Nedsatt syn

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Ja jeg har mange rør. Jeg vaska buret og putta dem inn, og introen sørget jeg for å gjære på et nøytralt sted som dusjen. Der hadde de ikke noe imot hverandre. De tør å snuse på meg og gå ut av buret, men når jeg beveger meg løper de inn igjen, og det er forståelig. Når jeg løfter på dem så ser de ikke ut til å prøve å stikke av, men når jeg holder dem på fanget vil de jo prøve å stikke av. Jeg vil ikke tvinge dem inn i et hjørne med hånda mi, for jeg vet de fortsatt er usikker på den. Jeg skal sette inn rør i buret, eller hva er det du tenker med rørene?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Veldig ofte er det greit å la dem møtes på forskjellige plasser før dem blir satt sammen i buret.

Bra å starte på et nøytralt område som ingen har satt sin lukt på. Men så kan man prøve å hente noen ting som lukter dem til det stedet.
Så kan man ha utetider på det stedet dem pleier å ha sine vante utetider.

Flere grunner kan det ligge bak at dem forfølger dem litt nå. Det kan være at det var for tidlig at dem ble satt sammen.
Det kan være at dem er for plagsomme fordi dem er så unge og lekne i fohold til dem gamle. og da korrigerer dem eldre dem små litt.
Det kan også bare være vanlig dominans.

En siste ting det kan være er faktisk om dem har for lite utetider så kan dem gå hverandre fortere på nervene. Så om du ikke får dem unge ut på en lekeplass som du har skrevet tidligere er litt vannskelig. Så prøv ihvertfall å lufte dem gamle. Da kan det hende at dem eldre blir såppass trøtte at dem ikke orker å bråke så mye med dem små.

Du kan også passe på å ha flere hengekøyer slik at det finnes mange å velge mellom. Er det for få kan det bli krangel om den og den plassen.
Flere tilltak kan man gjøre.

I starten pleier jeg ikke å ha hus med en inngang heller slik at en rotte blir trengt opp i et hjørne uten å kunne flukte. Men setter inn hus og diverse når jeg vet ting går bra. '


Rørene var kun forslag om du ikke fikk tak i en pappeske/skoeske som du kunne bruke som en transporterings boks. Hvis du ikke får løftet dem.
Men altså nooooe tåler jo rotter. Man må jo prøve litt og litt å håndtere dem selvfølgelig. Hvordan har det gått i dag ? Hva har du prøvd ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

De snuser jo veldig mye på meg når jeg sitter ved ingangen til buret :) i tilleg klatrer de på lårene mine og slikt når jeg sitter i kryss foran buret og snuser, kanskje jeg skal prøve å løfte dem? De er ikke veldig redde, men jeg vil ikke at de skal assosiere hendene mine med noe dårlig. Skal prøve å lufte de voksne, men p lufte de unge når de ikke vil?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Forresten så krangler de vare om natta, den tiden hvor de er mest aktive
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nedsatt syn

Post by Sara Syversen »

Om dem klatrer på deg så kan du selvfølgelig prøve å løfte dem da [HEAVY BLACK HEART] :rottehode:

Tror du kommer til å klare dette fint. Vær mye med dem og gjør så godt du kan. :smile2:

Det er en aktivitetstråd her inne også som du kan kanskje titte på. Se på kategorien bur og aktivitet ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Ja, de klatrer for det meste bare på hånda, går gjerne på den, men aldri noe lenger. Prøvde å løfte dem opp i skulderen, men de bare klatra ned igjen :) synes de er veldig positive og sånt til å være i et nytt hjem. Og de elsker også å snuse på hånda mi. Men fortsatt er de ikke nysgjerrige nok til å ta godbiter, de ser ikke ut til å være interessert i det.
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Er det bare meg eller så klør det utrolig mye om de klorer meg? Er jeg allergisk? Begynner å klø alle stedene de he klort meg.

Update; puttet nettop krem på skulderen, han snuste oppi t-skjorta mi før han hoppet ned og inn i buret igjen :)
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

Antitvist wrote:Er det bare meg eller så klør det utrolig mye om de klorer meg? Er jeg allergisk? Begynner å klø alle stedene de he klort meg.

Update; puttet nettop krem på skulderen, han snuste oppi t-skjorta mi før han hoppet ned og inn i buret igjen :)
Også blir det sånne blemmer, (samme reaksjon som når du kommer nær brennesle)..?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

utmeldt

Re: Nedsatt syn

Post by utmeldt »

Om rottene lager rifter i huda di så er det ikkje noko rart om det klør, og at det evt blir rødt. Vil seie at det er ein normal respons når huden er i ferd med å reparerast etter skade...

Nokon kan reagere med blemmer og kløe på rotteurin, eg er ein av dei, men det går over, kanskje ein liten allergisk reaksjon, men betyr ikkje noko alvorleg slik eg ser det. Du må vurdere omfanget sjølv, om kløen/blemmene plager deg mykje, og det ikkje går over, så kan det kanskje vere noko du bør snakke med legen din om.

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Nedsatt syn

Post by Antitvist »

iwonamo wrote:Om rottene lager rifter i huda di så er det ikkje noko rart om det klør, og at det evt blir rødt. Vil seie at det er ein normal respons når huden er i ferd med å reparerast etter skade...

Nokon kan reagere med blemmer og kløe på rotteurin, eg er ein av dei, men det går over, kanskje ein liten allergisk reaksjon, men betyr ikkje noko alvorleg slik eg ser det. Du må vurdere omfanget sjølv, om kløen/blemmene plager deg mykje, og det ikkje går over, så kan det kanskje vere noko du bør snakke med legen din om.
Tusen takk for svar, nei det plager meg ikke. :) lurte bare på om de var normalt.
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

utmeldt

Re: Nedsatt syn

Post by utmeldt »

Blemmer er ikkje normalt, men ganske vanlig. Håper det går seg til for dere :)

Post Reply