Halter på bakfoten

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Halter på bakfoten

Post by Solhaugen »

Oppdaget nettopp at den kastrert hanrotta vår på 8 måneder har begynt å halte på en ene bakfoten. Lurer på hvorfor? Enten så kan de ha sloss, han kan ha ramlet ned i buret eller det kan være noe annet galt. Han virket helt fin når han var ute i går, så det må ha skjedd etter det. Kan ikke se noe bitemerke eller lignende. De pleier heller ikke gjøre noe mer enn å legge hverandre i bakken å drive med litt tvangsstelling. Buret vårt er nokså høyt, men hyllene står slik at de ikke kan ramle så langt.
Regner med at det bare er å følge med noen dager og se om det blir bedre av seg selv? Er det noe spesielt jeg bør være på utkikk etter? Noen plager eller sykdommer som plutselig kan gi halting? Ser ikke ut som han er så veldig plaget og er like sosial som ellers, kansje litt mer. Men han ville inn i buret igjen mye tidligere enn vanlig.

utmeldt

Re: Halter på bakfoten

Post by utmeldt »

Det er ikkje alltid lett å finne årsaken til halting, men er det snakk om skade av noko slag f eks forstuing/klemskade vil det ofte etterkvart komme hevelse samt evt misfarging/rødme i tillegg til halting. Ved brudd vil det og ofte komme hevelse og evt feilstilling av beinet.

Om haltinga ikkje går over/blir bedre til i morgon ville eg ha ringt dyrlegen mtp om rotta kan ha bruk for smertestillande/betenensesdempande medisin f.eks Metacam og sjå det an nokre dager. Kan og vere lurt å tilrettelegge buret slik at han unngår å klatre og hoppe.

viewtopic.php?f=37&t=10119" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ratguide.com/health/musculoskele ... prains.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Eg har ein hanrotte som i perioder plutselig begynner å halte og hovner opp i eit bakbein( heile foten og de store ledda) men årsaken der er ein form for leddbetennelse som blir utløyst av infeksjon.

Eg har og sett halting hos gamle rotter som følge av det dyrlegen mistenkte var slitasjegikt.

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Halter på bakfoten

Post by Solhaugen »

Jeg så ingen hevelse eller feilstilling i går, og det var ikke verre en at det var greit å klatre forsiktig rundt i buret. Men det var tydelig at det var vondt å gå på foten. Han har mat, vann og seng på samme plan, så han må ikke klatre hvis det er er vondt.
Skal se hvordan det går når jeg kommer hjem og ta en tur til dyrlegen hvis det er blitt verre. De har kveldåpent uten timebestilling.

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Halter på bakfoten

Post by Solhaugen »

Det var ikke bedre i går så vi tok en tur til dyrlegen. De fikk undersøkt ganske grundig og tok røntgenbilde, men fant ikke noe brudd eller tegn til infeksjon. Fikk en sprøyte med noe smertestillende og betennelsesdempende, og han virket piggere i dag. Så da føler jeg i hvertfall at jeg har gjort det jeg kan så er det bare å vente noen dager for å se om det blir bra igjen.

utmeldt

Re: Halter på bakfoten

Post by utmeldt »

Korleis går det, er han blitt bra i foten?

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Halter på bakfoten

Post by Solhaugen »

Ja, han er nesten bra nå. Han går fortsatt litt forsiktig på foten men det ser ikke ut til at det er vondt eller plager han lenger heldigvis.
Eller er formen som før så det var nok ikke noe alvorlig. Han hadde nok vrikket eller slått seg etter litt uheldig klatring i buret vil jeg tro.

Post Reply