Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by aliiver »

Heihei alle rotteeiere :cheerful: Jeg har to nydelige rotter på ca 1 år. For noen uker siden begynnte begge å virke syk, og hos veterinæren fant vi ut at hun ene hadde ørebetennelse og hun andre lungebetennelse (stakkars jentene mine, vi flyttet buret fra stuen til soverommet hvor det er varmere.) Hos dyrelegen fikk begge antibiotikakur i 10 dager. Dette måtte sprøytes fordi begge jentene nektet å få det inn i munnen...

Etter en stund (en uke fra den første sprøyten cirka..) begynte det å dukke opp klumper på begge sine nakker.. Dette har i senere tid utviklet seg til veldig harde skorper. Begge jentene har to store (2cm i diameter) sår i nakken.. :sjokkert: Jeg lurer på om dette er den såkallte "baytril burn" ??


De klør seg mye og i dag når jeg våknet så jeg at hun ene var full i blod... Hun hadde skrapet av begge skorpene, og hele ryggen var full av våt blod... :worry: Nå har jeg vasket ryggen og sårene med pyrisept og rent vann. Måtte klippe håret rundt sårene... I tillegg smurte jeg fersk aloa vera på sårene. (har en plante hjemme som jeg bruker til allslags hjemmebehandlinger). Kommer dette til å skje med hun andre rotten og??

Nå når sårene er rene, ser jeg at det er litt gult i midten.... ufff..

Kjenner noen seg igjen i dette? Hvordan behandlet dere rottene?

Ringte til dyrelegen, men de sa at det ikke var så farlig og at hvis det var veldig ille så måtte vi komme bort. Kan legen gjøre noe? Skal jeg bestille time?


Hilsen litt beskymret rotteeier..
<3 Gucci & Chacha <3

utmeldt

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by utmeldt »

Legg gjerne ut bilder av såra om du har mulighet til det.

Var borti eit slikt sår ein gong. Såret dukka opp nokre få dager etter injeksjon, det danna seg skorpe på, så datt skorpa av , og ny skada hud kom til syne. Slik fortsatte det faktisk i fleire veker. Slike sår er ofte djupare enn dei ser ut til, likner på ein måte på brannsår. Såret som eg var borti var heldigvis ikkje betent, og vi smurte transalve på det for for å holde skorpa mjuk. Ver og obs på at slike sår kan vere smertefulle, så følg med på evt smertetegn. Ver obs på infeksjonstegn, bør då til dyrlegen i så fall. Er såret veldig stort så bør det og tilses av dyrlege etter min meining.

Dyrlegen må og få beskjed om å aldri meir sette injeksjon med ufortynna Bytril på rotter. Slike sår er ikkje rent ufarlig, då i enkelte tilfeller kan såra bli veldig store, skorpene harde og kvasse, rotter drar så av skorpene og blør osv. Ein forårsaker og unødig lidelse for dyret på denne måten, og det kan ta lang tid før såra gror.

Bilde av såret til rottemannen min: men her er det faktisk eit anna medikament som er årsaken, ikkje baytril.
Image


Litt info om baytrilburn finner du og her: viewtopic.php?f=37&t=10118" onclick="window.open(this.href);return false;

utmeldt

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by utmeldt »

Korleis går det med såra?

aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by aliiver »

Jeg beklager, men dette innlegget ble dessverre glemt av meg. Jeg har mange-mange bilder jeg vil dele fordi det var helt grusomt.. Det var mye blod, og mye skorper.. Pelsen til Chacha forble flekkete etter dette og blod og skorper på begge varte i flere måneder. De skrapte det også av hverandre så det gjorde det jo værre.. Jeg kommer tilbake til dette innlegget med bilder..
<3 Gucci & Chacha <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by malap »

Jeg håper veterinæren har fått beskjed om å aldri gjøre dette igjen?

Mener jeg hørte/leste et sted at aloevera ikke er bra for rotter å få i seg?
Malena

aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by aliiver »

Ja, vi ringte og klagde, men de ble veldig overrasket. Vet ihvertfall hvor vi ikke skal ta rottene igjen...

Oi, det har ikke jeg fått med meg :o men jeg søkte på nettet før jeg gjorde det og jeg mener at jeg så at noen andre hadde gjort det og. Det hjalp ihvertfall veldig bra!

Image

Her har vi vasket chacha etter at vi fant hun helt tildekket av blod ..

Image

Image
begge rottene hadde flere sår ..


Image
Her ser dere hva det gjorde med pelsen til Chacha.. Den forble flekkete.. Heldigvis forsvant skorpene etter noen måneder..

Men helt idiotisk at de fikk de, i det hele tatt :mad: :mad: :mad:

Sprøyt aldri dette direkte til nakken deres, det tåler de ikke. Som jeg har fått vite i ettertid er Baytril veldig sterkt, og burde blitt løst ut i vann før rottene får det i maten. Det går også ann å få det i tablett-form , og så kan du knuse dette og røre det inn i maten.. Ikke rart jentene ikke ville få det i munnen da! :worry: Men vi gikk helt klart en veterinær som ikke kunne helt jobben sin allikevel.. Har lest flere plasser på nettet der folk har opplevd dette.. Veterinærer burde skjønne det snart at det ikke skal sprøytes! :hæ:

Som sagt ovenfor så hjalp veldig aloa vera.. Vi skillte også rottene om nettene, slik at vi hadde kontroll på hva de gjor på.. (Gucci var veldig glad i å skrape skorpene av både på seg selv og Chacha..)
<3 Gucci & Chacha <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by malap »

Jeg bruker aloevera til "alt", også på hundene. Men tør ikke helt på rottene, siden jeg har fått det fra et eller annet sted at det ikke er bra.

