Svulst

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Svulst

Post by mily »

Når pleier dere å få svulster fjernet på deres rotter? Pleier dere å la dem gro litt eller tar dere de så fort dere merker dem ?
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

utmeldt

Re: Svulst

Post by utmeldt »

Har gjort det kun ein gong, og då venta me til svulsten var blitt litt stor, men ikkje så stor at den var til plage for rotta. Grunnen til at me venta var for å sjå om det evt kom fleire svulster, noko som ikkje er uvanlig, og som ein evt kunne fjerne samtidig for å spare rotta for fleire inngrep.

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Svulst

Post by mily »

iwonamo wrote:Har gjort det kun ein gong, og då venta me til svulsten var blitt litt stor, men ikkje så stor at den var til plage for rotta. Grunnen til at me venta var for å sjå om det evt kom fleire svulster, noko som ikkje er uvanlig, og som ein evt kunne fjerne samtidig for å spare rotta for fleire inngrep.
Hvor gammel var denne rotta da?
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

utmeldt

Re: Svulst

Post by utmeldt »

Svulsten ble oppdaga då ho var 1,5 år, og ho var 2 år gammel då ho ble operert, me bestemte oss for å prøve å fjerne svulsten fordi ho fortsatt veldig aktiv og frisk ellers. Ho klarte seg dessverre ikkje. Men me var komt til eit punkt der noko måtte gjerast fordi det var like før svulsten var så stor at den begynte å bli i vegen for ho.

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Svulst

Post by jilleide »

Hei! Har hørt at flere venter med å operere slike til de ser det er nødvendig og lignende. Men jeg har lurt på, er det ikke vondt for rotta/ubehagelig uansett? Jeg ville trodd svulster var vonde, men så har jeg ikke vært borti det da, mine har ikke fått det.
JE' Rattery

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Svulst

Post by malap »

Det skal i flg. flere veterinærer være bedre å ta med en gang mens kulen fortsatt er liten, da det blir et mindre inngrep og mindre blodtap enn om den er større. Hvis rotta er frisk og rask ellers, uavhengig av alder så har jeg hørt flere fått anbefalt å operere bort.
Det var et tilfelle bare for litt siden der en 2 åring fikk operert bort en liten jursvulst, alt har gått bra der.
Men jeg ville forsikret meg om at de bruker gass og at det er en veterinær som har peiling på rotter.
Malena

Post Reply