Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Vimsy »

Ingerid Øksnevad wrote:Ja, det tok litt tid her også. Såret så ganske så udramatisk ut i starten, og ble så bare verre og verre. Ikke morsomt :(

Anbefaler denne som jeg skriver om over på det sterkeste: "Fikk en salve; Flamazine fra veterinær som løste det hele på noen få dager"
Noterer meg det, så skal jeg prøve å få tak i denne i morgen. Sjekken hun skal på den 15. blir kanskje for lenge å vente på?
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Ingerid Øksnevad »

Jeg ville ikke ventet... Hvor bor du?

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Kesia Madeleine »

Siden dere har opplevd sår i ettertid av injeksjon..Har ikke veterinæren blandet ut Baytril for å nøytralisere PH-verdien før de gav sprøyten? Eller har de blandet ut, men da ikke nok for å få nøytralisert det basiske?
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Ingerid Øksnevad »

Tja si det. Vet at injeksjonen som ble satt på min Lykke var blandet ut, men blandingsforholdet vet jeg selvfølgelig ikke.

utmeldt

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by utmeldt »

Det ein bør vere obs på er at det ikkje berre er Baytril som kan føre til slike sår. Og det er ikkje alltid at eigaren får vite kva dyrlegen har sett i nakken på rotta. Fleire av mine fekk " baytril burn" sår etter penicillin injeksjon (Penovet). Ved eit tilfelle lurte eg også på om Metacam injekson kunne vere årsaken. Ufortynna Metacam injeksjonsvæske er i allfall ikkje bra for rotta å få i munnen, eg gav det ein gong uten at verken eg eller dyrlegen viste bedre, og reaksjonen frå rotta var ganske voldsom.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Kesia Madeleine »

Nei, veterinærene er ikke alltid så flink til å informere om alt de gjør. Og når man spør om det er blandet ut og de svarer ja, så stoler man jo på at de kan blandingsforholdet også.

Såpass Iwona! Det var jeg ikke klar over. Spesielt! Men absolutt noe å være obs på! Kyros fikk en injeksjon med AB en gang da han var akutt syk med lungebetennelse. Denne ble sprøytet inn ved flanken. Vet ikke hvilken AB som ble sprøytet inn, men han fikk ikke noen reaksjon/sår i ettertid.
Det er helt utrolig hvor mye man må lese seg opp til og undersøke selv som rotteeier! Man kan dessverre ikke stole blindt på veterinær siden kunnskapsnivået ofte kan være litt lavt når det kommer til rotter. Det finnes selvfølgelig veterinærer som har god kunnskap og erfaring med rotter også, så forstå meg rett! :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Vimsy »

Jeg vet Baytril var blandet ut. Men hun fikk faktisk en metacaminjeksjon også.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Vimsy »

Flamazine inneholder et sterkt antibiotikum og skrives bare ut dersom det er større sår som i tillegg er betent, fikk jeg beskjed om. Det de anbefalte var å rense med klorhexidine eller saltvann to ganger daglig, og heller komme tilbake om det ikke ble bedre raskt.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Vimsy »

Det er nå rundt en 7 uker siden Nimh fikk Baytrilinjeksjon, og 5 dager etter at hun avsluttet en tre uker lang kur. Det begynte å se bedre ut mens hun gikk på antibiotika, men nå synes jeg hun er betydelig verre igjen... Så blir nok enda et dyrlegebesøk på oss....
collage-1459121436824.jpg
collage-1459121436824.jpg (138.05 KiB) Viewed 8070 times
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by mily »

huff... så ikke godt ut... god bedring til totten :rottehode:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Ingerid Øksnevad »

Æsj! Skikkelig ekle sår :'( God bedring til vesla <3

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Vimsy »

Nå er vi så lei denne baytrilburnen at vi prøver like gjerne laser på såret.

Jeg sverger til laser når det kommer til behandlingen av den ene hunden min som har symmetrical lupoid onychodystrophy (kloløsning). Dette har hjulpet han (og meg) kjempemye.

Laser fremmer celledeling og dermed sårheling, så jeg tenkte det var verdt et forsøk. Jeg så allerede bedring dagen etter første behandling, så jeg er spent på videre gang i prosessen :-)

Jeg anbefaler foreløpig ikke å ta laser på rotta dersom noen lider av det samme. Dette er en test jeg gjør for min egen del først og fremst da jeg har stor tro på laseren. :-)
sketch-1460729578163~2.jpg
sketch-1460729578163~2.jpg (67 KiB) Viewed 8032 times
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Kesia Madeleine »

Interessant! Hold oss oppdatert videre! Krysser fingrene for den lille om at dette gjør susen! God bedring <3
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Ingerid Øksnevad »

Spennende! Hold oss oppdatert. Masse lykke til :)

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Vimsy »

Jeg synes laser hjelper. Dere får dømme selv :-)
Nederst til høyre er dagen før vi startet (mandag 11.) og så øverst til venstre er idag (onsdag 20.).
Screenshot_2016-04-20-11-40-26~2.jpg
Screenshot_2016-04-20-11-40-26~2.jpg (75.1 KiB) Viewed 7999 times
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Post Reply