Vedvarende dårlig mage

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Vedvarende dårlig mage

Post by malap »

For noen uker siden måtte jeg gi en av mine en antibiotika kur pga en abcess, og jeg måtte da prøve ut og variere litt hva jeg blandet antibiotikaen i for å få det i henne. Når hun fikk medisin så lot jeg også de andre få smake litt av det jeg blandet det i; babygrøt, vaniljesaus, banos, peanøttsmør + +. Det ble litt forskjellig siden hun er litt småkresen, men vi endte opp med vaniljesaus som vinneren og ga mest av det mot slutten.

På slutten av kuren så jeg at noen begynte å få dårlig mage, ikke rennende men bløtere enn det skal være. Da ble jeg mer forsiktig med hva de fikk og hvor mye.
Ga lite godbiter og grønt/frukt ved siden av tørrforet.

Når vi var helt ferdige med kuren så var det fortsatt dårlig mage på noen, så da ga jeg kun RM1 noen dager.
Jeg prøvde å få i alle zoolac, men har ei som ikke vil ha det og som det er veldig vanskelig å håndtere (den nyeste jeg har fra omplassering).
Fikk tips om at de kan få tørt brød og ris bla.
Så jeg ga litt tørt brød som godbiter og kokte ris som jeg blandet zoolac i hver kveld og mose en halv banan sammen med zoolac hver morgen. Dette fikk de til jeg hadde brukt opp hele sprøyta (4-5 dager tror jeg ca).

Det har vært litt opp og ned, det har blitt litt bedre, dårligere igjen osv.. Det er ikke rennende diaré, men det er ganske bløtt av og til. Jeg tror heller ikke at det er alle sammen som har det, da det bare er snakk om noen klumper med våt avføring om dagen. Likevel så er det jo ikke bra! Jeg har sett an og prøvd litt forskjellig men har ikke sett om noe har fungert bedre enn noe annet. Hadde det vært helt rennende så hadde jeg selvfølgelig vært på veterinæren for lenge siden.

Spørsmålet mitt er; hva gjør jeg nå?

Tenker at jeg kanskje burde ha alle på skift i ekstraburet noen timer for å finne ut hvem av de det er? Jeg har en mistanke, men bør sjekke alle 4 uansett. Og da ringe veterinæren og spørre? Men jeg vet ikke om den har noe bedre å komme med?
Det har veldig ofte vært sånn at jeg har dratt på veterinæren og egentlig ikke kommet hjem med noe mer enn det jeg visste/har gjort fra før/kan gjøre selv (og en tynnere lommebok). Så derfor spør jeg her om noen har peiling?

Jeg drar selvfølgelig på veterinæren når jeg må, så ingen misforstår meg. Jeg har vært på utallige "unødvendige" dyrlegebesøk med dyrene mine ; ) heller en gang for mye enn for lite.

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by Vimsy »

Vil ikke bananen gjøre de litt bløtere igjen?

Men ja... zoolacen burde jo hjelpe... jeg skulle til å foreslå biola... Hva med noen av de andre zoolaclignende preparatene? Prokolin er kraftige saker ift zoolac, men den smaker derimot vondt.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by malap »

Banan skal være bra når man har diare, gjelder ikke det rotter?`

Hvor får du tak i Prokolin?
Malena

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by Vimsy »

Visste jeg ikke. Jeg ville jo tro det var motsatt jeg. Hihi. :-)

Prokolin har jeg kjøpt hos dyrlegen.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by malap »

Okei, takk!

Ringer veterinæren i morgen : )
Malena

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by Kesia Madeleine »

Høres ut som at du har gjort det meste du kan :)
Har du lest matmor sin artikkel om løs mage på rotter?
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by malap »

Regner med at det er denne du mener? : ) http://tamrotter.com/wp-content/uploads ... diarre.pdf
Det er hvertfall den jeg har funnet og lest.

Nå har jeg pratet med Tonje på Ryen, så vi skal prøve kun tørrfor + prokolin 2 ganger daglig i noen dager, kunne gi det til alle.

Så da krysser jeg fingrene for at det skal gå greit å få det i de og at det blir bedre!
Malena

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by Vimsy »

Lykke til :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by Kesia Madeleine »

Ja det var den jeg tenkte på :)
Så bra! Håper det ordner seg nå :) Lykke til ^^
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by malap »

Tusen takk! : )
Malena

utmeldt

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by utmeldt »

Korlis går går det?

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by malap »

Har gitt prokolin og kun tørrfor noen dager nå, ikke sett bedring før i dag. Jeg skilte de opp en og en (CN buret er genialt) i dag, og så at Blue hadde litt bløtere og lysere avføring enn de andre, men ikke flytende, var fin form på det. Alt fra Majsen var fint utenom en kule som var litt bløt. Ariel og Walter sin avføring var bra. Så jeg ser an til i morgen og ringer veterinæren igjen om det er mer dårlig mage da, da skal vi sende inn en avføringsprøve. Heldigvis er det ikke flytende, så håper det ser fint ut i morgen, virker som det går riktig vei hvertfall : )
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by malap »

I løpet av natten/morgenen er det noen som har hatt skikkelig dårlig mage.

Gjentar nå det samme som i går, med å skille de opp for å se hvem det er, men over lenger tid enn i går (isolerte en og en 1 times tid i går for å sjekke avføringen) tenker kanskje det kan være lurt å se hva som kommer etter litt lengre tid.

