Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Michelle85
Pinky
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2015, 11:49

Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by Michelle85 »

Hei :cheerful:

Er helt ny her,og ganske fersk som rottemor:)
Vi er en familie på 5,og barna ønsket deg lenge rotter og til slutt skaffet vi oss 3 nydelig jenter(2dumbo og 1 hetterotte),
Vi kjøpte dem når de var 5 uker gamle og alt va tilsynelatende fint:) Etter 1 dag begynte lille Milly og nyse laget snøftelyder,vi fikk dem raskt til dyrelegen der alle tre fikk en flytende antibiotika som de skulle gå på 1 uke. Alle ble frisk,trodde vi.. Det gikk 1-2 dager så nøys Milly fortsatt:( Fikk ny antibiotika kur på 14 dager i tablettform som nå er avsluttet,men no nyser hun igjen og snøfter:( synes dette er trist! Noen som har erfaring med dette,at der sitter så godt? :flau:




Hilsen bekymret rottemor til Milly,Missy og Dumbo :goofy:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by Marit Fosen »

For å utelukke ting i omgivelsene, hvilken type bunnstrø bruker dere?
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Michelle85
Pinky
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2015, 11:49

Re: Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by Michelle85 »

Nickos allspon har vi brukt til nå,nå er den tom så vi kjøpe nytt,men vi bruker kun allspon i toalettet dem,vi har nesten klart og do trene dem:) resten av buret er det fleece underlag.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by WillyWonka »

Nå vet ikke jeg hvilken antibiotika du har fått.. men vet at mange av luftveisinfeksjonene skyldes mycoplasma, og krever derfor en AB som kan brukes på det. Vibranord er en type :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by Anniken.HH »

Prøv å sjekke for pollenallergi hvis det ikke gir seg også.
har selv en gutt som blir veldig forkjøla på sommerstid
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Michelle85
Pinky
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2015, 11:49

Re: Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by Michelle85 »

Takk for svar dere:) har lest litt frem og tilbake,og ho nyser bare og snøfter,men ellers full i action og god Matlyst :)
Første AB vi fikk var noe på B ,husker ikke resten.. Den de har gått på nå heter synolax.. Tenkte og kontakte vætrinær igjen over påske og forhøre meg litt. Skal og ut og handle nytt dostrø,eddik(til burvasken) og vitaminer til de så ho kanskje får bedre immunforsvar..:) *håper*

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by Anniken.HH »

Kan det ha vært Baytril? (usikker på hvordan det skrives, selv)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Michelle85
Pinky
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2015, 11:49

Re: Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by Michelle85 »

Ja! Det var det det het :) ho nyser litt,og har den snøftelyder enda,men ho spiser vanlig og er energisk ... Hmm..

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by Troya »

Håper hun blir helt frisk! Noen ganger tar det litt tid... :-/

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by Milla »

Enig med at det burde prøves å bruke "riktig" ab..

Men en annen ting, hva bruker dere for å vaske fleece dere bruker i buret?
OMO er det mange som reagerer på, så å gå over til blenda sensitiv i flytende form var en sjakktrekk her, etter flere nyseanfall blant mine!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by Niana »

Usj, ikke noe gøy når de ikke blir friske :/
Men jeg tenkte også på: er de utsatt for noe trekk? Rotter er veldig følsomme for trekk og noen blir da gående rundt og snufse og nyse hele tiden.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Luftveisinfeksjon som ikke gir slipp...

Post by Kesia Madeleine »

Jeg har en rotte som har fått påvist allergi. Han lager litt ulyder i nesen og nyser/gnir seg på nesen. Lungene har vært helt fine og ingen ulyder der. Veterinæren tok prøve av snørret (han presset en liten glassplate mot nesen hans som var litt snufsen) og tittet på dette i mikroskop. Da så han store røde celler som tydet på allergi ettersom disse cellene er noe man ser hos allergikere. Her har vi da prøvd oss frem med to forskjellige allergimedisiner. For ikke så lenge siden fikk han lungebetennelse i tillegg, så nå har han gått/går på Vibranord. Men det jeg tenkte på er at om antibiotika ikke hjelper så kan det være greit å få veterinæren til å sjekke rotta for allergi. Som de andre sier så kan det også være lurt å gå igjennom det du har i buret om hun kan reagere på noe av det. Eller evt. luftkvaliteten, trekk eller lignende der du har buret. Her byttet jeg vaskemiddel, skiftet strø i toalettene og sluttet å bruke avispapir som redemateriale. Merket ikke noe spesielt til bedring av å bytte ut disse tingene en etter en. Så jeg aner rett og slett ikke hva han er allergisk mot. Er også litt påpasselig med å vaske gulvene og tørke støv på rommet der rottene står.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Post Reply