Anfall?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Anfall?

Post by Anniken.HH »

Har en hannrotte på ca 1 1/2 år, omplasseringsgutt med utgangspunkt i dyrebutikk.
Han har vært hos meg i ca 6mnd og ikke hatt noen helseplager denne tiden utennom en talgkul på flanken.
Han har ingen tegn på sykdom.

Det jeg lurer på:
Jeg kan godt legge ham på rygg i hendene og kose med ham, men da jeg gjorde det istad strammet han plutselig alle musklene og spendte ryggen.
Gikk liksom i bro.
Og det virket som om han stoppet å puste.
Dette varte i flere sekunder før han slappet av og la seg til rette slik han pleier.

Har opplevd det tidligere med ham en gang, men dette er flere mnd siden, og verken meg eller sambo har opplevd det i ettertid.
Eller med noen andre rotter

Hadde han et anfall av noe slag?
Eller bare spant han seg fordi han kunne?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Anfall?

Post by Niana »

Høres litt ut som et epilepsi-anfall for min del, men jeg har ikke erfaring nok for å si noe sikkert. Var han helt som seg selv før og etter?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Anfall?

Post by Anniken.HH »

Helt seg selv før og etter, og ingen rykninger under ''anfallet''
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Anfall?

Post by mily »

Kan også være blødning eller svults i hjernen. Ligner også veldig på epilepsianfall.
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Anfall?

Post by Kesia Madeleine »

Kan det være en nevrologisk skade? Tenker da noe han er født med. Men skulle tro anfallene gjerne hadde kommet oftere da.. Vanskelig å si hva det kan være.. :hmmm:
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Anfall?

Post by Anniken.HH »

Snakka med sambo, og sist gang vi opplevde det var før jul. Da skjedde det tre ganger etter hverandre, men varte ikke mer enn et sekund, max to.
Tror ikke det er epilepsianfall, for da har de vel rykninger og ikke kontroll på kroppen? Utennom at han går i bro er resten av kroppen rolig når det skjer.
Kesia; jeg tenker også noe nevrologisk, men kan ikke mye om det, så veit jo ikke...

Ser heldigvis ikke ut til at han blir plaget av det utennom disse få gangene det har skjedd, da
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Anfall?

Post by Kesia Madeleine »

Ja, tror ikke det er noe svulst eller hjerneblødning i hvert fall. For da hadde han blitt verre etter første anfallet og ikke gått så mange mnd uten noen tegn til det.
Vanskelig å få det sjekket hos veterinær også, for de finner garantert ikke noe. Bra anfallene kommer såpass sjeldent i det minste! :)
Hadde vært interessant og hørt Matmors tanker om det. Iwona er også veldig flink.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Anfall?

Post by wollf »

Epilepsi er forskjellig. Ene hunden min gikk kramper og ristet. Men hukommelse tap etterpå. Flere ganger i mnd. Den andre sto stille spente kroppen og skalv litt. Og det skjedde 2 ganger i året.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Anfall?

Post by Niana »

Epilepsi kan slå ut som grand mal-anfall, det typiske alle tenker på med risting og ingen kontroll på kroppen. Eller det kan slå ut i anfall hvor man detter helt ut av virkeligheten, soner ut, stivner eller daler sakte sammen og bare stirrer rett frem. Det er egentlig vanligere enn grand mal blant mennesker ihvertfall.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

utmeldt

Re: Anfall?

Post by utmeldt »

Låg han på ryggen under alle anfallene?

Eg hadde en rotte som ble merkelig, og uvanlig slapp i kroppen om eg la han på ryggen i handa. I tillegg til slapphet, fekk han kraftige bevegelser i brystkassa, dunkande beveglelser ca 1 per sekund. Eg mistenkte at det kanskje skjedde noko med blodtilførselen til hjernen hans mens han låg på ryggen, at en blodåre ble klemt av. Eller ein eller anna form for epileptisk anfall. Men fekk i grunn aldri noko forklaring på kva som skjedde.


Eg vi mistenke ein eller anna form for epileptisk anfall om kroppen plutselig spenner seg, og rotta slutter å puste ( sikkert pga spasmer) Epileptiske anfall treng ikke vare lenger enn få sekunder.

Artikkel om epileptiske anfall hos rotter, men på engelsk om nokon har interesse å lese.
http://ratguide.com/health/neurological/seizures.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Anfall?

Post by Anniken.HH »

Han har ligget på ryggen hver gang det har skjedd ja.
Men også ligget på ryggen andre ganger uten at det har skjedd.

Takk for svar, alle sammen.
Vanskelig med sånne ting, og veit jo fortsatt ikke hva det er, men fult mulig det er epilepsi, som dere sier.
Skal uansett ikke legge ham mer på rygg!
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Anfall?

Post by WillyWonka »

Anniken.HH wrote: Tror ikke det er epilepsianfall, for da har de vel rykninger og ikke kontroll på kroppen?

Jeg tenkte også Epilepsi med en gang. Det er ikke alle som får rykkniner i forbindelse med et slikt anfall.
I og med at han har ligget på rygg de gangene det har skjedd, så er det jo mulig at det har blitt klemt av enten blodtilførsel eller at det klemmer på nerver som da fører til disse anfallene..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Anfall?

Post by Niana »

WillyWonka wrote:
Anniken.HH wrote: Tror ikke det er epilepsianfall, for da har de vel rykninger og ikke kontroll på kroppen?

Jeg tenkte også Epilepsi med en gang. Det er ikke alle som får rykkniner i forbindelse med et slikt anfall.
I og med at han har ligget på rygg de gangene det har skjedd, så er det jo mulig at det har blitt klemt av enten blodtilførsel eller at det klemmer på nerver som da fører til disse anfallene..
Det kan også være helt tilfeldig at det skjedde to ganger mens han lå på ryggen, for det kan ha skjedd andre ganger, når han var i buret og ingen så på f.eks. Veldig vanskelig å stille diagnoser med så få symptomer/episoder.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Anfall?

Post by Anniken.HH »

Første gang det skjedde før jul bodde han aleine i noen mnd. Da var han med meg overralt så sant jeg var hjemme. Vi tilbrakte mer tid sammen enn jeg og sambo gjorde enkelte dager :P
Men jeg så ikke noe annet rart da.

Har ikke fulgt så nøye med på ham etter at han kom sammen med flokken igjen, for det har jo gått bra, så mulig det har skjedd flere ganger i buret uten at jeg har fått det med meg....
Syns det er litt ''skummelt'', skal jeg innrømme
Vil jo ikke at han skal ha det vondt eller være syk heller
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Anfall?

Post by Niana »

Så lenge han oppfører seg normalt og ikke ser ut til å være plaget på noen måte, så får man bare satse på at det ikke er noe farlig eller plagsomt, vanskelig å få gjort noe med det :/ Men har du hørt med en dyrlege om hva det kan være?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply