Kastrere for å lukte mindre

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Kastrere for å lukte mindre

Post by Anniken.HH »

Egentlig ute etter å skape en liten ''diskusjon'' her, eller hvert fall finne ut hva folk mener!
(Hvis det er feil kategori, er det bare å flytte den!)

Da jeg kastrerte den første rotten min som skulle kastreres, spurte veterinæren om han skulle bo med jenter.
Da jeg sa at han skulle tilbake med tre andre gutter, lurte hun på om de var kastrert, eller om jeg skulle gjøre det.
Hun mente at de luktet mindre av kastrering.
Jeg skal ikke nekte for at kastrater lukter annerledes enn inntakte hanner, men jeg syns ikke hanner lukter så ille.
Derimot kalrer jeg ikke slippe tanken.
Hvorfor gidde å kjøpe hanner, hvis man skal kastrere dem for at de skal lukte mindre?
Er det ikke lettere å bare kjøpe jenter? Billigere?

I tillegg har jeg en personlig mening om det.
Og den er så ''drastisk'' at jeg mener at det er dyreplageri å kastrere helt friske, fine hannrotter! Dette mener jeg om mange andre dyr også.
Til og med katter, men i kattenes tilfelle ville det vært for å minske overkattingen av verden.
Så jeg ville aldri kastrert en hann uten en god grunn!

Men hva mener dere?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Kastrere for å lukte mindre

Post by Crazyratlady »

Når det gjelder katter så er det flere fordeler ved å kastrere enn bare det å begrense kattebestanden. Katten blir roligere og får ikke samme behov for å streife rundt, noe som reduserer risikoen for forsvinning/ulykker, de fleste sloss mindre som da reduserer skader og forebygger smitte, og som katteeier slipper man å bli så upopulær i nabolaget pga. at katten din pisser ned dørene til naboer. De får som leger et lengre og friskere liv. Det finnes jo selvsagt ulemper også som at de får større risiko for overvekt, urinstein, osv. men jeg mener fordelene er bedre og flere enn ulempene både for katt og eier.

Når det gjelder rotter så har jeg ikke erfaring med kastrater. Men nå er det jo litt annerledes med de siden de ikke går fritt i "den store verden". Så det å kastrere bare pga. lukt synes jeg er helt unødvendig. Men er det en "problemrotte" som sliter i flokk og ikke har det godt med seg selv synes jeg det er forsøket verdt, ihvertfall hvis han ikke ser ut til å trives alene.
Jeg har gammel mann som ikke har godtatt nykommere (etter at hans brødre døde). Jeg vurderte kastrering, men han fungerer så godt alene at jeg valgte å ikke gjøre det, også fordi han var såpass gammel at jeg tenkte adferden var satt seg for godt. Hadde han vært yngre hadde jeg antagelig forsøkt med kastrering så han kunne slippe å tilbringe hele livet alene. Men om jeg valgte rett eller ikke får jeg aldri vite. Men han har ikke sett ut til å lite fordi han er alene. Dessverre tror jeg det nærmer seg slutten snart..

Post Reply