Kløe, midd eller allergi?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Kløe, midd eller allergi?

Post by Solhaugen »

Jeg har to hanner på fire måneder som jeg har hatt i 3 uker etter omplassering. Den ene er litt pjusk i pelsen og har begynt å klø seg nokså mye. Det virker som det kan bli plagsomt innimellom og vi merker det på oppførselen. Han har også blitt litt mer aggresiv og har bitt oss og slåss mer med broren.
I går var jeg på Strinda smådyrklinikk og fikk han undersøkt. Vetrinæren som virket til å være vant med rotter undersøkte han grundig uten å finne tegn til hverken lus eller midd. Han mente at midd var uvanlig blandt rotter her, men det ser ut til at mange andre på forumet har hatt det. Rotta fikk behandling med Stronghold for sikkerhets skyld i tilfelle det kunne være parasitter, men han mente det var lite sansynlig så lenge han ikke hadde fant noe og ikke broren hadde symptomer. Han trodde kansje at det heller kunne være at han var overfølsom for noe og hadde en mild alergisk reaksjon. Broren har også fått stronghold behandling for sikkerhets skyld og hele buret skal vaskes og desinfiseres i dag.
Er det vanlig at rotter kan få kløe av alergiske reaksjoner? Skjønner ikke helt hva han kan reagere på, men jeg skal gå over til grønnsåpe og fjerne billigfleece fra Ikea tepper som vi har brukt til hengekøye og filler i buret en stund for sikkerhets skyld. Ellers har de bare aviser i bunnen av buret og resirkulert avisstrø i doene, kan ikke skjønne at de skal reagere på det. Skal også begynne med RM1 tørrfor så fort det kommer i posten i tilfelle det kan være maten fra dyrebutikken han reagerer på.
Er det noen typer fleece en bør holde seg unna? Skal vaske alt skikkelig før jeg har noe tilbake i buret, også det nye og ubrukte stoffet.
Andre ting jeg bør passe på som kan gi kløe? Han virker ikke stresset og ser ut til å ha det bra ellers, bortsett fra når han og broren slåss. De har nok satt to litt for dominante hanner sammen i dyrebutikken de kommer fra, men jeg regner med det går seg til så lenge de ikke skader hverandre. Kan jo hende at han blir mindre agresiv mot broren også hvis kløingen gir seg.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by WillyWonka »

Har du lest noe i helsekartoteket? Der står det veldig mye nyttig :)
Blandt annet alt du trenger å vite om lus/mid :)

http://tamrotter.com/forum/viewforum.php?f=37" onclick="window.open(this.href);return false;
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by Solhaugen »

Ja, jeg har lest mye her og funnet svar på mye av det jeg lurte på.
Men jeg har ikke klart å finne noe særlig informasjon om hva som kan gi kløe på grunn av alergiske reaksjoner. Ser at brødrene er veldig ivrige på å stelle pelsen til hverandre, så det kan være derfor vetrinæren ikke klarte å finne noe utøy.
En annen ting jeg har tenkt på er om det kan gi kløe når de tisser i huset sitt og ligger å sover i det? Blir fort litt fuktig. Tømmer og vasker huset hver dag, men jeg kan legge inn mer papir så det blir tørrere der. Tror ikke jeg klarer å få de til å slutte med å tisse i huset, da må jeg nok ta det bort men det har jeg ikke lyst til. Men de har nesten sluttet å tisse i resten av buret.
Det ser i hvertfall ut til at kløen har gitt seg nå, så vi får satse på at det går bra. Rotta som har klødd virker som den hadde det bedre i dag etter å ha kommet seg etter tømming og rundvasking av buret å går, det blir de alltid litt skvetne av men han prøvde seg i hvertfall ikke på noe biting denne gangen. Byttet ut fleece hengekøya med en gammel T-sjorte så de ikke har stoff de kan reagere på i buret og har gitt de dopapir i stedenfor fleecefiller til å bygge reir med i huset sitt.
Han virket roligere og satte faktisk pris på å bli klappet og klødd litt i dag tidlig, så da ordner det seg nok. Godt å se at de har det bra:)
Skal gjenta Stronghold behanglingen etter 20 dager for sikkerhets skyld.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by Milla »

Lus og midd er vanlig, har hatt begge deler her.

Annet du kan prøve er å bytte vaskemiddel. Jeg hadde noen som reagerte på OMO, byttet til flytende blenda. Hvilket vaskemiddel bruker du til ellers rengjøring av bur?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by Solhaugen »

Har brukt en liten dråpe Ajax nøytral eller hva det nå heter, uten parfyme og ulumskheter, i vannet når jeg har vasket buret. Nå går jeg over til grønnsåpe for sikkerhets skyld.
Har ikke hatt noe stoff i buret som har vært vasket i maskin enda, så det kan det ikke være. Bare aviser og ny fleece. Men de nye fleeceteppene fra Ikea er jeg litt skeptiske til og de har fått seg en grundig kokvask(gikk helt fint:). Ellers bruker vi bare uparfymert og allergivennlig vaskemiddel til all klesvask i huset.
Det eneste som det kan være mulig å få alergiske reaksjoner på i buret nå er avispapir, men det lar jeg være og ser hvordan det går. Det kan selvsagt også være ting i rommet de reagerer på, men det vil jeg ikke klare å eliminere. Det er en nybygget og tørr kjellerstue med gips og allergivennelig maling, så noe serlig bedre kan de ikke få det.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by Kesia Madeleine »

Midd er veldig vanlig hos rotter. Det smitter lett mellom rotter både direkte og indirekte. Ved nedsatt immunforsvar kan det også blomstre opp. Hvordan sjekket veterinæren dem for midd?
Hvis rottene går mye og klør og rister på seg så vil jeg tro det enten er midd eller evt. som du sier kanskje en reaksjon på noe. Men viktig å huske på at når rotter vasker og steller seg så klør de seg og slikker på foten/hendene. Hannrotter utskiller også mer talg. Talgkjertlene sitter bakpå ryggen og for å smøre talget bedre utover så bruker de bakføttene og grer talget utover.
Når rotter går rundt og markerer så utskiller de også et stoff. Dette stoffet kan irritere huden slik at de klør seg litt også.
Det har nok ingenting å si at de sover i tisset sitt mtp kløingen :)
Virker som at du har tatt alle forhåndsregler du kan for å eliminere det som kan irritere. Nå er det bare til å vente og se om det blir bedre. Effekten av Stronghold ser du ikke skikkelig før litt etter dose nr. to om 2-3 uker. Lykke til! :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by Solhaugen »

Takker for svar.
Dyrlegen sjekket rotta ved å lete seg grundig i gjennom pelsen på ryggen. Han så etter utslett fra lus eller flass/belegg som han mente var symptom på midd. Brukte ikke lupe eller mikroskop og skjekket bare ryggen, så jeg vil nok tro det var litt begrenset hva han kunne finne. Rotta var heller ikke helt sammarbeidsvillig, så det var ikke helt enkelt å undersøke den.
Jeg tror jeg vil se forskjell på vanlig vasking/pelsstell og kløe. Innimellom har han klødd ganske intenst, ikke rolig som når de steller seg. Han klør mest forran på halsen og på siden av brystet, men også på bakkroppen.
Det ser ut som det klør fortsatt, men forhåpentligvis litt mindre. Den andre rotta klør litt også nå. De er også veldig ivrige på å stelle i pelsen til hverandre. Vet ikke helt om det er vanlig adferd, om de gjør det for å vise hvem som er sjef(kan bli litt hardhendt) eller om de leter etter godbiter som lus eller ander parasitter.
Hvis det er midd eller lus kan de sikkert ha hatt det med fra dyrebutikken, de kan vel gå med det i 2-3 måneder uten at det blir ille? Bør jeg forresten si i fra til dyrebutikken de kommer fra? Hva er praksis her?
Nå har jeg gått over fra dyrebutikkfor til RM1 og kutter yoghurten en stund for sikkerthets skyld i tilfelle de ikke tåler melk. Så er det bare å vente.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by Kesia Madeleine »

Aha. For å sjekke midd må man ta en pelsprøve og se i mikroskop, så er nok derfor han ikke fant noe. Tipper det blir bedre etterhvert nå når du behandler dem med Stronghold :)
Gi gjerne beskjed til dyrebutikken ja :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by Solhaugen »

