LVI, gammel rotte.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

LVI, gammel rotte.

Post by Sara Syversen »

Hei jeg trenger virkelig råd her nå.

Berit har gjennom sitt liv hatt mange LVI utbrudd. Når vi hentet henne som liten (5uker) måtte hun gå på vibranord 10 dager x 2.
Så i fjor måtte hun det samme. Nå i år fikk hun desverre enda et utbrudd og gikk å en runde med vinranord i 10 dager. Hun ble helt bra. Hun har alltid hatt litt ekstra ulyder en dem andre så det kan hende hun fikk noen skader på lungene sine når hun var liten. Og vi har alltid måtte følle ekstra nøye med på hun. Kunne ikke medisinere hele tiden selv om hun hadde noen få lyder.

Nå er hun jo da 2 år og 3 måneder og hadde en runde for noen uker siden som jeg skrev.

Men disse lydene hører vi på natten. Jeg våkner jo opp og pleier å roe henne ned ved å stryke henne og da gir det seg.
Men anbefaler dere at hun skal gå på medisiner livet ut ? Har snakket med vett. Men hun sier det ikke er noe fasit svar på dette og valget er våres. Hva hadde dere gjort ? Hvem medisin ?

Hun leker på dagen uten surklelyder. Hun tar oftere pauser da hun er gammel. Men slik som i går var hun ute 3-4 ganger ute av buret. Hun har alltid hatt mer energi en alle andre rotter jeg har hatt. Men ja alderen preger henne.

Kan hun lage disse lydene på natten uten at vi skal medisinere ? Vil det aller aller beste for lille hjertet mitt. Så jeg spør her om råd. Hun betyr veldig mye for meg lille vakre Berit.

Skru gjerne opp lyden så dere hører.


Kan også si at vi prøver å ha det veldig varmt her. Har også gitt kamillete.
Takker på forhånd for eventuelle svar.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: LVI, gammel rotte.

Post by utmeldt »

Ble ho bra av den forrige kuren?

Om ho lager slike lyder natt etter natt, så ville eg ha prøvd ein kur. Jobber ho meir med magen når ho puster?

Masse god bedring til Berit <3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: LVI, gammel rotte.

Post by Sara Syversen »

https://youtu.be/0msGco8BUY0


Tusen takk for svar.
Hun ble helt bra etter 10 dager. Null surkling.

Men nå noen uker etterpå er jeg virkelig usikker siden det går litt frem og tilbake. Nå i natt har jeg ikke hørt noe surkling igjen. Men brått kan jeg høre det i morgen natt.

Jeg har liksom alltids hatt en slags regel selv å følge når jeg burde medisinere. Men nå er det liksom ikke konstant. Heller ikke den nysingen så det spruter som det er før et utbrudd gjennom dagen. Bare dette litt av og til på natta.

Gubben mener vi burde avente litt denne gangen. Men jeg er usikker.

Hun puster tyngre ja. Løfter hele kroppen synes jeg å ser.
Når hun sover.

Video fra i dag. Ingen tegn nå også aktiv. Mest når hun sover innimellom. Derfor det var litt vanskelig se.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: LVI, gammel rotte.

Post by Sara Syversen »

Så ok. Dette er det jeg pleier å følge. Det er noen regler jeg har skrevet for meg selv. Men ja det er nok sikkert ingen fasit på det.
Og jeg er nok ekstra ekstra engstelig nå for å gjøre feil siden hun er så gammel se. Og jeg er jo så glad i henne.

Spørr heller her en ekstra gang også.




LVI regler.

Nummer en. Hvis rotta ikke har hatt det før går jeg til vett.

Hvis rotta har hatt det før og gjerne hatt det lenge før hun/han ble frisk. Da har dem som regel fått en skade/slitasje på lungene. Da ligger det mer latent. Surkling og ulyder kan forekomme her og der uten at man må medisinere.

Berit er en slik en. Så hun kan surkle på natten litt uten at jeg må ty til vibranord.
Meen kommer det oftere og oftere på dagen med hun får hun en kur. Jeg ser an porfyrin og øynene hennes også. Og prøver en uke med Kamillete først. Har reddet hun inn flere ganger der.


Ellers er det denne.

Gradering på LVI.
Porfyrin rundt øyer eller nese.
Så nysing.
Nysing så det spruter.
(her kan man redde det inn ved kamillete, kortere utetider og litt varmere leilighet. Men man må se an om det kommer hyppigere og vurdere vett/medesin ).

Så surkling morgen og kveld.
Men aktiv på dagen.

(her bør man få vibranord)
Så surkling hele dagen.
Så større hostekuler.
Så slapphet og bustepels. Stri pels.
(varmeflaske. Ikke ute av buret i det hele tatt)
Så gisping etter luft. Åndenød. Panikk.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: LVI, gammel rotte.

Post by malap »

Håper det går bra med Berit [HEAVY BLACK HEART]

Hvis hun er plaget, og siden hun er gammel, så ville jeg medisinert livet ut for å dempe symptomene.
Å gå på medisiner hele tiden er jo ikke bra, men jeg tenker at hvis det forbedrer livskvaliteten hennes den tiden hun har igjen så er det verdt det.
Malena

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: LVI, gammel rotte.

Post by Kesia Madeleine »

Min Kyros har en defekt lungelapp og får derfor ofte bakteriefylt slim i luftveiene som gjør ham slapp og tungpustet. Han går på antibiotikakur ofte. Han går ca 3-5 uker uten antibiotika, og så må han få en kur. Slik har det vært i flere måneder nå. Han er 2 år og 2 mnd, så jeg tenker at vi ikke har noe å tape på å gi ham antibiotika når vi ser at han sliter. Det viktigste er at de har det bra og om det må ab til resten av livet så er det verdt det som Malap også sier. : )
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Post Reply