Har ringt rundt flere steder i dag, da han vi bruker i Elverum (nærmeste vi har Hamar som har kompetanse nok) har vært sykemeldt i lengre tid, og de andre som jobber der ikke har noe annet forslag enn Zoolac og å ringe noen andre.
Tonje på Ryen foreslo Prokolin før helgen, og eventuelt avføringsprøve hvis det ikke fungerer, men hun har så klart ferie nå, så de sa jeg kunne ringe en veterinær nærmere oss, for de kan sikkert ta avføringsprøve.
Ringte en klinikk her i Hamar og spurte om de kunne ta avføringsprøve, men det kunne de ikke. De anbefalte å ringe til veterinærinstituttet for å høre om jeg kunne sende inn en prøve til de.
Så da ringte jeg til veterinærinstituttet, men de visste ikke helt hva de skal se etter på en avføringsprøve på rotter, hun nevnte salmonella og eventuelt parasitter (de har fått behandling med stronghold for bare litt siden, mot utvendige og innvendige parasitter), men anbefalte meg å få tak i en veterinær med kompetanse nok som kunne si hva de eventuelt skulle se etter på avføringsprøven.
Så, da måtte jeg ut på jakt etter en veterinær igjen. Endte med å ringe Storo dyreklinikk, der brukte jeg Anja før til marsvina mine og hun er veldig flink (vet ikke hvorfor jeg ikke kom på det før). Hun hadde selvfølgelig akkurat gått av vakt, så jeg fikk bare pratet med en assistent. Forklarte situasjonen og spurte om hva de bør se etter på en avføringsprøve, men hun mente vi skulle komme på time. Det er ikke det at jeg ikke vil dra på time altså, men hvis jeg, som bor i Hamar kan sende inn en avføringsprøve i posten selv, bare jeg får gitt beskjed til de på veterinærinstituttet om hva de skal se etter - så er det veldig mye enklere (og billigere) for meg enn å reise til Oslo, og i tillegg sparer jeg da en rotte som ikke er helt frisk for kjøringen. Så vi kom frem til at hun skal prate med Anja når hun kommer på jobb igjen i morgen, så ringer de meg. Men nå er jeg ganske bekymret siden det var så dårlig i dag, så det ender vel med en time likevel.

Vi har vært så uheldige med dyra i det siste, så tusenlappene har bare flydd! Vært i en skikkelig "dårlig periode" nå, så vi må nesten se etter de beste løsningene økonomisk også, hvis det er mulig å gjøre noe på en bedre måte (sende en avføringsprøve i posten, fremfor å kjøre/bruke bensin frem og tilbake Oslo, ha time der og de sender prøve) - så vil jeg helst gjøre det på den enkleste, mest økonomiske måten som i tillegg sparer dyret mitt for masse stress og mas. Vi gjør virkelig alt for dyrene våres og sparer inn på alt til oss selv - det er den livsstilen vi har valgt å leve og vi gjør selvfølgelig det. Men nå har det vært helt ekstremt med dyrlegebesøk i det siste, det går da spesielt på hundene.
Malena

utmeldt

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by utmeldt »

Eg frorstår ikkje at det lokale dyrelgekontoret ikkje kan hjelpe deg med dette. Dei kan ringe veterinærinstittutet og spørre om kva prøver mtp bakterier/parasitter, samt kva glass og rekvisisjoner ein treng. Spør om du kan få med glass heim, merke dei når prøven er avlevert, og levere på kontoret. Eg veit ikkje om privatpersoner kan sende inn prøver.

Litt om innvendige parasitter : http://ratguide.com/health/digestive/endoparasites.php
Kjenner igjen kun et navn som står der, Hymenolepis nana, en type bendelorm. Husker å ha lest på det polske rotteforum om flere som hadde rotter med denne, og eg trur ikkje stronghold viker der. Eg trur ikkje at Stronghold tar alle innvendige parasitter.

Kor lenge har dei stått på zoolac/prokolin? Eg veit at hos enkelte mennesker ( spesielt litt svekka folk) kan dei dårlige tarmbakteriene ( klostridium) ta overhånd uten å gi seg, og forårsake langvarig diare, som igjen må behandlast med anna antibiotika for å normalisere tarmflora. Men eg veit ikkje om dette kan vere tilfelle med rotter.

Var dei dårlig i magen før antibiotika kuren?

En dyrlege på i Bergen, en Thomas på Stend dyreklinikk skal vist vere flink på rotter. Kanskje du kan ringe og spørre?
Eller sende en mail ti matmor, og spørre om råd?

Håper det ordner seg.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Vedvarende dårlig mage

Post by malap »

Takk for tips, jeg får høre mer i morgen.

Ok, bør nok tas en skikkelig prøve for å finne ut/utelukke det man kan.

Zoolac fikk de i 4-5 dager, Prokolin 4 dager.

De var ikke så dårlig i magen før antibiotikakuren, annet enn at Blue har hatt noe bløt avføring ved et par anledninger, men da har det vært en stund i mellom og kun litt (da har jeg tenkt at det kan ha noe med frukt/grønt jeg har gitt, at hun har hatt litt sensitiv mage, eventuelt stress?).
Det må jo ikke nødvendigvis være alt det de fikk i forbindelse med antibiotikakuren som har ført til diareen, men at det har vært noe der som har blitt værre etter det? Kanskje er det tilfeldig at det har blitt værre samtidig som antibiotikakuren?

Håper veterinæren jeg får prate med i morgen kan være mer til hjelp enn de jeg har pratet med hittil, følt meg som en "kasteball" når de bare har sendt meg videre hit og dit.
Malena

Post Reply