Ja, jeg lurte litt på måten han undersøkte på og det var derfor jeg insisterte på behandling selv om han ikke fant noe. Tydeligvis greit å undersøke litt selv siden kompetansen på dette tydeligvis kan være dårlig hos vetrinærene. Han påsto også at slik midd var svært uvanlig, men dere bekrefter jo det motsatte.
Jeg reagerte også litt på doseringen med Stronghold som vetrinæren ga. Rotta fikk hele tuben på 15mg og det er vel en del høyere dose enn anbefalt for en voksen rotte på 3-400g? Broren som jeg behandlet selv fikk omtrent halve tuben som er mer korrekt etter annbefalinger herfra.
Dyrebutikke er varslet, men det spørs vel om de gjør noe. Må vel neste regne med at dyrene kan være smittet med slikt når de kommer fra dyrebutikk. Så det skal nok helt sikkert bli rotter fra en seriøs oppdretter hvis det blir aktuelt med noen flere.

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by Solhaugen »

Jeg ser også på sidene til Matmor at kløing kan komme ved dominanskonflikter, enten fordi de utskiller mer duftstoffer eller fordi kløingen øker produksjonen av slike stoffer. Det har vært en del krangling mellom brødrene så det kan selvsagt også være grunnen til at de klør.
Hvor lang tid bruker to hanner vanligvis på å bli enige om hvem som er sjefen? Håper de ikke fortsetter slik fordi det går ut over både trivselen deres og hvordan de oppfører seg overfor oss. De blir mye mer skvetne og nærvøse når de har sloss. Men det er vel ikke stort å gjøre med, skille de er ikke noe alternativ så lenge det bare er småkrangling.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by Kesia Madeleine »

Hvis du har fått pakken for katt og liten hund (15mg) så er det 1 dråpe pr 100g rotte. En tube har ca 10 dråper om jeg ikke husker feil, så dosen har vært for høy første gangen. Broren derimot har nok fått en mer rett dose ja.
Dyrebutikkene gjør nok ingenting med problemet, men er greit å si i fra til dem slik som du har gjort :)

Stemmer det. I ene kommentaren tidligere her skrev jeg om dette stoffet de skiller ut og som kan irritere huden. Hannrotter er ofte litt hormonell i den alderen dine er på nå. Det varierer veldig hvor lang tid det tar før de finner ut av rangen. Men jeg vil tro det ikke tar så altfor lang tid siden de bare er to. Småkrangling er vanlig :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by Solhaugen »

OK, tusen takk igjen for bra svar.
Det er alltid lettere å forstå hva som skjer og løse slike problemer ved å lære seg mest mulig om det selv. Da er det fint å ha internett og forum med folk som har god kompetanse:)

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by siljeelise »

Hei. Samme problem her. oppdaget for et par dager side at min rotte, nessie som i dag er 26 mnd har begyn tå klø seg ofte. greier ikke å se noe i pelsen. har ikke byttet for heller, kun åpnet en ny pose, (for et par dager siden) av samme typse som hun har brukt lenge (oxbow).
I dag morges var hun også litt rød rundt nesen, men det er borte nå.

Hva bør jeg gjøre? se det ann noen dager, gi henne et bad/ vask med gnagershampo, før jeg evt kontakter dyrlegen for skjekk? ( har ikke tid til å dra til dyrlegen før om halvannen uke pg skole og jobb, med mindre noe veldig akutt skulle oppstå).

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by Solhaugen »

Nå tror jeg kansje jeg har funnet årsaken til kløen. Etter middbehandling og grundig burvask prøvde jeg å kutte ut alt som de kunne reagere på. Byttet vaskemiddel, for, stoff og kuttet ut å gi de youhurt. Etter noen uker begynte jeg med yoghurt igjen og da kom kløen tilbake etter 2-3 dager. Så ble det borte igjen litt etter at jeg sluttet igjen.
Det er selvsagt ikke sikkert at det var yoghurt han reagerte på, men jeg tror det er ganske sannsynlig. Er det noen andre som har vært borti noe lignende? Kan i hvertfall være ett greit tips til rotter med kløe.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Kløe, midd eller allergi?

Post by WillyWonka »

Det høres ikke urimlig ut. Rotter, som folk, kan reagere på mye forskjellig :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply