på fanget ditt dem unge ? Det er jo fremgang.

Noen liker å ha utetider mest på kvelden mens andre liker det best når det er dagslys. Prøv på forskjellige tider. Flere ganger om dagen. Spess om du ser dem rusler rundt da i buret.


Du kan også prøve å legge noen mais oppover armen din og sett deg helt inntil burdøreåpningen. Og få dem til å klatre opp.

All aktivitet du klarer noen ganger nå er jo bra. Om du får dem til å gå opp på skulder når du har sittet å pratet ved buret å gitt dem litt mat fra skje osv. Gå litt rundt i rommet og så sett dem ned igjen i buret.


Det finnes ingen du kjenner som bor i nærheten av deg som kan litt om rotter som kan hjelpe deg noe da ? Hvise deg litt hvordan osv.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Det er egentlig motsatt. Det er de gamle som er mer nysgjerrige enn de unge, de unge vil egt ikke ha godbiter, men putter jeg hånden inn går dem gjerne å snuser på den, holder meg og prøvebiter osv. Men de ser ikke ut til å ville gå ut i det hele tatt, de ligger i et hjørne i andre etasje og sover sammen fredelig. Det er vel egentlig de gamle som er i full aktivitet. Jeg har ingen mulighet til å flytte buret til en seng eller borda :( men jeg kan få dem ut på et bord som jeg sitter ved hele tida og arbeider. Det er vanskelig å få dem ut uten å tvinge dem da de ikke er nysgjerrige eller ikke vise interesse i å gå ut, eller ta godbiter.

En annen ting er at de piper veldig mye overfor de gamle, det ser ikke ut til de gamle ser ut til å bry seg om dem, men med en gang en av de nærmer seg de unge, begynner de å se veldig "defensive" ut og begynner å pipe. Etterkvart så begynner den gamle å jage den ene ungen inne i buret. Men det jeg ser at det er kun en av de unge som de har problemer med. Hva kan dette skyldes?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Jeg tror den ene ungen har fått et sår i den ene testikkelen :(
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Fortsett å sitt der. Prøv forskjellige godbiter. Kanskje du ikke har funnet den godbiten dem viiirkelig elsker og ikke kan motstå enda. Har du prøvd, leverpostei, barnegrøt, mais, potetstappe, yoghurt, barnesmoothier. Det er mye man kan prøve ut. Kanskje Malap kan skrive noen flere.

Med Bjarte som hadde levd i et akvarium alene og ikke hadde hatt det så bra måtte jeg først bare sitte ved siden av buret å snakke. Jeg satt jo også da buret på sofabordet da så jeg kunne la luka stå oppe i noen timer mens jeg da så på tv. Prøvde da å gi litt mat innimellom. Dem første dagene gjemte han seg mye. Meeen plutselig begynte han å titte ut og komme til bur døra. Det gikk ekstremt sakte. Kanskje du må bruke en hel uke bare på å tilby mat, snakke og prøve å la dem klatre på deg. Snuse på henda dine, snuse på klærne dine. Sakte men sikkert vil dem komme. Men viktig du bruker mye tid på det.

Jeg har trua på at du klarer det til slutt. Don't give up ;)

Du har ikke noe rør eller kanskje du har en lue ? Legg litt fleecepledd inni en lue å prøv å tilby dem å klatre inn i den. Eventuelt kjøp et Pringles rør. Dem er billige. Bare å ta ut potetgullet og tørk over litt. Den kan du også ha i buret først så dem blir vant til den og så senere prøve å tilby den for å få dem ut om dem ikke klatrer på skulder. Har du prøvd en liten skoeske enda da ?

Hvordan er dem hvis du har prøvd å løfte dem da ?
Det er jo selvfølgelig opp til deg. Du får jo prøve deg frem hva som er riktig for deg også.


Om dem ikke biter hull så du blør så er det nok bare litt små nyping. Dem bruker tenner som vi gjør med hender. Tar å føler på. Har hatt flere her jeg har tatt til meg som har gått rundt på sofaen å bare kjent på alt med tenna. Også nøpet på buksa og genseren min. Du kan også si eeep om dem er for hardhente altså. Men der er viktigheten med å gi bløt mat fra skje. At dem biter i noe hardt og lærer å ta mat pent. Man kan gi mat fra håndbaken også før fingertuppene også. Men disse er jo små å nysgjerrige.


Legg gjerne en genser inni buret eller trøye dem kan lukte på. Så blir dem enda mer kjent med lukta fra deg.



Håpe det ikke blir noe betennelse da. Har du noe klorhexidin, saltvann (øyedråper) eller et eller anna ?
Kjekt å ha om du må rense noen sår.

Kanskje gamlingene ikke var klare for at dem flytta inn ?
Hvor lang tid brukte du på intro, hvor mange ganger møttes dem ? Huska du på å vaske buret før du satt dem nye inn ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply