Irritert hud?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Irritert hud?

Post by Vimsy »

Oppdaget nettopp at den ene hannen min har noe som ser ut som irritert hud. Den er litt oransje på farge og på en måte "skurvete" (tror ikke jeg klarer å forklare det bedre). Det går over hele ryggen ser det ut til. Er dette normalt, eller kan det komme av f.eks for mye proteiner? Har ikke sett at han klør seg noe spesielt mye e.l. Den andre hannen min har også litt av det samme i huden. Legger ved et litt dårlig bilde :-P
Screenshot_2016-02-21-12-21-24~2.jpg
Screenshot_2016-02-21-12-21-24~2.jpg (62.65 KiB) Viewed 6284 times
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

utmeldt

Re: Irritert hud?

Post by utmeldt »

Eg klarer dessverre ikkje å sjå på bilda kva det kan vere, men når du skriver oransje farge så tenker eg dette:

Det hender at hanrottene er litt oransje i huda på ryggen, skal vist vere heilt normalt. Fleire av mine har hatt det, også fuzzane, og det lot seg vaske vekk. Så eg rekner med at det er eit belegg av noko dei utsondrer gjennom huden. Har kanskje med hormoner å gjere, men er ikkje sikker. Det forsvant hos ein hanrotte eg hadde etter kastrering, så ein kan kanskje ikkje utelukke det heilt.
Kan hende dette er eit belegg etter " svettig" på ryggen, ein oljeaktig, og mest trulig hormonstyrt greie, som spesielt dominante hanrotter er kjent for å produsere.

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Irritert hud?

Post by Vimsy »

Ok! Tenkte at det kanskje kunne være noe sånt også, men ville være helt sikker. Dette er mine første hanner :-)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Irritert hud?

Post by Kesia Madeleine »

De fleste hannrottene mine har slik også. Det er helt normalt. Ut i fra det jeg har forstått så kommer det fra talgkjertler under huden. De produserer fett som kommer ut og skal smøre huden. Bakpå ryggen, spesielt langs ryggraden har rotter mange slike kjertler. Når rottene steller seg og klør seg med bakføttene så drar de dette fettet utover, noe som hjelper på å smøre hele området.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Irritert hud?

Post by Vimsy »

Kesia Madeleine wrote:De fleste hannrottene mine har slik også. Det er helt normalt. Ut i fra det jeg har forstått så kommer det fra talgkjertler under huden. De produserer fett som kommer ut og skal smøre huden. Bakpå ryggen, spesielt langs ryggraden har rotter mange slike kjertler. Når rottene steller seg og klør seg med bakføttene så drar de dette fettet utover, noe som hjelper på å smøre hele området.
Takk! Forklarer også hvorfor det er litt mer noen steder enn andre, og at han har noen få skurver noen steder er vel kanskje bare etter at han har klødd seg da :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Irritert hud?

Post by Sara Syversen »

Det lignet litt på buck grease. Står mye om det på engelske sider. Gutter er mer utsatt en jenter. Veldig normalt ihvertfall på gutter. Og alt jeg har lest om det så er det ofte da hormonelt ihvertfall på gutter.

Jenter og eldre og syke rotter kan også få dette.
Ikke så like vanlig. Men jeg hadde en jente som fikk det etter hun ble opperert for svulst. Hun hadde mange problemer og jeg måtte stelle henne mye. Derfor jeg leste noe om dette.

Det som fungerte best var å spot cleane med en lunken klut. Strøk bare forsiktig litt over. Også ble hun veldig intrisert i å vaske seg litt ekstra der.

Anbefaler det helst da. For det er stor fare for tørr pels og hud om man vasker for mye med såpe.
Noe annet jeg testet ut var å ta en mini prikk på problem område bak med majones også satt jeg henne inn i buret ved dem andre rottene. Og dem hjalp henne med å vaske seg. Dette likte hun ekstremt godt å bli dulla med. Noen ganger sto jo både 2 og 3 rotter å vaska henne på baken.
Var kanskje en gang i uka jeg måtte gjøre det.


Andre som kan få buck grease er rotter som får for mye protein i kosten. (For mye nøtter og kjøtt). Men da kan man ofte se det på halen i tillegg. Da det blir veldig mørkt og tykt skjell lager på halen. Folk bruker baking soda eller sånn som jeg har tatt bare lunka vann på klut eller da en soft tannbørste.
Min lille berit jeg hadde hadde dobbelt så mange utetider vær dag grunnet hun alltid var så hyper. Så hun hamstret ofte nøtter. Da spess ved juletider. Så fikk lærten lekse der hva som var bra og ikke ang mengde.


Noen steder nevner dem tørr vasking med maizenna mel.
Eller å gi lakse olje. Jeg har ikke prøvd dette.

Men lest mye bra om lakseolje som forebygger mye for rottenes helse.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply