Ene rotta kan ha utviklet pituitary svulst.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
shards
Pinky
Posts: 2
Joined: 21 Feb 2014, 22:01

Ene rotta kan ha utviklet pituitary svulst.

Post by shards »

Har to rotter som er søstre og rundt 1,4 år gammel.
En dag så våknet jeg opp til at den ene av de to var veldig rolig og ikke kom og rykket snackse jeg kom med ut av handen min, men heller forsiktig tok rundt den og sakte gikk inn i buret. Litt etter dette plukket jeg henne opp og hun var veldig slapp og kjempet ikke i mot som hun vanligivs har pleid og gjort. Og jeg merket at når jeg hadde henne på skuldren så sto hun ikke fast, men heller gled litt rundt på skjorten. Senere når jeg koset med henne så så jeg at hendene og føttene hennes sakte gled utover når jeg koste med henne, og når hun prøve å springe opp på puter så fikk hun ikke grepet seg fast så hun bare gled ned. Dette har også utviklet seg til at hun i stedet for å holde maten sin normalt, så strekker hun ut hendene og holder maten mellom armene mot gulvet.

Jeg prøvde og gi henne juice som snack for å se om det var feil med blodsukkeret, men dette hjalp minimalt. Ettersom at tiden har gått (ca. 2 uker siden symptomene startet) så har noen symptomer blitt verre, og noen har blitt bedre. Hun er fortsatt relativt aktiv og sniffer rundt om kring, men hun springer aldri og er ikke i nærheten av så vill som hun pleide og være. Hun er også mye mer kosen nå en før.

Så til spørsmålet mitt: Om hun dør (som er garantert om dette er en pituitary svulst), hva burde jeg gjøre med den andre rotten? Hadde det vært en lur idé og prøve å finne ett hjem med likealdrene rotter for henne, eller burde jeg prøve å tilbringe så mye tid som mulig med henne? Problemet er bare at det er godt mulig at den friske rotten lever ett år til eller mer, ettersom det er svulst som sakte tar knekken på søstra, og ikke alder.

Beklager for dårlig satt opp vegg av tekst :)

shards
Pinky
Posts: 2
Joined: 21 Feb 2014, 22:01

Re: Ene rotta kan ha utviklet pituitary svulst.

Post by shards »

I tillegg vil jeg bare si at alt veterinær kan gjøre er å sette hun på steroider, noe som hadde kostet og ikke hadde gjort mye for henne. Dette mener jeg for at hun fortsatt har livskvaliteten i behold og har ikke blitt usosial, aggressiv eller lignende.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Ene rotta kan ha utviklet pituitary svulst.

Post by Milla »

De svulstene er forferdelige! Var selv oppi det for et år siden, der min lille jente hadde de samme symptomene. Stod mellom om det var noe gikt eller om det var svulst. Vi prøvde ut med smertestillende(metacam) og det hjalp en del. Men det gikk fort nedover, fra første legevisitt til død hadde det gått to uker.

Spørsmålet om hva du skal gjøre med den gjenlevende rotta så vil flere faktorer spille inn. Har du tenkt til å fortsette med rotter, så ville jeg skaffet flere kamerater til den rotta som er igjen.
Om ikke, så hadde det kanskje vært bedre om hun ble omplassert, hun kan jo leve ganske mye lenger enn burkameraten.

Varia som fikk svulsten her, ble avvlivet bare noen dager før hun ville vært 18 mnd gammel. Søstra, Luthien, som jeg også har lever fortsatt og blir 30 mnd om noen dager.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Ene rotta kan ha utviklet pituitary svulst.

Post by WillyWonka »

hva er dette for en type svulst? har jeg faktisk aldri hørt om :)
(nåååå skal det også nevnes at det trolig er veldig mange ting jeg ikke har hørt om :P )
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Ene rotta kan ha utviklet pituitary svulst.

Post by mily »

pituitærsvulst kan gi en veldig lang symptomliste i tillegg til nedsatt funksjon i forlabbene, og er en type hjernesvulst Ofte utvikles symptomene veldig raskt, dvs. rotta må avlives innen en uke og kanskje bare et par dager, men av og til kan symptomene dempes for en kort stund med medisiner. Mistet selv en rotte for under en måned siden som hadde en slik :/
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Post Reply