Vask og bading av tamrotter

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Vask og bading av tamrotter

Post by Sara Syversen »

Hei jeg tenkte bare å skrive litt her om hvordan jeg vasker/bader tottene mine.

Det er ikke noe som trengs å gjøre ofte. Kanskje ikke i det hele tatt da totter er ganske renslige dyr.
Men det kan hende man trenger å gjøre det hvis noen har hatt diaré, om en rotte pleier å tisse mye i sengen sin slik som kanskje en gammel rotte kan gjøre eller rett å slett fått noe kliss på pelsen sin som er vanskelig å få vekk.

Den mest skånsomme og minst stressfulle metoden vil jeg si er denne med klut, balje og mat:
Har filmet det her med Karstein:


Her er et bilder av Betsy. Hun hadde en del problemer etter svulst operasjonen. Ikke mye mat hun tålte og hadde løs mage.
Hun var fornøyd på dette bilde her for hun hadde fått litt masage også.
Image

Og her har jeg laget en video med lille Berit min angående vask av hale hvis det trengs. Hun er kanskje et hakk mer rastløs en Karstein øverst på denne siden her. Dette er heller ikke noe man må gjøre ofte. Som regel holder det med et kosthold bytte (ikke for mye proteiner og fett) og hyppigere bur vask. Men akkurat her viste jeg at hun hadde fått litt mye nøtter i jula og derfor ble det et sterkere og mørkere skjell lager på halen. Noen totter er bare litt sløvere en andre også når det kommer til vask av hale. Hvis det er slik at du har en alene rotte så hjelper det kun å få en venn som kan hjelpe til med vaskingen også.
En nyttig link angående haler og halesykdommer : http://www.ratfanclub.org/skin.html

Videoen av Berit :



Jeg kommer mest sannsynligvis til å prøve å få filmet mens jeg bader en rottetott i vasken også. Men det er såppas sjeldent jeg gjør så har ikke fått tid til å lage en enda. Men det jeg kan si er at jeg ihvertfall har brukt en klut eller et lite håndkle i bunnen av vasken så dem får fotfeste også. Da får dem mindre panikk. Hvis du søker på guineapigs på youtube finnes det en del skånsomme metoder der. Og er du redd for kloremerker så ha på deg en langermet genser.

Jeg selv har prøvd denne fra tropehagen zoo:
Synes den kanskje gjorde pelsen litt tørr så jeg har gått mer og mer over til bare lunket vann.Eller husk ihvertfall å bruk så lite som mulig er ihvertfall min anbefaling.
Image

Har også lest flere bruke hunde shampoer og eller hvis man har nakenrotte så har noen brukt babyoljer.
Men det kan kanskje noen skrive under her om dem har erfaring med det.

Ellers er denne sterkt anbefalt av mange.
KW gnager shampo. Fåes kjøpt her :
http://www.zoopermarked.no/5705574054699

Image

Tilvenning
Jeg kan også si at jeg har en tilvenning prosess når rottetotter kommer hit i hus.
Først lærer dem at vann ikke er farlig ved maisfisking, puffa ris , agurk og eple i vann og eller plastikk leker, pinner og steiner i .

Da bruker jeg en liten skål med lite vann og så trapper opp til mer vann og større baljer.

Lille berit min med en liten skål med mais i vann:
Image

Image

Karstein med liten skål med agurk i vann.
Image

Image

Større skål med lite vann. Berit til venstre og Bella til høyre i vannet.

Image

Samme skål med mer vann. Her lærte dem to andre Bodil å ta mat fra vannet også. Man kan fint vise med hånden. Men det beste er når dem andre rottene lærer bort.

Image

Kokt ris i vann :
Image

Noen ekstra bilder :
Lille Berit min:
Image

Karstein som er litt ekstra fornøyd:
Image

Turid:
Image

Man kan også ha en liten balje i buret på sommeren om man vill. Her er litt steiner dem kan undersøke. Gjerne litt mindre akvarium steiner er morsomt å flytte på.
Image

Her er en video fra når Betsy var liten. Mye dypere vann og da dykker dem jo under og får i grunn en del vann på seg så dem får jo vasket av seg en del grunnet det også.



Så har jeg trappet opp til enda større baljer jeg kan bruke til å bade dem i hvis jeg må. Den blå har jeg ihvertfall brukt inni dusjen en gang for å bade en av dem :
Image

Lydia og Tove.
Tove er en tøffing og trasker rett utti vannet.
Image

Karstein:

Image
Noen videoer fra den balja:




Den største balja er nok ikke helt for alle.

Image

Men det kan hjelpe å ha mindre vann med masse leker og pinner i først.
Tove:
Image

Turid:
Image

Karstein:
Image

Video av Turid finner en pinne hun ville gjerne ha fra balja:



En annen balje jeg har brukt:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Jeg har også tatt i bruk noen få ganger en vannfontene. Jeg fikk tak i en stor på salg . Men det finnes mye mindre av akkurat den.
Tilvenning av rennende vann og lyden hjelper her.
Image
Image

Plask plask fra Bodil


Mer jeg har gjort er å gå med rotter på skulder så ofte jeg orker når jeg skal på badet å henge opp klær. Da setter jeg springen på veldig svakt. Lar rottene gå å utforske i sitt eget tempo ved vasken. Lar dem snuse litt på vannet. Jeg har også noen få ute tider innimellom på badet da det er ved siden av soverommet der dem har flest ute tider. Setter også på dusjen veldig svakt.
Dem er jo veldig lyd vare også så det er til hjelp bare å venne dem til det mens dem er ute å leker. Jeg har også noen ganger satt mais balja inne i dusjen.

Her er Turid som utforsker vasken på egenhånd. Vannet står på veldig svak og jeg står rett ved.
Image

Her er Tøffe Karstein som utforsker dusjen. (Anbefaler selvfølgelig å ta bort shampoene osv. Men jeg sto der og holdt dem under oppsyn). Vannet står så vidt på.

Image

Image

Image

En kort video snutt :


Nøkkelen er vel å bruke mest mulig tid på tilvenning. Sakte men sikkert.Det er ikke bare vannet i seg selv som er skummelt men lyden av springen, rommet og område. Og Begynner du tidlig med tilvenning så er det ikke så skummelt når uhelle er ute og du må bruke vasken, dusjen eller kanskje en balje i dusjen.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vask og bading av tamrotter

Post by malap »

Mye fine tips! :cheerful:

Jeg vil gjerne anbefale sjampo fra Bio-groom: http://www.biogroom.com/
"Bio-Groom is the name of premium grooming products made with the finest ingredients available known for gentleness and performance."
De lager både for hund, katt og ilder. Men man kan fint bruke de milde på rotter.
Denne er vel av de mildeste: http://www.biogroom.com/dog/shampoos/fluffy-puppy/
Tror de fleste dyrebutikker har det inne, ellers så kan man bestille på nett.

Jeg har også brukt denne: http://shop.gorgeousguineas.com/kind-n- ... -112-p.asp
Som jeg bestilte og brukte når jeg hadde marsvin (hadde noen langhårede som måtte bades jevnlig). Men hadde igjen en del etter at jeg mistet de siste marsvina mine. Derfor har jeg også brukt det på rottene, den er mild.
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Vask og bading av tamrotter

Post by Sara Syversen »

Hehe. Smeelt. Når jeg så inne på den linken nummer to da. Bestiller du fra den siden eller får man den fra tropehagen zoo? Prøver gjerne en sånn skånsom en altså. Takk o takk for linker.

Var litt fristende å prøve den siste der også siden det står at den er såppas skånsom at piggies under 12 uker også kunne bruke den.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vask og bading av tamrotter

Post by malap »

Biogroom får man i flere dyrebutikker :cheerful:
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Vask og bading av tamrotter

Post by Sara Syversen »

Det er mange som har spurt meg i ettertid angående vask av rotter.

Mitt hovedtips er at du gjør det om til kos og kanskje på et sted dem er vant til å være. Videoen av Karstein er ikke helt slik jeg gjør det nå i dag.

Man kan heller faktisk også bare fukte et håndkle dem kan krype inni også masserer man litt lett mens man har baljen på fanget . Da i sofaen eller på rotterommet dem er vant til å være. Hvis man velger å tørke over med en klut eller massere så kan det være en fordel at man gjør det etter en times tid med utetid først. Da kan dem kanskje falle mer til ro også.

Og igjen. Man behøver ikke å vaske rotter. Men jeg har måttet gjøre det i noen enkelte tilfeller ved sykdom, diaré eller annet. Dem trenger den naturlige oljen i pelsen for å holde seg varme så det er best å ikke vaske dem for mye.

Om uhellet er ute og du må vaske ofte slik som da Betsy hadde diaré så kan man eventuelt smøre noe kokosolje på så ikke pelsen og huden tørker ut.

ImageImage

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

LenaJ
Pinky
Posts: 2
Joined: 04 Nov 2019, 00:51

Re: Vask og bading av tamrotter

Post by LenaJ »

Gøy og se hvordan andre får det til :-)

Her måtte rottene vaskes etter et besøk til dyrelegen, for dyrelegen hadde kastet t-shirt de lå på. Når de ligger på den gnis jo det meste i stoffet og ikke i pelsen. Mine er helt umulig og få vasket med klut og slike ting, så til slutt tenke jeg, tåler de regn tåler de dusjen. Vi har en kant i dusjen de kan klatre opp på om de ikke vil være i regnet. Men begge to storkoste seg. Nå skal de sies at eieren på 8 år ble med de inn i dusjen slik at de hadde han rundt seg hele tiden. Vi brukte ikke såpe, bare lot de være der en stund. Og når vi tok de ut ble de tørket, også fikk de masse skryt, kos og godis. Vi har ikke dusjet de siden, men de virket storfornøyde og er ikke redd badet i etterkant, så kanskje ikke alle rotter trenger og tilnærmes til vann. Det sies jo at de elsker vann og svømmer mer en gjerne litt i vill tilstand :-)

Post Reply