Nedsatt syn

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Hei, hørt at rotter med lyserøde øyne har så dårlig syn at de nesten er blinde. Nylig så skaffet jeg meg en rotte til, han er 2 med gammel, og bor med 2 voksne hannrotter på 1,5 år. Stakkars lille Melis er helt alene, da han allerede har svakt syn fra før av, og det tar tid for han å utforske, og de to andre rottene som er godt kjente fra før, og stenger han alltid ute.. Så er det jo også sosialiseringen av rotter.

Jeg prøver å gi han mat sånn at jeg kan temme han, men det virker som om han ikke ser maten, så jeg må nærmere med maten til han.

Hvordan kan jeg sosialisere med han og få han til å stole på meg? Jeg vil ikke få han til å bli redd da han allerede har svakt syn, så kan jeg bruke genser trikset allerede nå? Har bare hatt han i 2 dager hittil.
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Vær tålmodig og sitt inntil buret. Snakk tydelig.

Lag kanskje en knagge lyd med fingrene dine så han hører hvor hånden din er.

Du kan også ta en liten skål og bruke en skje. Kakk den bittelitt i skåla. Altså ikke kjempehøyt. Men bittelitt.

Gi kanskje noe bløt mat fra skjea. Snakk i lyse toner. Prøv å stryk forsiktig på hode. Regner med han smetter unna litt i førsten. Men godsnakk og vær tålmodig. Lag kanskje en smattelyd vær gang du går til buret og han vil snappe opp det fort at det da er du som kommer. Gjerne også om du hadde gitt han en godbit når du lagde den lyden.


Hvis du snakker og gir mat samtidig og prøver å stryke han så vil han forbinde det med noe godt etterhvert. Men prøv bare sakte og forsiktig til å begynne med. Ta pauser med å prøve å stryke. La heller han komme til deg.
La han gå på ditt fang før du begynner å løfte han. Hvis du løfter så løft alltid forfra.

Barnegrøt kan du gi. Barnemiddager på glass eller barnesmoothier.

Eller mos litt banan. Du kan gi leverpostei (moderate mengder. Protein skal man ikke gi for mye av).

Du kan kjøpe hasselnøtter eller pasta som ham kan løpe å hamstre. Ta gjerne ut av buret igjen etter du har latt han løpe med en del. Dem bør ikke spise seg mette på sååå mye. Men en liten gevinst kan du sikkert la ligge igjen.
Knekkerbrød kan dem løpe å horde og riskjeks.
Tørka brød. Men ja husk å rydd ut en del om du lar han hamstre i buret.

Det er veldig artig for dem å gjøre. Og du knytter da bond med den redde rotta. Du kan også se om han vil ta noen avis strimler fra hånda di også. Ikke alle gjør det med en gang da.

Du kan også legge en trøye med din lukt i buret blant anna også.

Liker han ikke å bli løftet med en gang kan du venne han til å like en transporterings boks. Da en pappeske med litt fleece i. Klipp et hull på siden. La den være i buret så det blir hans godlukt på. Den kan du prøve å tilby hvis du skal få han over til sofaen for eksempel. Eller ja nå vet jeg ikke hvordan bur du har. Men om du setter buret ved siden av sofa bordet og du vil han skal komme ut litt kan du sette denne trygghetsonen(pappesken) rett på utsiden av buret. Ditt tørr han nok å gå da til å begynne med. Lurt også å ha mange slike ting han kan søke ly i i starten.
Hvis han kan reise rundt på sofaen men samtidig kan løpe i trygghet i en pappeske, hus, under puta, under et pledd, rør osv så vil han tørre mer etterhvert.

Men vær tålmodig.

Mange metoder finnes det. Man kan bruke flooding metoder hvor man venner rottene raskt til ting. Dem er ja veldig tilpasningsdyktige.

Men jeg liker gjerne selv da sytsematic desensitization counterconditioning.
Som er en gradevis tilvenning av situasjonen.

Mange steg for steg finnee du også på joinrats.com for å knytte bånd til litt angstfulle rotter.

Men mye kan gå med litt godsnakking. Vær tydelig på hvor du er ;)

Har selv hatt to rødøyde her.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Sara Syversen wrote:Vær tålmodig og sitt inntil buret. Snakk tydelig.

Lag kanskje en knagge lyd med fingrene dine så han hører hvor hånden din er.

Du kan også ta en liten skål og bruke en skje. Kakk den bittelitt i skåla. Altså ikke kjempehøyt. Men bittelitt.

Gi kanskje noe bløt mat fra skjea. Snakk i lyse toner. Prøv å stryk forsiktig på hode. Regner med han smetter unna litt i førsten. Men godsnakk og vær tålmodig. Lag kanskje en smattelyd vær gang du går til buret og han vil snappe opp det fort at det da er du som kommer. Gjerne også om du hadde gitt han en godbit når du lagde den lyden.


Hvis du snakker og gir mat samtidig og prøver å stryke han så vil han forbinde det med noe godt etterhvert. Men prøv bare sakte og forsiktig til å begynne med. Ta pauser med å prøve å stryke. La heller han komme til deg.
La han gå på ditt fang før du begynner å løfte han. Hvis du løfter så løft alltid forfra.

Barnegrøt kan du gi. Barnemiddager på glass eller barnesmoothier.

Eller mos litt banan. Du kan gi leverpostei (moderate mengder. Protein skal man ikke gi for mye av).

Du kan kjøpe hasselnøtter eller pasta som ham kan løpe å hamstre. Ta gjerne ut av buret igjen etter du har latt han løpe med en del. Dem bør ikke spise seg mette på sååå mye. Men en liten gevinst kan du sikkert la ligge igjen.
Knekkerbrød kan dem løpe å horde og riskjeks.
Tørka brød. Men ja husk å rydd ut en del om du lar han hamstre i buret.

Det er veldig artig for dem å gjøre. Og du knytter da bond med den redde rotta. Du kan også se om han vil ta noen avis strimler fra hånda di også. Ikke alle gjør det med en gang da.

Du kan også legge en trøye med din lukt i buret blant anna også.

Liker han ikke å bli løftet med en gang kan du venne han til å like en transporterings boks. Da en pappeske med litt fleece i. Klipp et hull på siden. La den være i buret så det blir hans godlukt på. Den kan du prøve å tilby hvis du skal få han over til sofaen for eksempel. Eller ja nå vet jeg ikke hvordan bur du har. Men om du setter buret ved siden av sofa bordet og du vil han skal komme ut litt kan du sette denne trygghetsonen(pappesken) rett på utsiden av buret. Ditt tørr han nok å gå da til å begynne med. Lurt også å ha mange slike ting han kan søke ly i i starten.
Hvis han kan reise rundt på sofaen men samtidig kan løpe i trygghet i en pappeske, hus, under puta, under et pledd, rør osv så vil han tørre mer etterhvert.

Men vær tålmodig.

Mange metoder finnes det. Man kan bruke flooding metoder hvor man venner rottene raskt til ting. Dem er ja veldig tilpasningsdyktige.

Men jeg liker gjerne selv da sytsematic desensitization counterconditioning.
Som er en gradevis tilvenning av situasjonen.

Mange steg for steg finnee du også på joinrats.com for å knytte bånd til litt angstfulle rotter.

Men mye kan gå med litt godsnakking. Vær tydelig på hvor du er ;)

Har selv hatt to rødøyde her.
Tusen takk for svar, det betyr mye. Jeg vet at tolmodighet er nøkkelen at man ikke skal rushe for fort, det er ikke så veldig redde. Men prøver å ungå å bli løftet på. Kjempe koselige rotter er de [HEAVY BLACK HEART]
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Hehe ja. Det tror jeg på. Rottetotter er dem beste [HEAVY BLACK HEART]

Last gjerne opp bilder av dem om du har. Man kan bruke Photobucket å legge link her eller laste rett opp pleier å gå fra tlf har jeg skjønt.

Dette er min nye rødøyde jeg fikk nå i helgen selv. Må bruke en del tid på henne også. Mye mer sensetiv en dem andre. Navnet Ruth fikk hun. ;) Har så mange tanter og onkler jeg se og det får dem til å smile mer når jeg sier dem har en rotte oppkalt etter dem. Hehe ;)
Manhe eldre serru som egentlig er redd for rotter. Har omvent noen da
Attachments
FB_IMG_1463064824471.jpg
FB_IMG_1463064824471.jpg (31.85 KiB) Viewed 11365 times
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Det er stooor sjanse for at han kunne likt at du brukte et rotteskjerf også eventuelt. Eller istedenfor å plukke han opp med henda først kan du tilby han en kosepose.

