Væske i buken og infeksjon i livmoren?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Væske i buken og infeksjon i livmoren?

Post by malap »

Blue har virket veldig oppblåst i det siste og har gått opp en del i vekt.
I tillegg har hun noe "puss" (gul/brunt) nedentil som lukter ganske vondt/betent.
Hun er 1 år og 3 mnd ca nå og veier hele 630g!
Om det kan ha noe å si, så ble hun chippet for et halvt års tid siden.

Image

Vi har vært hos dyrlegen i dag og tatt ultralyd, det er masse væske i bukhulen "ascites".
Veterinæren vet ikke hvorfor, og vet ikke om det har noen sammenheng (vi har foreløpig fått Bactrim mot infeksjon i livmoren).
Man kan tømme væsken i buken og ta prøver, men det er begrenset hvor mye man får ut/får analysert på så små dyr sa hun. I tillegg så er det jo spørsmålet om hvor stor påkjenning dette blir for en liten kropp og om/hva man finner, eventuelt hva man da kan gjøre med det.. og om vi tømmer væsken, vil det mest sannsynlig bare komme tilbake om vi ikke finner årsaken.
Det kan være nyrene, for lite proteiner i blodet, hjerte, lever + + +
Så er det jo vanskelig med blodprøver også, siden rotter er så små dyr.
Hun har ikke vondt sa hun, og mente vi kunne prøve antibiotika nå først.
Også skal hun ringe Tonje på Ryen Dyreklinikk for å prate med henne angående væsken i bukhulen.

Mens jeg venter så lurer jeg på om det er noen andre her med lignende erfaringer/tanker rundt hva dette kan være, og om det eventuelt er noe man kan gjøre noe med? Er det verdt å la henne gå gjennom så mye når det ikke er sikkert at vi finner ut noe/kan behandle det uansett?
Malena

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Væske i buken og infeksjon i livmoren?

Post by Ingerid Øksnevad »

Hvordan har det gått med Blue?

Blir skeptisk når veterinærer sier at "hun har ikke vondt". Ingen skal få meg til å tro at det ikke føles ubehag når buken er full av væske og det kommer ut puss :'(

Hva sa Tonje?

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Væske i buken og infeksjon i livmoren?

Post by malap »

Hun ble bare dårligere og dårligere, lå mye i ro, spiste dårlig, bustepels, diare og blod i avføringen (hjalp ikke med zoo lac) og pep når jeg løftet på henne, hun ble mer og mer oppblåst og hadde tydelig vondt! 2 dager etter vi var hos veterinæren måtte jeg bare si stopp og la henne slippe.
Mye væske i buken presser jo på organer og hun hadde hvertfall tydelig vondt siste dagen :cry2:

Jeg er også veldig skuffet over veterinæren Sari på Elverum Dyrehospital, jeg ringte og ringte for å høre om hun hadde pratet med Tonje, men hun var opptatt hver gang (mistet oversikten over hvor mange ganger jeg ringte) og sa hun skulle ringe tilbake når hun var ledig - bare noen timer før avlivning ringte hun (TO dager etterpå) - meget uproffesjonelt og useriøst! Til slutt ringte jeg Tonje og fikk pratet med henne, hun sa at om allmenntilstanden var grei så kunne man fortsette med antibiotika kuren og se an. Men når jeg observerte henne og håndterte så jeg at det var for sent.
Hun kunne også operere ut livmoren og prøvd å finne ut hva som var grunnen til væsken, men mest sannsynlig ville det være noe som ikke kunne gjøres noe med. Jeg ville ikke la henne gjennomgå en operasjon og hun var alt for dårlig til å kunne overleve noe sånt (Tonje var enig).
Det kunne være hjerte-, nyre- eller leversvikt, kanskje svulst, men vi vet ikke.
Malena

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Væske i buken og infeksjon i livmoren?

Post by Ingerid Øksnevad »

Så trist :(

Mistet selv en rotte i romjulen. Fikk livmorbetennelse etter fødsel (lå igjen et foster i livmoren). Opererte ut livmor, men hun kom seg ikke. Fikk massiv bukhinnebetennelse og måtte avlives en uke etter operasjonen. Fikk masse væske i buken og ble veldig dårlig :(

Fryktelig, fryktelig trist når de blir så syke. Og, ekstra vanskelig som totteeier når dyrlegene svikter.

Trøsteklem til deg.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Væske i buken og infeksjon i livmoren?

Post by malap »

Forferdelig! :cry2:
Vi vil jo det beste for de små, men noen begrensninger har vi jo når vi ikke er veterinærer selv, og da er det som du sier ekstra vanskelig når dyrlegene ikke gjør jobben sin og/eller kan nok om rotter..
Takk, det samme til deg [HEAVY BLACK HEART]
Malena

Post Reply