Riktig medisin?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Riktig medisin?

Post by mily »

Min søteste lille Kaos begynte å lage surklelyder onsdags kveld, torsdag var hun hos Dyrlegen og fikk vibranord 10mg/ml hun skal få 0,15 ml morgen og kveld hun veier 275 g hun har nå fått tre doser og ikke blitt noe bedre. Har hun fått riktig medisin? Hvor lang tid pleier det å gå før man ser noen forbedring ? er skikkelig lyd men den er ikke konstant.

Håper noen har mer erfaring med slike sykdommer enn meg og kan komme med noen gode råd. Da ingen dyreklinikker i nærheten her kan noe om rotter. Og ryen Dyreklinikk ikke har åpent i helgene.
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Riktig medisin?

Post by malap »

Har du sjekket ut denne?
viewtopic.php?f=37&t=16194

Storo Dyreklinikk har åpent i morgen, kun for salg. Men kanskje noen der kan svare deg? Eventuelt på mandag, Anja på Storo Dyreklinikk har god kompetanse på gnagere.

God bedring til den lille ♡
Malena

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Riktig medisin?

Post by mily »

malap wrote:Har du sjekket ut denne?
viewtopic.php?f=37&t=16194

Storo Dyreklinikk har åpent i morgen, kun for salg. Men kanskje noen der kan svare deg? Eventuelt på mandag, Anja på Storo Dyreklinikk har god kompetanse på gnagere.

God bedring til den lille ♡
Ryen Dyreklinikk hadde også åpen butikk i morra så er nok ikke noen dyrleger på jobb da.

Med tanke på medisin tenkte jeg om noen har erfaring med vibranord, har aldri fått den før.
Eventuelt om den er den beste mot slike plager?
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

utmeldt

Re: Riktig medisin?

Post by utmeldt »

Kor gammel er Kaos?
Vibranord virker på mycoplasma og blir ofte brukt på rotter, og dosen ho får virker grei.
Det finst andre antibiotika ein kan forsøke, men ikkje sammen med vibranord. Enkelte sier at er der ikkje bedring etter ca. tre dager så bør ein vurdere å skifte antibiotika.
Tre doser er som regel for lite til å utgjere ein stor forskjell. Hørte dyrlegen noko på lungene? Astmatiske lyder? Væske lyder?
Om ho sliter veldig med pusten kan ein evt forsøke prednisolon i tillegg til antibiotika etter å ha utelukka at der ikkje er væske som er problemmet. Infeksjoner kan av og til føre til astmaliknande pust/ulyder, og da vil prednisolon kunne hjelpe.

God bedring!

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Riktig medisin?

Post by mily »

iwonamo wrote:Kor gammel er Kaos?
Vibranord virker på mycoplasma og blir ofte brukt på rotter, og dosen ho får virker grei.
Det finst andre antibiotika ein kan forsøke, men ikkje sammen med vibranord. Enkelte sier at er der ikkje bedring etter ca. tre dager så bør ein vurdere å skifte antibiotika.
Tre doser er som regel for lite til å utgjere ein stor forskjell. Hørte dyrlegen noko på lungene? Astmatiske lyder? Væske lyder?
Om ho sliter veldig med pusten kan ein evt forsøke prednisolon i tillegg til antibiotika etter å ha utelukka at der ikkje er væske som er problemmet. Infeksjoner kan av og til føre til astmaliknande pust/ulyder, og da vil prednisolon kunne hjelpe.

God bedring!
Kaos er litt under fire måneder, så ikke gamle tulla. Lurer på om hun kan ha stått i litt trekk som er grunnen. Kom veldig plutselig dagen etter jeg måtte lufte litt på rotterommet. Dyrlegen lyttet på lungene men hadde ikke så mye å komme med, virket ikke som hun hadde tatt i en rotte før. Visste ikke at det var ei jente med engang heller å det er jo ganske synlig :p

Hun har god apetitt og virker som hu puster normalt hun er frisk nok til å bølle med alfaen og løpe rundt på rotterommet. Men når hun stresser kommer denne lyden. Hadde ei i våres som hadde pusteproblemer ved siden av lydene men det er ikke samme lyden som kaos lager. Men hun blei veldig fort dårlig å endte med å måtte avlive hu, så er ganske så urolig når det kommer til slike plager. Iallfall siden jeg ikke har noen dyrlege jeg stoler på. Var jeg som spurte etter vibranord etter å ha lest om det her. Dyrlegen hadde ikke peil på hva rotter skulle ha virket det som.
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Riktig medisin?

Post by malap »

Mener noen har tipset noe om kamillete også til rotter med luftveisplager. Men jeg husker ikke helt, sikkert noen andre som vet mer om det enn meg.
Malena

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Riktig medisin?

Post by Ingerid Øksnevad »

Hvordan er det med henne i dag?

Post Reply