Bra dere har gitt beskjed. Forferdelig, stakkars små! Det må ha gjort veldig vondt, store sår på en så liten kropp.
Synd så få veterinærer har nok kompetanse på rotter.
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Sara Syversen »

Stakkars [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by wollf »

aliiver wrote:Heihei alle rotteeiere :cheerful: Jeg har to nydelige rotter på ca 1 år. For noen uker siden begynnte begge å virke syk, og hos veterinæren fant vi ut at hun ene hadde ørebetennelse og hun andre lungebetennelse (stakkars jentene mine, vi flyttet buret fra stuen til soverommet hvor det er varmere.) Hos dyrelegen fikk begge antibiotikakur i 10 dager. Dette måtte sprøytes fordi begge jentene nektet å få det inn i munnen...

Dette er trist lesing :( selvsagt nekter de å ta det i munnen, det svir og brenner veldig. og Baytril hjelper lite mot ørebetennelse også.
10 dager er for kort kur og det burde vært lenger kur med to ganger daglig, og med en annen antibiotika som Vibranord og Bactrim for lunger, og evt vanndrivende om hun surklet mye. Du burde fått smertestillende metacam for smertene og riktig veiledning om behandling og pleie videre :(



Etter en stund (en uke fra den første sprøyten cirka..) begynte det å dukke opp klumper på begge sine nakker.. Dette har i senere tid utviklet seg til veldig harde skorper. Begge jentene har to store (2cm i diameter) sår i nakken.. :sjokkert: Jeg lurer på om dette er den såkallte "baytril burn" ??

Det ser absolutt slik ut ja



De klør seg mye og i dag når jeg våknet så jeg at hun ene var full i blod... Hun hadde skrapet av begge skorpene, og hele ryggen var full av våt blod... :worry: Nå har jeg vasket ryggen og sårene med pyrisept og rent vann. Måtte klippe håret rundt sårene... I tillegg smurte jeg fersk aloa vera på sårene. (har en plante hjemme som jeg bruker til allslags hjemmebehandlinger). Kommer dette til å skje med hun andre rotten og??


Bruk klorexidin, pyrisept er ikke å anbefale da det er veldig sterkt. eller bare vanlig saltvann. hold såret rent, det gror raskt. og ikke legg noe oppi da dette bare slikkes bort og vil holde såret åpent.



Nå når sårene er rene, ser jeg at det er litt gult i midten.... ufff..

Kjenner noen seg igjen i dette? Hvordan behandlet dere rottene?

Ringte til dyrelegen, men de sa at det ikke var så farlig og at hvis det var veldig ille så måtte vi komme bort. Kan legen gjøre noe? Skal jeg bestille time?


Du ber din vetrinær ringe en som kan rotter, les deg opp på baytril burn, og skriv ut denne til henne:

http://tamrotter.com/wp-content/uploads ... eksjon.pdf



Hilsen litt beskymret rotteeier..

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by wollf »

og ikke minst veterinær har IKKE lov å be kunder sette sprøyte hjemme da dette går som hjemmemedisinering

aliiver
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Feb 2014, 14:16
Kjønn: Kvinne

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by aliiver »

Herregud jeg fatter ikke at det går Ann .. Stakkars mine små, og ikke rart at de ikke ville ha det i munnen ja! Tusen takk for gode svar! Nå er jeg blitt mye smartere når det kommer til sykdommer hos rotter.. Og skal helt klart sende den teksten til dyrlegen ja! Jeg personlig mener at det virket som aloa vera hjalp veldig effektivt, men hvis det ikke er bra så kommer jeg ikke til å bruke det igjen. Det vi gjorde var at vi tok det på før vi skilte dem. Sårene var så høyt opp i nakken at de ikke fikk til å slikke det av selv..
Men ja, nok engang, takk for gode svar!
<3 Gucci & Chacha <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by wollf »

aloe vera er bra, men min erfaring er at de slikker dette bort fort

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Ingerid Øksnevad »

Min Lykke hadde også et babytril burn sår i nakken. Behandlet med homeopati og urtemedisin uten særlig bedring. Fikk en salve; Flamazine fra veterinær som løste det hele på noen få dager. Husker ikke om den var på resept eller ikke. Snakket med veterinær Tonje på Ryen dyreklinikk om den og hun sa det var super til dette. Salven fikk også være i fred, ingen i buret slikket på den. Anbefales virkelig om uhellet er ute.

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Vimsy »

Noen her som har opplevd at selve såret kommer noen uker etter sprøyta? Nimh har sett ut til å takle det helt greit egentlig, men ble en naken flekk. Denne nakne flekken har væsket litt, og nå tror jeg hun har klødd seg en del eller noe, for nå kan det nesten se ut til at hun har et begynnende sår. Dette er da en 4 ukers tid etter hun faktisk fikk sprøyta.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Hvordan behandle den såkallte "baytril burn"?

Post by Ingerid Øksnevad »

Ja, det tok litt tid her også. Såret så ganske så udramatisk ut i starten, og ble så bare verre og verre. Ikke morsomt :(

Anbefaler denne som jeg skriver om over på det sterkeste: "Fikk en salve; Flamazine fra veterinær som løste det hele på noen få dager"

Post Reply