Hiver etter pusten

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Hiver etter pusten

Post by mily »

Hjelp..?
Har en rotte med mulig luftveisinfeksjon eller lungebetennelse (skal til dyrlegen etterpå) igår kveld hev hun etter pusten, hvilken medisin tar best knekken på dette ? Hun fikk kortison igår og ble litt bedre sliter fortsatt med pusten begynte også på antibiotika bactrim i samråd med dyrlege var det eneste jeg hadde i hus men har ikke så gode erfaringer med den.

Hun var hos dyrlegen for en ukes tid siden og tok røntgen hadde da en mørk flekk i lungene som dyrlegen mente kunne være slim, men hun trodde kanskje rotta hadde astma så fikk medisin for det. Men ikke blitt noe bedre .

Hva hjelper?
Hilsen bekymret rottemamma.
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hiver etter pusten

Post by WillyWonka »

Vibranord er ofte god mot luftveisinfeksjoner. Ofte er det mycoplasma som er årsaken til infeksjonene. Og da er ser flere typer antibiotika som ikke vil ha effekt. Vibranord er den jeg har brukt mest hos meg :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Hiver etter pusten

Post by mily »

Okey er det noen spesiel dosering veit jo at dyrleger alltid er veldig forsiktig med sånt kanskje litt for forsiktig og eventuelt varighet av kur? Har aldri hatt en rotte med dette problemet så er ganske blank.. Hun sleit skikkelig igår kveld var så stressa i perioder så løp rundt men ble litt bedre etter kortisonen har fått sovet litt å sånn men hun pustet veldig med magemusklene og vil bare sitte på skuldra mi.
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hiver etter pusten

Post by Kesia Madeleine »

Hvilken medisin fikk du for astma?
Jeg har en rotte med allergi og en defekt lungelapp. Han lager ulyder hver dag pga slimdannelse og så puster han litt tungt innimellom. Han får allergimedisin mot allergien og Bisolvon (slimløsende) for slimet som produseres pga defekt lunge.

Jeg har også hatt god erfaring med Vibranord i forbindelse med luftveisinfeksjon/lungebetennelse :)
Litt usikker på dosering pr 100g rotte. Men min rotte på ca 870gram mener jeg fikk 0,5ml morgen og kveld i 10 dager. Noen ganger kan det være lurt å kjøre kuren litt lenger for å bli kvitt infeksjonen.

Lykke til i dag! :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Hiver etter pusten

Post by mily »

Husker ikke hvilken medisin jeg fikk men det kan jeg sjekke når jeg kommer hjem. Hun har alltid hatt bilyder og dyrlegen har ikke visst hva det er. Men ble plutselig verre for en uke siden da fikk hun astma medisin som rotta syns smaker nydelig og så ble hun veldig mye dårligere igår . Så da kan det jo ikke være astma? Sliter skikkelig med å få puste nå har jeg ikke hatt rotte ned luftveisinfeksjon så veit ikke hvordan det høres....
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hiver etter pusten

Post by Kesia Madeleine »

Er ikke så lett å vite. Men det kan sikkert være lurt å teste med en antibiotika kur for å se om det gjør henne frisk siden astmamedisinen ikke har noen effekt. Lungebetennelse høres ofte ut som gummilyd nede fra lungene. Rottene blir ofte slapp, sover mye og spiser lite.
På min rotte som har defekt lungelapp så høres det nesten ut som lungebetennelse (han hadde det tidligere i år). Så er ikke alltid lett å skille lydene. Jeg trodde han hadde fått lungebetennelse igjen, men etter røntgen hos dyrlegen hvor vi så at hele lungelappen var mørk så fant vi ut at den var kollapset og at det var slimet som laget ulydene.
Men anbefaler deg å gå til en veterinær som har peiling på rotter :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Hiver etter pusten

Post by mily »

Så iallefall den ene langs på røntgen på mi hu ville jo ikke ligge stille .. Men der var det en mørk masse i midten av lunga pluss at hun hadde gått litt ned i vekt. Hun har alltid vært litt daff men ekstra så de siste ukene.. Men det du beskriver passer jo veldig godt på hu mi og.. Dyrlegen trodde vel kanskje det var medfødt. Var hos dyrlegen en uke etter jeg overtok hu fra oppdretter. Men får jo så vondt av hu når hu hiver etter pusten med tunga ute :/ og har som sagt aldri fått positivt utfall av bactrim pluss at den smaker jo gørr å må kjempe for å få den i hu å da stresser hun jo mer å det er enda værre å puste.
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Hiver etter pusten

Post by mily »

Er ingen her som har peil, har vært hos alle :/ reiser en time til Sandefjord der det er ei som kan litt men føler det er mest gjetting:/
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hiver etter pusten

Post by Anniken.HH »

prøv å blande antibiotikaen ut i babymat, forhåpentligvis spiser hun det selv. Da får hun både i seg medisinene, stresser ikke fullt så mye og får litt næring
Hvor gammel er hun?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Hiver etter pusten

Post by mily »

Har prøvd i alt jeg kan tenke på men hu spiser ikke så veldig mye om dagen :/ men den bactrimn er seig og ekkel å har enda ikke hatt en rotte som tar den frivillig. Så får håpe jeg kan få vibranord idag skal iallfall spørre etter det..
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hiver etter pusten

Post by Kesia Madeleine »

Er virkelig ikke kjekt når man ser de stresser med pusten... Har blitt veldig rådvill av min som har dårlig pust i perioder. Men nå når han fikk en "diagnose" så lettet det litt på trykket, for nå vet jeg hva problemet er og det er lettere å ta tak i det.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg gjerne i samråd med veterinær prøvd antibiotika for å se om det fikser problemet. Gjør det det, da er det nok en luftveisinfeksjon som har vært på ferde. Løser det ikke problemet, så kan det være astma, eller noe galt med lungen eller noe annet (blir litt synsing og sansing her). Dersom det er noe annet som er problemet så kan man ta det i annen rekke etter at luftveisinfeksjon er utelukket.
Pass på at rottene har det lunt og uten trekk, rengjør buret ofte slik at amoniakk og annen smuss ikke irriterer luftveiene.
Prøv Vibranord som antibiotika. Den smaker litt banan (lukter i hvert fall det). Den liker ofte rottene, men min ene synes den er litt klissete i konsistensen. Så da måtte jeg blande den ut i en dæsj med leverpostei. Da gikk det ned på høykant. Det beste er når de slikker opp medisinen selv, slik at man slipper å tvinge det i dem.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Hiver etter pusten

Post by mily »

Huff ja er ikke så lett med disse små man blir jo så fort super bekymra.. Men takk for mange gode råd skal bringe det videre og krangle med veterinæren om jeg må...
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Hiver etter pusten

Post by mily »

Anniken.HH wrote:prøv å blande antibiotikaen ut i babymat, forhåpentligvis spiser hun det selv. Da får hun både i seg medisinene, stresser ikke fullt så mye og får litt næring
Hvor gammel er hun?
Hun er vel et år og en måned :) lillesøstra til din Iggi :)
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hiver etter pusten

Post by Anniken.HH »

aha, da er hun ikke så gammel!
Krysser fingrene for at det løser seg og hun blir bedre
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hiver etter pusten

Post by malap »

God bedring : )
Malena

Post Reply