Midd, eller ikke midd.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Midd, eller ikke midd.

Post by Anders Ruller'n »

Spurte i en annen tråd, men svar lot seg vente på.

Milli, eldste jenta vår har fått midd (eller ikkke?). Var hos veterinær på mandag. Skraping av hud ble gjort, men ingen midd funnet. Irritert og sår hud på steder der midden setter seg godt. pga. at de strekker ikke med vask selv. Som armhuler og nakke førte til at vi konkluderte med at det må være midd likevel.

Fikk resept på Stronghold til alle seks (3 gutter. 3 jenter), men de to apotekene vi oppsøkte hadde ikke Stronghold i butikken. Det måtte bestilles opp. Nå, i dag, så merker jeg at Milli har fått betydelig mindre irritert og sår hud. Godt over halvparten av det som var tidligere, er nå borte. Kan heller ikke se noe irritert hud (noe som vistes godt, da hun er lys i pelsen) lenger.

Planen var at vi skulle påføre alle rottene 2 kurer med Stronghold. En kur først, en ny en to uker etterpå. Rottene vil bli isolert i buret sitt under denne tiden. Pledd og alt som er mykt var planlagt skulle vaskes og fryses ned. Ikke noen form for pledd eller steder der midden kan leve lykkelig og gro i buret.

Mtp. alt som må taes til rens/sterilisering så lurer vi rett og slett på om et utbrudd av midd kan roe seg? Det skulle vel heller blitt verre? Det er mye som må taes hensyn til. Rottene kan ikke være ute av buret på lang tid. Noe vi er redd for kan sørge for at de blir deppa. De har ca. 2 timer utetid om dagen. Både gutter og jenter.

Noe jeg bet meg merke i, nå som det har roet seg. Var at resepsjonisten stusset over at det ikke hadde blitt verre siden vi var der på første konsultasjon. Hun har hatt rotter selv, og er mer eller mindre grunnen til at vi har funnet en fast veterinær.

Har en mistanke om at det kan være den yngste hurotta vår som steller litt vel godt. Milli piper hver gang hun blir stelt av henne. Den yngste rotta har forsåvidt tatt over rollen som alfa, da Milli begynner dra på årene.

Hva mener du/dere?

utmeldt

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by utmeldt »

Grunnen til at rotter får sår som følge av midd er at dei klør seg på plasser dei kjem til, som f.eks nakke, ansikt, haka. Kløen oppstår pga avfallstoffa midden etterlet seg. Armholer er ikkje ein av dei klassiske plassene der rotta når til for å klø seg, men kan vel forekomme. Roter kan og reagere allergisk på midd, og få raud hud i enkelte tilfeller. Det som også kan vere typisk for midd er små, ovale hudlause partier i pelsen. At ein ikkje får påvist midd ved skrapeprøve behøver ikkje å bety at det ikkje finst midd, min dyrlege har mikroskopiert mange prøver, både skrape prøver og tape-prøver og funnet midd kun ved eit par tilfeller. Rotta ble uansett behandla pga mistanke pga symptom.

Middsår treng ikkje kun å auke i intensitet, men kan variere, bli borte for så å komme tilbake er min erfaring.
Eg har aldri opplevd at rotter lager sår på kvarandre ved stell, men det kan kanskje forekomme, eg veit ikkje.
Du kan jo avvente litt om du meiner at ho er bedre, det finst og andre årsaker til sår og raud hud enn midd, men hadde det vore min rotte så hadde eg dryppa.

Eg pleier ikkje isolere rottene i buret ved midd behandling, dei får komme ut når alt er vaska ned etter første drypping, evt kun på eit avgrensa område. Ein må ta nedvask etter drypping nr. 2 også.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by kikky »

Bilder?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by Anders Ruller'n »

iwonamo wrote:Grunnen til at rotter får sår som følge av midd er at dei klør seg på plasser dei kjem til, som f.eks nakke, ansikt, haka. Kløen oppstår pga avfallstoffa midden etterlet seg. Armholer er ikkje ein av dei klassiske plassene der rotta når til for å klø seg, men kan vel forekomme. Roter kan og reagere allergisk på midd, og få raud hud i enkelte tilfeller. Det som også kan vere typisk for midd er små, ovale hudlause partier i pelsen. At ein ikkje får påvist midd ved skrapeprøve behøver ikkje å bety at det ikkje finst midd, min dyrlege har mikroskopiert mange prøver, både skrape prøver og tape-prøver og funnet midd kun ved eit par tilfeller. Rotta ble uansett behandla pga mistanke pga symptom.

Middsår treng ikkje kun å auke i intensitet, men kan variere, bli borte for så å komme tilbake er min erfaring.
Eg har aldri opplevd at rotter lager sår på kvarandre ved stell, men det kan kanskje forekomme, eg veit ikkje.
Du kan jo avvente litt om du meiner at ho er bedre, det finst og andre årsaker til sår og raud hud enn midd, men hadde det vore min rotte så hadde eg dryppa.

Eg pleier ikkje isolere rottene i buret ved midd behandling, dei får komme ut når alt er vaska ned etter første drypping, evt kun på eit avgrensa område. Ein må ta nedvask etter drypping nr. 2 også.
Takk for et godt og utfyllende svar, Iwo. Da kjører vi på med Stronghold ser jeg mtp. din erfaring med midd.

Vi har gulvteppe over store deler av leiligheten. Så det er ikke så lett få kvittet seg med midd, har de tatt bolig i teppet. Vi flytter 1 april til ny leilighet, så alternativet er at de blir plassert på et lite soverom uten teppe fram til, da. Men, de har tatt godt for seg på vegger og listverk med gnaging på akkurat samme soverommet tidligere, så de kan kun være ute under oppsyn.

