Ekstrem kreft?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ekstrem kreft?

Post by Anders Ruller'n »

Var kulen hard, Muri?

Veterinæren vi var hos mente det var en fettkul siden den ikke var hard, men myk. De siste ukene har også kulen til Litja vokst, men hun er i fin form. Ingen smerte når vi presser/tar på kulen, og pelsen ser fin ut. Hun oppfører seg akkurat slik hun alltid har gjort.

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Den var relativt fast, men ikke direkte hard. Jeg har hatt rotter med kuler som har vært hardere. Når vi opererte den bort så så vi at den var sammensatt av nesten bare dødt vev. Denne kulen satt også rett ved forbenet og var en typisk brystkreft-svulst. Det som var veldig bra var at den satt "løst" i skinnet, altså var den relativt lett å operere bort. Jeg ville nok ha fulgt med litt og sett hvor mye den vokser. Dersom den vokser mye så kommer den etterhvert til å være i veien, og da spiller det jo ingen rolle om det er kreft eller ikke. Hvor gammel er rotten?

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ekstrem kreft?

Post by Anders Ruller'n »

Vi lurte på det samme selv her om dagen, men kom vel fram til at de to søstrene er ca. 1 år og 3 mnd.

Den sitter løst i huden. Den var rett ved forfoten først, ikke under, men har lagt seg mer bak mot magen. Kan sikkert få tatt et bilde av Litja og kulen litt senere i dag.

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Det høres veldig ut som en jursvulst, altså "brystkreft", men det er nok bare å vente og se. Lyne sin svulst vokste veldig mye fort, og så tok den en liten pause, før den vokste kjempemye igjen. Det er jo en terskel å gå til det steget å operere, for det er jo alltid en risiko for at de små ikke klarer det. Ettersom jenta deres er i god form og svulsten er liten, så er det jo ikke noe å tenke på enda i alle fall :smile:

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ekstrem kreft?

Post by Anders Ruller'n »

Ja... vi ba spesifikt om en viss veterinær som har blitt anbefalt på nettet, men det vart ikke noe problem fikk vi fortalt. Hun kjente så vidt på rotta, konkluderte med at det var en fettkul. Blir ikke samme person vi går tilbake til neste gang vi oppsøker klinikken.

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Det er jo ikke så godt å si med de små. Det er veldig varierende hvilke kompetanse dyrelegene har, og så er de jo bare mennesker de også. Vi får krysse fingrene for at det bare er en fettkul, og at den ikke vokser noe mer! :smile:

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ekstrem kreft?

Post by Anders Ruller'n »

Joda, du sier noe der.

Fin og trist historie du kom med rundt din rotte, kondolerer. Man blir snodig nok like glad i rotter som alle andre husdyr. De har en utrolig personlighet.

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Image

Hun var fantastisk fin og dette er veldig trist. Vanskelig å gi slipp på dem, selv om de er syk og gammel. Jeg er veldig takknemlig for at vi i alle fall fikk 2 måneder ekstra!

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ekstrem kreft?

Post by Anders Ruller'n »

Ja. absolutt. Flotte dyr.

Vi var i kontakt med klinikken i dag pr. telefon. En fettkul kan bli til en svulst fikk vi beskjed om. Vi har besluttet etter samråd med veterinæren, at vi lar Lija få leve det gode liv fram til hun blir så dårlig at den evige søvn får ta over. Det er stor risiko for at hun aldri vil våkne fra en narkose, skulle vi velge operasjon. Vanskelig beslutning og ta, men det er det vi har kommet fram til.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ekstrem kreft?

Post by wollf »

Gassnarkose er det liten rissiko med

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Ikke alle dyreleger har gassnarkose, men selv med vanlig narkose så er rottene sterkere enn man skulle tro!

Jeg forstår at du har tatt den beslutningen. Det er veldig skummelt og man ønsker jo ikke å miste de små før man må. Derfor ville jeg nok ventet med å operere til svulsten er litt størrelse på, selv om faren for spredning øker, men med en rotte som bare er 1 år og 3 mnd hadde jeg definitivt tatt sjansen. Det blir fort en del timer med våking og pass etter at hun er operert, det tok som sagt 12 timer før jenta vår våknet igjen. Etter det var det i alle fall 6 timer til før hun var helt "tilstede". Det blir mange timer med å passe på temperatur osv. Så skulle hun jo tilbake til dyrelegen for å få mer smertestillende 3 påfølgende dager. Det var mye stress for både henne og oss, men så var det så verdt det!

Man har aldri noen garanti så klart, men det er veldig synd at en ellers ung og frisk rotte må avlives pga en svulst!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ekstrem kreft?

Post by wollf »

de vetrinærene jeg har vært borti som ikka har hatt gassnarkose til små dyr har klart å fremskaffe dette ved etterspørel. jeg sa jeg nekter å kastrere før de har kommet med gass narkose og vips så var det fikset ;)
er lov å prøve seg

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Ekstrem kreft?

Post by Milla »

Får ikke gjort noe hos noen vetrinær som ikke kan bruke gassnarkose. Heldigvis har jeg kun vært borti dyrlegeklinikker (som kan litt mer om rotter enn gjennomsnittet), som er vel informert om at gassnarkose er det beste for rotter og da dødsraten det er for den andre metoden.
De bruker ikke heller flere timer på å våkne opp, noe jeg ser på som positivt.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Nei, det er kanskje bare på landet at veterinær ikke har gassnarkose :blrp: Men det skal sies at den lokale veterinæren er veldig flink!

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Ekstrem kreft?

Post by Milla »

muri wrote:Nei, det er kanskje bare på landet at veterinær ikke har gassnarkose :blrp: Men det skal sies at den lokale veterinæren er veldig flink!
Hehe, kanskje det! Men synes det likevel ikke skal være sånn at de ikke kan ta inn den typen heller.
Det handler jo ikke om veterinæren er flink eller ikke, men at det er velkjent at rotter tåler injeksjonsnarkose(eller hva nå det rette begrepet er :P ) utrolig mye dårligere enn gassnarkose. Statestikken for overlevelse etter en operasjon med bruk av gassnarkose er vist å være betraktelig mye høyere enn ved injeksjonsnarkose.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply