Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by aknudsen »

Mario lager stakkato gryntelyder iblant, finner ved googling at dette kan være relatert til luftveisproblemer. Er det slik etter deres erfaring? Merker ikke til noe andre "ulyder".

Han har i det hele tatt vært i dårlig forfatning siden hans kjære bror Francis vandret heden uten forvarsel for ca 20 dager siden, med en vedvarende diaré (som han får Zoolac for), så det er vanskelig å si hva som forårsaker hva. Han har også dårlig motorikk og mye porfyrin rundt øynene; jeg har tenkt at dette kanskje kommer av svekkelse pga diaréen, han har visst gått ned minst 40g ifølge veterinær (vært der to ganger) og er noe uttørket (veterinær har sprøytet inn vann for å bøte på dette). Når det gjelder diaréen er avføringen hans til undersøkelse hos veterinær, og Zoolac hjelper forhåpentligvis; han hadde fastere avføring en periode og så ble det verre igjen da han gikk av Zoolac midlertidig. Det bør også nevnes at jeg fikk virus-forårsaket omgangssyke ikke lenge etter at han startet å få diaré, så kanskje det er det samme? I så fall, kan jeg godt forstå at han er sjaber!

Er det en god idé å gi Mario Biola-yoghurt i tillegg til Zoolac? Han spiser det med god appetitt så tenkte det var en god måte å få i han føde og væske. Prøver også med litt loff, men der er han mer småspist fortsatt.

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by aknudsen »

Ga han noe kokt laks før i dag, det hadde han visst appetitt på. Broren hans (Pee-wee) spiste også opp på rekordfart, det var visst godsaker!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by kikky »

Hadde francis også dårlig mage ?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by aknudsen »

kikky wrote:Hadde francis også dårlig mage ?
Nei, tvert imot så var han i tilsynelatende storform kvelden før og tigget mat som bare det.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by WillyWonka »

Når er det han har disse gryntelydene? hele tiden eller bare når han sover?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by utmeldt »

Friske rotter skal ikkje lage gryntelyder, og nyoppståtte lyder frå luftvegane som ikkje går over etter få dagar bør undersøkjast av dyrlege. Lytte på lunger og hjerte. Både luftvegsinfeksjoner og hjertelidelser kan føre til symptom frå luftvegane. Enkelte rotter har kroniske naselyder utan et det foreligg behandlingstrengjande sjukdom, men slikt er vanskeleg å finne ut utan å søke dyrlege. Allergi av ulik slag kan og av og til føre til naselyder, både mat, strø, vaskepulver ol.

Litt biola kan ikkje skade, men ein bør unngå andre melkeprodukt ved diareplager. Anbefaler artikkelen her http://www.tamrotter.com/utskrifter/diarre.pdf om du allerede ikkje har lest den. God betring til rottemanen din :)

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by aknudsen »

WillyWonka wrote:Når er det han har disse gryntelydene? hele tiden eller bare når han sover?
Han lager dem sporadisk, aldri hørt dem når han sover. Jeg hadde som barn en hannrotte som laget voldsomme lyder da han sov, i ettertid skjønner jeg at han sannsynligvis hadde luftveisproblemer. Den lyden var mye høyere og mer høyfrekvent. Marios grynting hører jeg stort sett når han er hos meg, og den er relativt lav og altså ganske dyp. Kan høres omtrent ut som om han snakker, i og med at det ikke er jevnt, men det er kanskje ønsketenkning?

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by aknudsen »

iwonamo wrote:Friske rotter skal ikkje lage gryntelyder, og nyoppståtte lyder frå luftvegane som ikkje går over etter få dagar bør undersøkjast av dyrlege. Lytte på lunger og hjerte. Både luftvegsinfeksjoner og hjertelidelser kan føre til symptom frå luftvegane. Enkelte rotter har kroniske naselyder utan et det foreligg behandlingstrengjande sjukdom, men slikt er vanskeleg å finne ut utan å søke dyrlege. Allergi av ulik slag kan og av og til føre til naselyder, både mat, strø, vaskepulver ol.

Litt biola kan ikkje skade, men ein bør unngå andre melkeprodukt ved diareplager. Anbefaler artikkelen her http://www.tamrotter.com/utskrifter/diarre.pdf om du allerede ikkje har lest den. God betring til rottemanen din :)
OK, takk :) Kan høre med dyrlegen om lydene også. Den PDFen var meget nyttig, skal prøve å få gitt han rehydreringsvæske jevnlig.

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by aknudsen »

Hva slags mat bør jeg gi han? Kokt egg, kokte grønnsaker, kokt/stekt laks?

utmeldt

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by utmeldt »

Har inntrykket at mange kokte/rå grønnsaker kan føre til laus mage, så det bør du ikkje gi. Samme gjeld frukt med unntak av blåbær vil eg tru. Kokt egg, laks, pasta, ris er bra, men fiberrike kornprodukter som knekkebrød, harde brødskalker, havregryn trur eg er endå betre. Er avføringen veldig rennande? i såfall prøv å gi avkokt risvant, og sjekk jevnlig i nakkeskinnet mtp dehydrering. Pass på at han får i seg drikke, og tilby rehydreringsvæske, langvarig diare kan føre til tap av salter m.m. Rotter tåler dehydrering veldig dårlig, det har eg fått erfart sjølv. Håper det ordner seg snart. Kan og vere lurt å vege rotta kvar dag, vektnedgangen vil komme fort om han slutter å drikke.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by WillyWonka »

Vanskelig å vurdere lyder sånn uten å ha sett/hørt det selv. og for all del.. jeg er ingen veterinær, så jeg kan jo bare sammenlikne med mine egne.
Jeg har hatt en av mine gutter med kronisk luftveisinfeksjon. og den lyden er en helt annen enn de lydene Alfa Romeo og Charlie lager når de snakker.
Så ja.. det kan være sykdom, det kan være snakking.. Vanskelig å si.

Når det gjelder diareen, så kan det jo gå ann å prøve biola. det har hatt ganske god effekt hos meg :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by aknudsen »

iwonamo wrote:Har inntrykket at mange kokte/rå grønnsaker kan føre til laus mage, så det bør du ikkje gi. Samme gjeld frukt med unntak av blåbær vil eg tru. Kokt egg, laks, pasta, ris er bra, men fiberrike kornprodukter som knekkebrød, harde brødskalker, havregryn trur eg er endå betre. Er avføringen veldig rennande? i såfall prøv å gi avkokt risvant, og sjekk jevnlig i nakkeskinnet mtp dehydrering. Pass på at han får i seg drikke, og tilby rehydreringsvæske, langvarig diare kan føre til tap av salter m.m. Rotter tåler dehydrering veldig dårlig, det har eg fått erfart sjølv. Håper det ordner seg snart. Kan og vere lurt å vege rotta kvar dag, vektnedgangen vil komme fort om han slutter å drikke.
Takk, skal prøve å få tak i rehydreringsvæske fra veterinæren. Noen smarte måter å få rotta til å drikke det?

utmeldt

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by utmeldt »

Korleis går det med rottemanen din? Har han fått noko mot parasitter eller venter dere på svar?
Må rotta ha ekstra væske gir eg det med sprøye i munnen, bruker 1 ml sprøyte og trykker stempelet sakte inn og let rotta slikke i seg.

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by aknudsen »

iwonamo wrote:Korleis går det med rottemanen din? Har han fått noko mot parasitter eller venter dere på svar?
Må rotta ha ekstra væske gir eg det med sprøye i munnen, bruker 1 ml sprøyte og trykker stempelet sakte inn og let rotta slikke i seg.
Han virker mindre forkommen synes jeg, men har fortsatt ikke kunnet observere at han drikker selv :/ Han hadde noe diaré i går (rant en strime ut av baken hans), men kan virke som det generelt er fastere selv om jeg ikke har sett det ved selvsyn. Prøvde 1 ml-sprøyte (brukte 3 ml før) og ser ut som han tolererer det bedre, blir ikke så sint i alle fall :) Hvor mye gir du til sammen? Jeg ga han 2 ml til sammen nå, bare det er et slit å få i stakkaren.

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Mario grynter - luftveisproblemer? + diaré

Post by aknudsen »

Nå kan jeg høre at stakkaren puster dårlig (m/ ulyder) :( Regner med at det blir en tur til veterinæren i morgen. Han har blitt satt på antibiotika etter at avføringsprøvene viste e. coli + en annen, men disse bakteriene var visst naturlig tilstedeværende i tarmfloraen (iflg. veterinær) så det virket ikke som noe konklusivt svar.

Post Reply