Hvordan gjør dere det med sofa osv? Midd kan jo leve og gro i lang, lang tid uten at man setter igang tiltak for fjerning,

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by Anders Ruller'n »

kikky wrote:Bilder?
Skal se om jeg får lastet opp, men det er litt tungvindt med bilder her på forumet.

Skulle ikke vert verre enn at man kan laste de rett opp fra PC. Ikke via en annen nettside, da den siden jeg brukte tidligere nå koster cash, skal man laste opp bilder.

utmeldt

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by utmeldt »

Du kan laste opp bilder fra mobilen gjennom appen. Hadde vore spennande å sett bilder av såra.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by Anders Ruller'n »

Ja, stemmer. Forumet har fått seg en APP :)

Samboeren har bilder på sin mobil. Akkurat nå er det ikke mye sår/irritert hud man kan ta bilde av, men hun har noen bilder som er ca. ei uke gammel.

Skal få lagt ut når hun kommer seg hjem fra jobb.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by Anders Ruller'n »

ImageImage

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by Anders Ruller'n »

Var mørkt når vi tok bildet, så irritasjon i huden vises dårlig.

Så det utrolig godt da vi var hos veterinær. Svak rødfarge i huden over store deler av ryggen.

utmeldt

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by utmeldt »

Anders Ruller'n wrote:
iwonamo wrote:Grunnen til at rotter får sår som følge av midd er at dei klør seg på plasser dei kjem til, som f.eks nakke, ansikt, haka. Kløen oppstår pga avfallstoffa midden etterlet seg. Armholer er ikkje ein av dei klassiske plassene der rotta når til for å klø seg, men kan vel forekomme. Roter kan og reagere allergisk på midd, og få raud hud i enkelte tilfeller. Det som også kan vere typisk for midd er små, ovale hudlause partier i pelsen. At ein ikkje får påvist midd ved skrapeprøve behøver ikkje å bety at det ikkje finst midd, min dyrlege har mikroskopiert mange prøver, både skrape prøver og tape-prøver og funnet midd kun ved eit par tilfeller. Rotta ble uansett behandla pga mistanke pga symptom.

Middsår treng ikkje kun å auke i intensitet, men kan variere, bli borte for så å komme tilbake er min erfaring.
Eg har aldri opplevd at rotter lager sår på kvarandre ved stell, men det kan kanskje forekomme, eg veit ikkje.
Du kan jo avvente litt om du meiner at ho er bedre, det finst og andre årsaker til sår og raud hud enn midd, men hadde det vore min rotte så hadde eg dryppa.

Eg pleier ikkje isolere rottene i buret ved midd behandling, dei får komme ut når alt er vaska ned etter første drypping, evt kun på eit avgrensa område. Ein må ta nedvask etter drypping nr. 2 også.
Takk for et godt og utfyllende svar, Iwo. Da kjører vi på med Stronghold ser jeg mtp. din erfaring med midd.

Vi har gulvteppe over store deler av leiligheten. Så det er ikke så lett få kvittet seg med midd, har de tatt bolig i teppet. Vi flytter 1 april til ny leilighet, så alternativet er at de blir plassert på et lite soverom uten teppe fram til, da. Men, de har tatt godt for seg på vegger og listverk med gnaging på akkurat samme soverommet tidligere, så de kan kun være ute under oppsyn.

Hvordan gjør dere det med sofa osv? Midd kan jo leve og gro i lang, lang tid uten at man setter igang tiltak for fjerning,
Såra på bildene likner på kløe sår i mine auger.

Uten kroppskontakt overlever midden ca ei veke i romtemperatur, og så lenge rotta er dryppa er den beskytta, midden dør, men egga overlever og klekkes etter ca 14 dager, på samme tida begynner virkningen av første drypping gå ut, derfor må drypping nr. 2 til.

Eg pleier å støvsuge sofa, og golvtepper, og vaske med dampvasker etterpå. Så kan du f.eks dekke sofaen med et laken ( finst spesielle laken med plast på innsida f.eks) eller voksduk etter at den er vaska. Eg pleier å lage ein uteplass slik at rottene slipper å bevege seg i sofaen mens dei får behandling, f.eks sette sammen fleire campingbord o.l. og dekke med plastduk og sette leiker oppå.

Har du lest denne? : http://tamrotter.com/wp-content/uploads ... usmidd.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by Anders Ruller'n »

Vi får kjøre på med Stronghold, så får vi se hvordan det går.

Det at Stronghold beskytter mot nye angrep av midd gjør alt mye enklere. Igjen: Takk for god informasjon :)
Last edited by Anders Ruller'n on 14 Feb 2015, 02:17, edited 1 time in total.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by Anders Ruller'n »

Feilpost.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by kikky »

Hm, det ser ikke ut som midd. Kan ligne eksem/utslett. Aldri sett slike sår som har oppstått av "vanlig" klø sår pga midd.

Har ikke matmor skrevet om eksem noe sted? Noe fuciderm salve av noe slag?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by kikky »

Litt usikker på om stronghold vil påvirke utslett/eksem, hvis det viser seg å ikke være midd. Som i gjøre ett eventuelt utslett verre?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Midd, eller ikke midd.

Post by Anders Ruller'n »

Ja, ikke vet jeg.

Av ca. 12 rotter vi har hatt i hus, så er Milli den første som har hatt sår i pelsen på størrelse med det som vises på bildet. Finne det noe alternativ til eksem? Uten at man må oppsøke veterinær igjen? Kom seg på ca. 1500 kr. med Stronghold.

Veterinæren snakket forsåvidt ikke om at det kunne være noe annet. Men hun var usikker, da det ikke ble funnet noe midd ved skraping. Stonghold er ikke påført, da vi venter på at apoteket skal ringe oss opp.

Post Reply