Bare noen bilder av hva Primadonna rotta mi Bella likte. Hun var grusomt sær. Men snill.
Rotteskjerf
Rotteskjerf
FB_IMG_1463065507649.jpg (52.2 KiB) Viewed 11365 times
Kosepose
Kosepose
FB_IMG_1463065526616.jpg (35.54 KiB) Viewed 11365 times

En type hule fra ebay. Koster bare 50kr ish.
Attachments
FB_IMG_1463065523532.jpg
FB_IMG_1463065523532.jpg (27.65 KiB) Viewed 11365 times
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Sara Syversen wrote:Hehe ja. Det tror jeg på. Rottetotter er dem beste [HEAVY BLACK HEART]

Last gjerne opp bilder av dem om du har. Man kan bruke Photobucket å legge link her eller laste rett opp pleier å gå fra tlf har jeg skjønt.

Dette er min nye rødøyde jeg fikk nå i helgen selv. Må bruke en del tid på henne også. Mye mer sensetiv en dem andre. Navnet Ruth fikk hun. ;) Har så mange tanter og onkler jeg se og det får dem til å smile mer når jeg sier dem har en rotte oppkalt etter dem. Hehe ;)
Manhe eldre serru som egentlig er redd for rotter. Har omvent noen da
Nei så utrolig søtt!! Hun likner på min Krem ❤️ Jeg håper jeg får rottene mine like tamme som dine, det er ingentibg jeg ønsker meg mer enn tilliten dere [HEAVY BLACK HEART] har et spørsmål til: de liker ikke å bli holdt, men jeg har brukt gensettrikset hver dag hittil, og de koser seg veldig da de noen ganger også sovner inni genseren min. Men de synes det fortsatt er litt ubehagelig å bli holdt. Hva bør jeg gjøre videre? Bør jeg fortsette med gensettrikset helt til de lar meg holde dem?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Som sagt det finnes mange metoder å bruke. Jeg hadde starta ved buret å gitt dem mat der. Har du Jenny bur ?

Sett det buret på et kjøkkenbord og sett frem noen pappesker og hus. Og sett frem litt mat. Sett deg å les en bok eller annet og la dem komme til deg først.

sitter man rolig og kanskje lar dem snuse på hodrt ditt vil dem komme. Jeg starter gjerne på et lite sted som et bord og så oppgraderer jeg til sofaen. Jeg har også et lekerom her jeg da. Men veldig greit å ha dem nærme der du er i starten. Hvor står buret i fohold til der du oppholder deg ?

Om du har et critter nation bur kan man dra det inntil sofaen. Eller man kan sette seg på en stol inntil buret og ha med litt mat å la dem klatre på deg i sitt eget tempo først.

Jeg putter ingen rotte inn i genseren min før jeg vet dem klatrer oppe på skuldrene mine eller fanget mitt først av fri vilje.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Her står det om hvorfor du ikke skal ta dem i genseren om dem ikke da har tillit nok enda

http://www.joinrats.com/EarnTrust/Shirts/
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Sara Syversen wrote:Som sagt det finnes mange metoder å bruke. Jeg hadde starta ved buret å gitt dem mat der. Har du Jenny bur ?

Sett det buret på et kjøkkenbord og sett frem noen pappesker og hus. Og sett frem litt mat. Sett deg å les en bok eller annet og la dem komme til deg først.

sitter man rolig og kanskje lar dem snuse på hodrt ditt vil dem komme. Jeg starter gjerne på et lite sted som et bord og så oppgraderer jeg til sofaen. Jeg har også et lekerom her jeg da. Men veldig greit å ha dem nærme der du er i starten. Hvor står buret i fohold til der du oppholder deg ?

Om du har et critter nation bur kan man dra det inntil sofaen. Eller man kan sette seg på en stol inntil buret og ha med litt mat å la dem klatre på deg i sitt eget tempo først.

Jeg putter ingen rotte inn i genseren min før jeg vet dem klatrer oppe på skuldrene mine eller fanget mitt først av fri vilje.
Å Okei. De klatrer på fanget mitt, men ikke no lenger enn det når jeg sitter foran buret. Buret står på gulvet på rommet mitt, så det er litt vanskelig å flytte det til et annet sted.. Har bare mulighet for at rotta kan være på rommet fordi jeg har en hund, og man kan aldri stole 100% på sin bikkje med jaktinstinkt.
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Men det er mange fora inne her som sier at det er best med gensettrikset på unge rotter så de kan bli vant til genseren og forstå at det er et trygt at det er et trygt sted for dem? Med tanke på at de ikke er redde, men mer nysgjerrige inne i genseren. Og som sagt så koser de seg der inne hvor de sovner også inne i genseren min. Eller hva mener du?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Det finnes mange andre gode teknikker. Men anbefaler du leser linken over her ihvertfall som står om når du kan ta dem i genseren osv og hvordan. Står veldig godt beskrevet.

Har dem utetider på gulvet eller i senga ? Hadde prøvd å fått tak i et bord buret kunne stått på kanskje jeg å trukket bordet inntil senga og latt dem gå på senga først før gulvet.

Senga er ihvertfall et mindre avgrenset område dem kan bli kjent med deg først i sitt eget tempo. Om dem klatrer på deg av fri vilje kan du seff prøve å ta dem i genseren.


Jeg vet jo ikke hvor tamme dine er enda da eller hvor langt du har kommet eller hva du har gjort. Skriver bare forslag her. Du finner nok din vei hva du liker og trives med
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Sara Syversen wrote:Det finnes mange andre gode teknikker. Men anbefaler du leser linken over her ihvertfall som står om når du kan ta dem i genseren osv og hvordan. Står veldig godt beskrevet.

Har dem utetider på gulvet eller i senga ? Hadde prøvd å fått tak i et bord buret kunne stått på kanskje jeg å trukket bordet inntil senga og latt dem gå på senga først før gulvet.

Senga er ihvertfall et mindre avgrenset område dem kan bli kjent med deg først i sitt eget tempo. Om dem klatrer på deg av fri vilje kan du seff prøve å ta dem i genseren.
De markerer på senga mi. foran senga har jeg et bord med tv og ledninger på, men jeg skal prøve å la dem ha ute tid på senga. I enden av senga er de kofferter og slik så det kan hende de klatrer ned på gulvet der hvor jeg ikke har styr på dem :/
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Du kan eventuelt bruke et sengeteppe, fleecepledd eller noe å dekke over med. Pleide det her om dem var på senga.

Bare noen bilder fra oss.
FB_IMG_1463075772788.jpg
FB_IMG_1463075772788.jpg (29.86 KiB) Viewed 11362 times
FB_IMG_1463075752520.jpg
FB_IMG_1463075752520.jpg (36.07 KiB) Viewed 11362 times

veldig morro er det også om du tar et pledd over. Alle pappeskene. Da blir det som en labyrint og fort dem kan utforske.
2016-05-12 20.20.56.png
2016-05-12 20.20.56.png (561.71 KiB) Viewed 11362 times

En annen leke som er lett å ordne er en pose med masse pledd i og sure sokker. Mine synes det er fryktelig gøy å utforske.
2016-05-12 20.15.39.png
2016-05-12 20.15.39.png (382.89 KiB) Viewed 11362 times

Mye tillit kommer av seg selv også om du er mye med dem og har dem mye ute sammens med deg å finner på morsome ting for dem.
De er veldig glad i å bruke nesa også og lukte på nye ting. Også mose, gress, epletrepinner, løvetann osv også
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by malap »

Sara har kommet med mange fine tips! Blir noe av det samme jeg beskriver under her.
Jeg har selv ei rødøyd som kom fra et lite terrarie der hun hadde bodd helt alene første halvåret av livet sitt, ingen sosialisering med andre rotter, og minimalt med mennesker. Hun er nærmest blind men kan se litt bevegelser. Hun er veldig forsiktig av seg og jeg har brukt lang tid på henne.
Noen ting man skal tenke på/bør gjøre når man har en rotte med dårlig syn og/eller som er usikker, hvertfall det jeg gjør:

