Rotte som "tygger" hele tiden.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Rotte som "tygger" hele tiden.

Post by magsil »

Kjøpte to nye rottejenter for et par uker siden fra dyrebutikk. Bella, den ene av de, "tygger" hele tiden - dvs, hun spiser ikke hele tiden, men det ser fortsatt ut som hun går rundt og tygger på noe. Noen som vet hva det kan komme av?

Den andre rotta (Ella) er veldig, veldig sky og tør knapt komme ut av huset sitt. Vi har to rotter i fra før av, men de er plassert i hver sine bur enda. Vi var hos dyrlegen med Bella dagen etter vi fikk henne da det viste seg at hun hadde LVI, men fant ikke noe galt ellers.

Bella springer ute og herjer med de to andre rottene når hun har muligheten til det, mens Ella bare holder seg for seg selv. Er dette normalt? Vi bruker å ha Ella ute på fanget og i genseren, men det virker ikke som om det får henne mindre sky. Hun virker heller ikke så veldig redd oss. Kan det være de andre rottene som skremmer henne?

Har lagt med en liten video av tyggingen til Bella. Hun spiser altså ikke noe mat her!

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Re: Rotte som "tygger" hele tiden.

Post by magsil »

ingen som har noe erfaring om dette?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som "tygger" hele tiden.

Post by WillyWonka »

Beklager, jeg så ikke innlegget ditt :)

Den "tyggingen" er det vi ofte kaller for å gnisse tenner. Mine hanner gjør det enten når de koser seg og har det godt (mine oftest når de koser på fanget eller får gå løse på sofaen og leke), eller om de er usikker/redd (f.eks når jeg har introdusert mine hanner for nye større hanner. Da kan gnissingen være ett tegn før evt. slosskamp).
Synes ikke jenta di så veldig redd ut, så jeg ville nok ikke bekymret meg for det :) Dette er normal adferd :)

Jeg er litt usikker på hva du spør om når du sier "er det normalt?". Sikter du til det at Bella holder seg for seg selv under lufting?
Det at hun er mer sky enn de andre er også helt normalt. Rotter, slik som oss, har svært ulike "personligheter". Min Charlie har vært... vel. på en måte sky, men ikke redd. Han har aldri likt å bli løftet eller tatt ut av buret. De gangene han har vært ute har han enten holdt seg for seg selv, eller stukket tilbake til buret. Dette er bare hans personlighet. Han er ikke redd mennesker, men han har ikke behovet for den kontakten.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply