Kreft?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

xilqy
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Nov 2014, 00:54

Kreft?

Post by xilqy »

Hei! Min kjære hunnrotte Pia er rundt 1,5 år og for litt siden oppdaget jeg en kul på foten hennes. Hun begynte å vaske/gnage på den og hun begynte å blø en del :trist: Jeg fikk renset såret, og ventet på at kulen skulle bli mindre. Nå har hun fått enda en på høyre framlabben som gjør at hun ikke kan gå på den, så hun snubler rundt omkring. Hun har også et type hull med noe rar skorpe inne i seg rett over vagina. Hun har oppført seg litt slappere i det siste også.. Vet noen hva det er eller hva jeg skal gjøre? Vil ikke miste henne :sob:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Kreft?

Post by WillyWonka »

Vurdert en tur til veterinær? :) Kanskje det kan behandles.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

xilqy
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Nov 2014, 00:54

Re: Kreft?

Post by xilqy »

Ja, har planer om det. Tenkte bare på om noen andre her hadde kjennskap om dette.. er redd for hun stakkars.. Takk for raskt svar i hvertfall! :)

utmeldt

Re: Kreft?

Post by utmeldt »

Dette på magen kan kanskje være ein byll. Men ikkje godt å vite. Utfra det du skriver er det vanskelig for å komme fram til kva dette eventuelt kan dreie seg om. Har du bilder?

Anbefaler uansett at du tek ein tur til dyrlegen.

xilqy
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Nov 2014, 00:54

Re: Kreft?

Post by xilqy »

Har ikke bilder akkuratt nå.. Den på helen hennes er på størrelsen med tuppen på lillefingeren min, bare litt flatere. Den på labben hennes er ikke stor i det hele tatt, men nok til at den er ubrukelig og at hun skriker hvis jeg kommer borti.. Den over vaginaen er litt annerledes.. Den ser ut som et hull, ikke noe pels der, med brun skorpe på såret som ligger ca 4mm inn i hullet. Kan ta bilder i morgen!

utmeldt

Re: Kreft?

Post by utmeldt »

Virker kulen på framlabben betent? Rødt og hovent? Sekrejon? Er det sår der? Uansett virker det som at rotta trenger veterinærbehandling pga den smertefulle kulen. ( samt de to andre tinga)

Kva slags underlag går rotta på? Dei kan av og til utvikle sår på bakbeina om dei beveger seg på hardt underlag/sprinkler.

Likner kulen på bakfoten på noko slikt som rotta her på bildet har??
Image

Korleis kjennes området rundt såret på magen? er det hardt? Sekresjon?

xilqy
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Nov 2014, 00:54

Re: Kreft?

Post by xilqy »

Tusen takk for svar! Såret på foten til Pia er veldig betent og ligner på de på bildet ditt, bare hakket større hevelse. Det på magen er hardt ja og kan ligne velding på en sekresjon. Framlabben er ikke noe synlig sår på, men man kan se at den er større enn den andre, ser ut som en hevelse der også.. Setter stor pris på svarene dine iwonamo!!

xilqy
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Nov 2014, 00:54

Re: Kreft?

Post by xilqy »

Pia går på et tjukt lag med små trebiter, kjøpt hos dyrlegen for gnagere. Det har jeg brukt helt siden jeg fikk henne. :)

utmeldt

Re: Kreft?

Post by utmeldt »

Trebiter er ok, men siden ho har eit sår på bakfoten ville eg ha kasta alt av trebiter, vaska bunnen godt, og lagt eit lag med aviser og fleece i bunn og på hyllene, slik at ho kun beveger seg på mykt underlag.

Så ville eg ha vaska såret godt, enten med lunka vatn eller klorhexidin, samt hatt på eit lag på med antibakterell salve eller Zinksalve. Kva har du i huset?

Eg kan ikkje vere sikker sidan eg ikkje har sett bakfoten hennes , men det kan godt hende det dreier seg om noko som heiter Blumblefoot eller anna form for infeksjn/byll.

Såret på magen kan vere ein byll eller talg cyste, men som sagt umulig for meg å seie utan å sjå det.
Du kan evt knipe litt på det, sjå om du får ut puss/sekresjon så ville eg ha vaska/skylt det med f.eks komress med lunka vatn kvar dag. Er det talgcyste så vil det ikkje hjelpe med vasking eller skylling. Er det byll, og så vil du merke puss, og da vil skylling og rensig/utklemming kunne hjelpe.

Hevelsen i framlabben kan vere alt frå forstuing til infeksjon.

Det koker uansett ned til at du faktisk må bestille time hos dyrlegen ved første nærmæste anleding fordi rotta di ser ut til å for det første ha behov for smertestillande/betennesles dempande medisin pga framlabben. Evt vurdere om det er noko traume der. Samt vurdering, rensing og evt antibiotika behandling av såret på bakfoten, og på magen.
Last edited by utmeldt on 29 Nov 2014, 03:16, edited 5 times in total.

utmeldt

Re: Kreft?

Post by utmeldt »

Har du bilder, så vil eg gjerne sjå dei.

xilqy
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Nov 2014, 00:54

Re: Kreft?

Post by xilqy »

[img]10836380_4989966844331_1349073797_n[/img]
[img]10836398_4989966764329_751374655_n[/img]
[img]10808304_4989966364319_1482452904_n[/img]
Her har du bilder av labben, foten og det rare såret på magen. :)

utmeldt

Re: Kreft?

Post by utmeldt »

Eg kan dessverre ikkje sjå bilda dine.

for å lase opp bilde her må du føest laste de opp på f. eks fceboook eller photobucket , for så kopiere inn bilde adressa inn her mellom img img som du finner øverst når du skriver innlegg
Last edited by utmeldt on 29 Nov 2014, 03:26, edited 2 times in total.

xilqy
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Nov 2014, 00:54

Re: Kreft?

Post by xilqy »

Jeg fant ut av det.. hehe. Her er en link til 3 bilder: http://imgur.com/a/vkIqd" onclick="window.open(this.href);return false;

utmeldt

Re: Kreft?

Post by utmeldt »

Når det gjeld bakfoten så likner det veldig på dette http://ratguide.com/health/integumentar ... php....dvs" onclick="window.open(this.href);return false; blumblefoot.

Behandigen her er å la rotta gå på mykt underlag,holde såret reint, og evt behandle ein evt. einfeksjon, og då må du til dyrlegen.

Framlabben var ikkje så godt å sjå kva som var gale med, men det ser ut til at ho ikkje vil bruke labben, pg det kan godt skuldast forsuing eller anna skade. Då må du i så fall til dyrelgen og få betennelses dempande medisin som f.esk Metacam som blir brukt til rotter.
Last edited by utmeldt on 29 Nov 2014, 03:42, edited 5 times in total.

xilqy
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Nov 2014, 00:54

Re: Kreft?

Post by xilqy »

Takk for svar. Skal bytte ut underlaget i buret og gjøre så godt jeg kan med å rense sårene. Skal også få bestillt time hos veterinær nå så fort som mulig!

Post Reply