BURET:
Ha noen faste ting på faste steder så rotta føler seg trygg. Du kan gjerne gjøre om litt innimellom så det blir spennende, men det jeg gjør er å beholde de tingene jeg vet hun liker godt på de stedene hun liker å ha dem. Blant annet har vi er grønt plasthus som hun er glad i å sitte å spise i, lagre mat og av og til sove i – så det pleier jeg ha stående på fast plass i buret. Og en tube hun liker veldig godt plasserer jeg også på samme sted (har å bytte på når ene er på vask), det samme gjelder kube som hun liker godt. Hender jeg flytter litt på noen av de tingene en gang i blant, men sørger hvertfall for at hun alltid har de/lignende i buret.
Min er ikke vant med å klatre siden hun bodde i et terrarie, hoppe noe særlig høyt liker hun heller ikke, og ikke ligge i hengekøyer som henger i lufta. Hun bruker kun de køyene jeg henger med bakkekontakt. Har også flere stiger i buret så hun lett kan bevege seg fra etg til etg (se bildet under, det er stiger mellom alle etg og hyller). Har også mat, vann og toaletter på faste steder.
Image

SOSIALISERING:
Sitt rolig ved buret så den vennes til lukten, synet, lydene dine. Ignorer rotta, sitt feks på mobilen, pc, les en bok eller noe annet så du ikke ser direkte på rotta.
Ha noe babygrøt eller annen god flytende mat på en skål og bruk en skje til å holde med mat i buråpningen. Sitt rolig og stille, pass på å fortsatt være det når rotta kommer frem! Etter noen økter med dette (kommer helt an på rotta om den trenger flere dager osv til å bli komfortabel med det), så kan man sakte men sikkert ta skjea med mat lenger og lenger unna åpningen så rotta gradvis må komme lenger og lenger ut for å få noe godt. Pass hele tiden på å være rolig, godsnakk gjerne, men noen rotter kan bli stresset av det og da er det best å være stille i starten. Så kan du ta skjea nærmere og nærmere deg, hvis du er trygg på det kan du dyppe fingrene i babygrøt/noe bløt mat (for at rotta ikke skal kunne stikke av med en godbit) så rotta kan slikke det av fingrene dine, som på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=95OZAWATeXY
Lag alltid litt lyd/prat litt, lage litt lyd med fingrene f.eks når du nærmer deg en rotte med dårlig syn, så du ikke overrasker og skremmer den!
En ting jeg også gjør er å lage en bestemt smattelyd hver gang rottene for noe godt/mat så de forbinder smattelyden med noe positivt, så kan man bruke det som innkalling osv for å få rottene til å komme når de har lært det. Med mindre det er en «aggressiv/territorial» rotte, så kan du også ta hånda di i døråpningen så rotta kan komme bort og snuse på hånda – på egne premisser. Tving aldri rotta, ikke jag med hendene eller treng rotta i et hjørne ol. når du skal ha tak i den, da får den bare negative assosiasjoner til hender. Bruk transportboks for å få den ut når du må, ved rengjøring av bur. Når rotta tør komme ut selv og gå i en transportboks så kan du begynne å øve på et bord/sofa, sett boksen der, ha et pledd, leker, hus etc. stående der så rotta føler seg så trygg som mulig. Når rotta tør spise fra en skål/skje nærheten av deg kan du så vidt begynne å berøre rotta, 1 sek om gangen, 2, 3 osv veldig sakte og over flere økter. Pass på så rotta ikke trekker seg unna, da må du gå et skritt tilbake igjen (beskriver en metode lenger ned i teksten her).
Image

UTETID:
Ha noen kjente ting fremme hele tiden, og kanskje noen ting på faste steder. Ha alltid flere ting som den usikre rotta kan gjemme seg i (gjelder forsåvidt alle, men spesielt de som ser dårlig/er usikre). Man kan så klart bytte på ting og gjøre om litt kontinuerlig, så det er spennende for rottene å undersøke, men som sagt noen faste ting og mye å gjemme seg i, bla. en fast transportboks/eske.
Mat og vann på noenlunde faste steder, pluss toalett.
Her ser du flere hus/tunneler osv de kan gjemme seg i:
Image

TRANSPORTBOKS:
Jeg bruker en sånn som på bildet under, som jeg legger på siden og har fremme under nesten hver utetid (hele tiden i starten til rotta er tryggere), pluss at da har hun/de så positive assosiasjoner til den så de føler seg trygg når vi bla. reiser til veterinæren. Man kan også bruke pappeske, tunneler etc som transport fra og til buret.
Bruker den ut og inn av buret på rotter som ikke liker/er redde for å løftes. Legg noen godbiter i og venn rotta til den på den måten, skap positive assosiasjoner, og det som Sara skriver om over her.
Mer om det: http://www.joinrats.com/EarnTrust/Transportbox
Image




Også vil jeg gjerne få sagt litt om metodene «Flooding» og «Systematisk desensitivisering» siden Sara nevner det over her.
Jeg er utdannet hundetrener og har lært en del om det. Det kan brukes til mennesker, og fra dyreart til dyreart. Hund, hest, rotte, katt, fugl osv.. Forskjellen er at vi mennesker kan si ifra hvis noe blir for mye og ikke er greit. Det kan ikke dyrene; dvs at vi må være veldig observante og lese kroppsspråket til dyrene våre godt for å se når det er nok, når man må ta et skritt tilbake, når man kan ta et skritt frem osv.

FLOODING
Jeg er IKKE fan av flooding ("gensertrikset" er en type flooding) – jeg synes ikke å kaste de inn i det de er redd for er noe greit! Ved tvangssosialisering kan man oppnå lært hjelpeløshet, noe som ikke burde være målet. Målet bør være å over tid venne rotta til deg så den kan stole på og være trygg med deg. Ikke "stenge av" fordi den ikke har noe valg når du tvinger den til å være sammen med deg. F.eks en hund som er redd for biler, du kaster den midt i en situasjon med masse biler som kjører rund den uten å gi den mulighet til å gå unna om den vil – hunden gir etterhvert opp og ser «rolig og lydig» ut. Hunden går inn i en depresjon om den blir utsatt for gjentakende situasjoner den er redd for, blir passiv, tonisk immobil(http://www.shapingsheepdog.com/2013/11/ ... -hos-hund/) og kan få neofobi (http://www.fobier.net/neofobi) bla. Det er ikke er godt forhold, og du kan ende med et «lært hjelpeløst» dyr (litt om lært hjelpeløshet: http://no.wissenlib.com/dyr/forstaelse- ... i-dogs.php). Det samme gjelder andre dyrearter, deriblant rotter!
"Flooding er når man overøser et individ med noe det er redd for, for at individet skal kunne tilpasse seg." Står litt om det på denne linken - i teksten gjelder det hunder, men det gjelder like mye andre dyr (bytt ut "hund" med "rotte" når du leser): http://www.brahundetrening.no/blogg/laert-hjelpeløshet

Forskjellen på Flooding og Systematisk desensitivisering:
Enkelt fortalt, her bruker jeg sammenligning med mennesker for å sette det i perspektiv, kanskje det er enklere å forstå – 2 eksempler på Flooding:
1) En person er redd for edderkopper, for å venne det til det stenger vi mennesket med fobien inne i et rom fullt av edderkopper for å «venne» de til det. Stenger og låser døren så det ikke kommer seg ut, og åpner ikke før personen har knekt sammen og gitt opp å komme seg unna.
2) En person er redd for å fly, vi tvinger mennesket inn i et fly og lukker døren og lar flyet ta av og fly så lenge at personen til slutt gir opp og blir lært hjelpeløs.
Er denne metoden grei? NEI, det synes ikke jeg! Personen blir tvunget til å være i nærheten av noe det er redd for/en situasjon som den er redd/har fobi for og blir lært hjelpeløs, deprimert, passiv (les mer om det her: http://www.sakkyndig.com/psykologi/arti ... ssness.pdf)

Hva kan man heller gjøre? Jo man kan bruke Systematisk desensitivisering:
1) En person er redd for edderkopper, vi plasserer en edderkopp i et terrarie der den ikke kommer ut, på lang avstand fra mennesket med edderkoppfobi. Personen kan gå unna hvis den vil og bestemme selv – ha kontroll over situasjonen. Mennesket kan få sitte å spise noe godt/gjøre noe den liker med edderkoppen på avstand. Når personen er mer avslappet og synes det er greit, kan man bringe edderkoppen litt nærmere. Når personen igjen slapper av med at edderkoppen er nærmere kan man ta den enda nærmere osv, sånn driver man på helt til edderkoppen er ved personen og den kan slappe av.
2) En person har flyskrekk, vi venner personen til å se et fly på avstand, når personen er mer avslappet, kan man gå nærmere og nærmere skritt for skritt. Når man er nære døren kan personen kanskje bare ta på døren. Når den er komfortabel med det, kanskje ta en fot inn i flyet, så begge beina, et skritt inn osv. Poenget er at personen hele tiden skal være så avslappet som mulig FØR man tar det et steg videre. Så kan personen være inni flyet 30 sek så ut, 1 min, så ut osv. Tenker man ser poenget nå.
HUSK: Dette gjøres over flere økter, man gjør ikke alt det på en eneste økt, og hvor mange økter som må til kommer helt an på individet (i ditt tilfelle rotta) man jobber med.
Er denne metoden grei? JA! Det tar HENSYN til personen og lar personen ha kontroll over tilvenningen uten tvang (litt om sys. des.: http://www.evisdom.com/gro/2014/12/Hva- ... ering.html).

Angående «gensertrikset»:
"Shirtwork - Bring Rats Into Your Shirt?
This method should only be used with rats who voluntarily go into your shirt. If your rat is hesitant to explore inside your shirt, please do not force her inside. Respecting the rat's fears will do more to establish that you can be trusted, than ignoring the rat's fear and in fact escalating it by forcing her inside." Få med deg at det står voluntarily - FRIVILLIG! Les mer om det her: http://www.joinrats.com/EarnTrust/Shirts/

Står litt her i fht rotter og tvangssosialisering (står i punkter nederst hva man IKKE skal gjøre): http://www.joinrats.com/EarnTrust/NoForce/

SYSTEMATISK DESENSITIVISERING (som jeg og beskrev lenger opp her under Flooding)
Skritt for skritt og rolig tilvenning til det dem er redd for er metoden jeg bruker, på alle dyr.
Systematisk desensitivisering er en type adferdsterapi som brukes innen psykologi for å kunne overvinne fobier og andre angstlidelser, både på mennesker og dyr. Det er en gradvis tilnærming til en angstutløsende situasjon med mål om å minimere frykten/fobien til forskjellige ting/situasjoner. Små skritt om gangen; man starter på lang avstand og øker vanskelighetsgraden sakte men sikkert, samtidig som dyret hele tiden mestrer situasjonen, slapper av og blir belønnet. Det man skal huske på er at når man jobber med mennesker så kan de selv si stopp når det blir for mye, og de forstår og kan fortelles hva som foregår - det gjelder ikke dyrene våres. Derfor skal man være enda mer forsiktig med de, og være flink til å observere og lese signalene de sender. Ser du at rotta blir redd; trekker seg tilbake, stivner, stikker av, piper/skriker etc. så stopp, og ta et eller flere skritt tilbake. Ikke rush og stress, det kommer det ingen ting godt ut av for noen.

Står om det på mennesker her:
http://omhelse.com/psykisk-helse/system ... sering.php
Som jeg skrev over kan man ikke gjøre det helt likt som på mennesker, vi kan ikke ha avspenningsøvelser og fortelle at de skal tenke på det og det.
Som f.eks med en usikker rotte så må man begynne fra her (les teksten på linken over):
" - Nå skal pasienten bare se en ekte rose, plassert i en vase, fra en avstand. Dette vil bli gjort med konstant forsikring som kan forårsake skade.
- Pasienten gradvis gjort å nærme seg den røde rose, og ser fra en kortere avstand.
- Deretter vil pasienten plasseres nær rose i vase, og bare blir bedt om å ta på glasset.
- Dette vil bli fulgt ved å berøre den røde rose.
- Nå pasienten holdt rød rose i hånden.
Til slutt, vil han være i stand til å lede en hel haug med røde roser, uten å oppleve angst eller frykt."



Anbefaler også å lese mer på denne siden om tillitstrening: http://www.joinrats.com/
Malena

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Tusen takk for et langt og godt beskrevet innlegg. Nå har jeg mye mer forståelse innenfor dette, og jeg skal prøve så godt jeg kan for å gå tillit hos dem. :) takk for svar Sara og malap!
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Post Reply