Halesykdom?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Halesykdom?

Post by J&J »

Hei:) Jeg har merket i det siste at Juni sin hale er litt annerledes enn Johanna sin. På tuppen på halen til Juni ser det ut som den er tørr og skjellete... :worry:

(Jeg har tatt et nærbilde av det men jeg vet ikke hvordan jeg legger inn bilde fra iPad, jeg kan gjøre det på data også men da må jeg overføre bildet fra iPaden til dataen så hadde vært enklest med iPaden :shocked: Hadde vært fint om noen kunne skrive hvordan?)

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Halesykdom?

Post by mily »

Slik legger du ut bilder på forumet, hvis det var det du mente
viewtopic.php?f=13&t=11277 :roflmao:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Halesykdom?

Post by WillyWonka »

J&J wrote: (Jeg har tatt et nærbilde av det men jeg vet ikke hvordan jeg legger inn bilde fra iPad, jeg kan gjøre det på data også men da må jeg overføre bildet fra iPaden til dataen så hadde vært enklest med iPaden :shocked: Hadde vært fint om noen kunne skrive hvordan?)

Om du legger ut bilde f.eks på facebook eller fotobucket først. Så tar du å høyreklikker på bildet og trykker "kopier bildeadresse".
For å få den inn i innlegget ditt, må du trykke på Img. Da får du noe som ser slik ut:
Midt i mellom de to "paratesene" limer du inn bildeadressen.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Halesykdom?

Post by Sara Syversen »

Hei. Jeg vet at det kanskje kan være litt vanskelig å legge ut bilder om du er ny her. Meen om du bruker photobucket er også det en sjekk måte å sikkerhets kopiere bildene dine på også. Om det skulle skje noe med dataen din. Man kan ha offentlige album eller private.

Men ja. Tenkte jeg skulle svare noe her ihvertfall.
For jeg vet jeg lurte på det samme når jeg startet. Når mine var babyer så hadde dem så rene og pene haler atte.

Flere ting kan det jo være. Men dette er et nærbilde av en rottehale. Dem har et skjell lager på halen sin.
Og en annen morsom fakta er at rottenes haler hjelper dem til å balansere, kommunisere og regulere kroppstemperaturen .
Image


Hvis rottehalen hennes er tørr så kan det hende hun er dehydrert og du kan klype i huden ved nakken for å sjekke om huden spretter tilbake eller holder seg litt oppe. Står huden da litt opp må du få henne i noe veske. Agurk eller vannmelon er lettere å gi hvis dem ikke drikker. Ellers sukkervann ell vann med honning i. (varm opp vann og rør inn honning og avkjøl får du gir).

Hvis huden trekker seg tilbake og hun ikke er dehydrert kan det henne hun trenger litt mat med litt fettinnhold. Som hasselnøtter osv. Eventuelt kan du legge en tørrfor bit i litt nøytral olje å gi henne.

Disse halene er i grunn ganske normale. Det du ser er bare at noen av skjell lagrene har lagret litt mer dritt en andre.
Man mååå ikke gjøre noe her. Eventuelt hadde jeg prøvd å gjort rent den ene mørkere flekken som jeg lagde en pil mot ved å fukte en klut i varmt vann å prøvd å stryke over mens rotta spiste på noe. Du kan eventuelt også bruke en soft tannbørste dyppet i lunket vann. Men man skal alltid børste fra rompa og ut. Ikke omvent. Følg veien skjella går.
Image


Denne halen her er for møkkete. Her kan det være flere grunner bak. Enten har rotta fått for mye fet mat og mat med mye proteiner i. Nøtter, leverpostei, kjøttpålegg osv.

Eller så kan det være grunnet et veldig skittent bur.

Og eller hvis man har en alene rotte så kan dette forekomme mer da rotta ikke har noe hjelp til å vaske seg fra sine bur kamerater.



Image


Jeg har laget en liten video selv av hvordan jeg vasket min lille Berit sin hale. Dette var ved juletider og det var grunnet for mye nøtter her. Derfor har jeg også søkt opp en del av dette.

Du kan også lese om andre halesykdommer på denne linken.
http://www.ratfanclub.org/skin.html




(bildene er hentet fra google bilder kun for illustrasjon)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Halesykdom?

Post by J&J »

Hei! Tusen takk for den gode hjelpen! Setter stor pris på det! Juni er frisk og rask, drikker og spiser godt, er flink å stelle seg og vaske halen. Jeg vasker halene deres med soft tannbørste og lunket vann av og til (Har også sett videoen med Berit fra før, det var slik jeg lærte at dette kunne gjøres :boing: ) Tror kostholdet er i orden, rent bur har de. (Jeg har fått ordnet photobucket og her er mest sannsynlig et bilde av halen hvis jeg får det til :nottelling: )
http://s1097.photobucket.com/user/hskar ... sort=3&o=0
Har lest noe om at rotter kan få sopp på halen, er det noen som vet noe om det? :smile:
Eventuelt kanskje lurt å ta en tur til veterinær.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Halesykdom?

Post by Sara Syversen »

Oj. hm. Synes det så ut som begynnelsen på bilde fra denne siden
Jeg er ingen ekspert altså. Men la det her det jeg har lest på alle engelske sider. Om du synes det er veldig ille så kan du jo spørre vetten din om råd ?
Bor du i Oslo område anbefaler jeg sterkt Tonje på Ryen dyreklinikk. Eventuelt kan du sende hun en mail med bilde bare også. Så kanskje du får en type salve eller annen behandling som hjelper mer.

http://www.ratfanclub.org/skin.html

Image

Men hvor ofte har du vasket ? for dem skal eeegentlig gjøre det selv også. Har lest et sted hvor dem da har vasket halen og så smurt den inn med nøytral olje etterpå så den ikke skal tørke ut.

Har du brukt noe sterk såpe ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Halesykdom?

Post by J&J »

Har kun vasket med lunket vann, forsiktig fra haleroten og nedover. De er snart 6 mnd. Har vasket halene deres tre ganger (håper ikke det har vært for mye). Takk for tips om veterinær, men jeg bir i Romsdal. Skal ta med Juni til veterinæren her for å sjekke hva det kan være, evnt. om hun skal ha behandling. Tusen takk for svar ;D
http://s1097.photobucket.com/user/hskar ... sort=3&o=0

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Halesykdom?

Post by malap »

Jeg har testet kokosolje, anbefales! Også bra for helsa.
Har en som har hatt veldig tørr og skjellete hale og ei med møkkete (noen er nok dårligere til å vaske den enn andre), kokosolje mykgjør og oppmuntrer de til å vaske halene også. 1 gang daglig en ukes tid også annenhver dag og deretter et par ganger i uken f.eks.
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Halesykdom?

Post by Sara Syversen »

Ja har lest det selv altså. Ihvertfall flere som har nevnt det på R.A.A så tror jeg nesten skal prøve det her en dag. Ihvertfall noen av gutta kan bli litt grisete innimellom. Gamle Bjarne ihvertfall som er bittelitt sløv nå
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply