Små skorper over hele kroppen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Små skorper over hele kroppen

Post by Ida Davidsen »

I dag oppdaget jeg at den ene rotta mi er full av små skorper. Det fine er at jeg tilfeldigvis satt på venterommet hos veterinæren da jeg oppdaget det. Jeg fikk da beskjed om at det kunne være skabb eller lus eller noe annet utøy. Jeg fikk aldri noe godt svar på hva som var mest sannsynlig.
Da jeg fortalte dette til stefaren min tok han helt av. Moren min går på medisiner som gjør huden hennes veldig skjør, og han ble da rasende siden det kunne være skabb.
Hvor stor risiko er det for at det skal smitte over til mennesker hvis det da er det. Og hva er det mest sannsynlig at det kan være? Prøvde å søke litt rundt når det gjaldt skabb her på forumet, men fant ikke så mye som var til hjelp.
Veterinæren sa også at jeg burde holde rottene separert mens de går på kuren siden de kan slikke vekk medisinen... Jeg har ikke to bur, og det kan bli vanskelig. Er dette nødvendig, eller kan de fint stå i samme bur?
Rotte nummer to har ikke vist noen som helst tegn til dette. Det må ha kommet nylig siden jeg kan sverge på at jeg ikke har lagt merke til det tidligere.
Jeg har fått beskjed om at de skal gå på Stronghold. De skal få en halv sprøyte som skal smøres mellom skuldrene deres. Er det litt mye? Innbiller meg at det er litt mye... Skal Stronghold bare påføres en gang, altså ikke flere dager på rad? Fikk beskjed at jeg skal gjenta kuren om fire uker.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Marit Fosen »

Skabb er det ikke. Er det lus, kan du se den med det blotte øyet. I tillegg klør de voldsomet. Mest sannsynlig er det midd. Og - det smitter ikke på mennesker. Medisinen skal dryppes på huden, den skal nemlig inn i blodbanen. Skill pelsen når du drypper. Ikke nødvendig å ha dem adskilt. Dråpene skal på huden, ikke på pelsen, og det absorberes raskt.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Ida Davidsen »

Takk for oppklaringen.

Stefar ble hysterisk, så jeg følte at jeg måtte undersøke. Men er det riktig at de skal ha en halv sprøyte? :smile:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Ingerid Øksnevad »

Ikke noe farlig for mennesker. Lett å behandle og lett å bli kvitt.

I tillegg til å dryppe dem i nakken bør du vaske ned bur og utstyr skikkelig. Det utstyret som ikke kan vaskes på 60 grader bør fryses i et døgn. Lett nå som det bare kan ligge ute. Du kan kanskje få gjort dette uten å involvere stefaren din. Bare late som om det er en vanlig burvask :)

Hvilken styrke er det på strongholden du har fått?

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Ida Davidsen »

Den er på 15mg.

Da skal jeg passe på å gjøre det, takk! :happy:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Kesia Madeleine »

På 15mg er det vanlig å dosere med 1 dråpe pr 100g rotte. Så om rottene dine veier ca 500 gram så er det rett med en halv ampull. En ampull er som regel på ca 10 dråper.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Ida Davidsen »

De veier 310g og 230g, så da kan det vel umulig stemme..
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Kesia Madeleine »

Da ville jeg tatt 4 dråper på den på 310g og 3 dråper på den på 230g. Er bedre å runde opp enn ned :) Det virker som at veterinæren du gikk til ikke har den beste kunnskapen om rotter. En rask titt i mikroskop hadde gitt svar på hvilket utøy rottene har. Så at denne veterinæren blingser litt med dosering er ikke overraskende. Rottene tar nok ikke skade av å få et par dråper for mye, men kan være greit å holde seg til rett dosering likevel. Neste behandling bør du ta etter 21 dager, dette pga middens syklus. Midden som lever på rottene nå dør etter den første behandlingen. Men ikke eggene. Derfor behandler man enda en gang etter ca 3 uker. Den siste doseringen må tas etter at eggene har klekket, men før midden er fruktbar og føder nye egg. Så 4 uker synes jeg virker litt for lenge.. Venter du 4 uker kan du risikere at midden som klekket ut av eggene etter første behandling allerede har lagt nye egg.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Ida Davidsen »

De tre små tubene jeg fikk i pakken er nesten helt tomme. Jeg klippet opp den første i desperasjon og fant ut jeg bare fikk en bittelitten sprut på hånda. Ikke nok til et par dråper en gang. Så prøvde jeg å føre på en gang til men det kommer ingenting ut fra tusen uansett hvor hardt jeg presser. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Har allerede vasket og fryser ned det som er bare for å finne ut at jeg ikke får gitt dem Stronghold nå allikevel...
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Vimsy »

Ida Davidsen wrote:De tre små tubene jeg fikk i pakken er nesten helt tomme. Jeg klippet opp den første i desperasjon og fant ut jeg bare fikk en bittelitten sprut på hånda. Ikke nok til et par dråper en gang. Så prøvde jeg å føre på en gang til men det kommer ingenting ut fra tusen uansett hvor hardt jeg presser. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Har allerede vasket og fryser ned det som er bare for å finne ut at jeg ikke får gitt dem Stronghold nå allikevel...
Har du husket å trykke tuben sin "kork" på enden, slik at du åpner den? :huh:
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Ida Davidsen »

Jepp.. Men det kommer fortsatt ingenting.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Marit Fosen »

Ida Davidsen wrote:Jepp.. Men det kommer fortsatt ingenting.
Sjekket du holdbarhetsdatoen på esken?
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Vimsy »

Det høres rart ut? Min erfaring med Stronghold er jo at den er like flytende som vann. :S
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

utmeldt

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by utmeldt »

Den er flytande som vatn, men kan fordampe om ein ikkje oppbevarer den i tett beholder etter åpning. ( på grunn av at hjelpestoffer som virkestoffet er blandet i kan fordampe, bla isopropanol og dipropylenglykolmetyleter http://www.ema.europa.eu/docs/no_NO/doc ... 068671.pdf )

Let du tuba ligge åpen uten korken på for lenge så fordamper en del av væska. Og den fordamper fort, ein ser jo kor fort middelet fordamper etter å bli påført på rotta. Har opplevd dette sjølv. Skulle dryppe fire rotter, åpna tuben og lot den ligge uten korken på til den første rotta hadde tørka, dryppa så nr 2, men fatta mistanke når nr 3 skulle dryppast, og det var omtrent tomt i tuba, noko det ikkje skulle vere, det skulle holde til fleire enn fire rotter. Testa dette igjen ved seinere anledning med samme resultat. Nr. 2 ble og sikkert kraftig overdosert pga sterkare konsentrasjon av stoffet pga fordamping, men det gjekk heldigvis bra.

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Små skorper over hele kroppen

Post by Vimsy »

^^^ nyttig informasjon! (forumet skulle hatt en likerknapp! :-) )
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Post Reply