Ekstrem kreft?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ekstrem kreft?

Post by Snow »

:s Jeg løp til datamaskinen etter at jeg nå nettopp fant akkurat samme type svær kul under min rotte's venstre forben!!! jeg har aldri lagt merke til den før, og hun er bare 8 mnd gammel! :'( jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!?

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ekstrem kreft?

Post by Snow »

har fått time hos tam alna på tirsdag. krysser fingrene for at det går bra.
Håper det går bra med din lille rattis også muri !!! <3

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Huff, ja, det er ikke noe morro med svulster altså! Gi gjerne tilbakemelding om hvordan det går på alna! Krysser fingre :smile:

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ekstrem kreft?

Post by Snow »

Vi hadde time hos tam alna idag, og hun hadde hva de kalte en jursvulst. Det er visst forårsaket av hormoner og trenger mest sannsynlig å fjerne livmora. Vi gjorde ikke det idag, men vi fikk operert bort kulen :) jeg er kjempe fornøyd med behandlingen vi fikk og jeg er glad hun fikk operasjon på dagen :)

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ekstrem kreft?

Post by Snow »

Her er hun, allerede oppe å løper rundt <3
Image

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Oi, så bra! Det er veldig betryggende å høre at det gikk så bra. Jeg tror det går mot det samme her.

God bedring til den lille :cheesy:

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ekstrem kreft?

Post by Snow »

Takk :) det gikk kjempe fint, hun er fortsatt den samme og det ser ikke ut til at hun preges av operasjonen.

Lykke til med din lille! Håper det går like bra med den :)

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Hvordan har det gått med rotten snow?

Her ble det ingen operasjon, dyrelegen på Stend mente at hun burde få slippe. Hun har sannsynligvis kreft på livmoren, og da måtte vi i så tilfelle operert bort den også. Det blir litt for stort inngrep på lille jenten, så da dro vi bare hjem igjen. Nå er det bare å kose oss så mye som mulig den tiden vi har igjen! Kulen ser ut til å ha tatt en pause i voksingen, så får vi bare håpe at livmorkreften ikke utvikler seg noe mer på en stund heller. Dyrelegen mente at det ikke plaget henne, og at hun fint kan leve med det så lenge det ikke blir værre og hun blør masse, eller får en infeksjon.

Vi krysser fingre og (tvangs)koser :rottehode:

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ekstrem kreft?

Post by Snow »

awww jeg håper at hun har det bra.

Rotta mi har det kjempe fint, var som hun aldri hadde den, pelsen har vokst ut igjen og det er ikke tegn til noen nye kuler. I tillegg til kulen tok de bort all huden den satt under også, så håper at kreften er borte. men dyrlegen mente at det var hormonellt, og at det er en sjanse for at hun kommer til å måtte ta livmora. jeg krysser fingrene for begge to <3

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: Ekstrem kreft?

Post by trine og gjengen »

Uff da, stakkars lille søte lynet :) får håpe dere får en fin tid sammen så lenge hun har igjen ♥

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ekstrem kreft?

Post by Anders Ruller'n »

Snow wrote::s Jeg løp til datamaskinen etter at jeg nå nettopp fant akkurat samme type svær kul under min rotte's venstre forben!!! jeg har aldri lagt merke til den før, og hun er bare 8 mnd gammel! :'( jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!?
Hei alle sammen. Nå har det dessverre skjedd det samme med vår rotte, hun som er tammest og mest kosete av de alle tre. Kul som ligger rett ved framfoten, venstre side (armhule). Den har ikke forandret seg i størrelse på en liten uke, men er der fortsatt.

Holder til i Tr.heim. Er det noen som kan anbefale en god dyrlege som har litt forkjærlighet for rotter? Hva koster en veterinær i dag? Ikke vært der siden jeg hadde hund for mange år tilbake. Litja (navnet) skal selvfølgelig få leve, er det positivt etter en undersøkelse hos veterinær.

(For de som husker oss fra gamle innlegg. Var først 2 stk. rotter, men nå 3. Hentet ei søt lita babyrotte/huskey.)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Ekstrem kreft?

Post by WillyWonka »

pris variere veldig fra plass til plassm men jeg har brukt å betale mellom 350-700 kr.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ekstrem kreft?

Post by Anders Ruller'n »

WillyWonka wrote:pris variere veldig fra plass til plassm men jeg har brukt å betale mellom 350-700 kr.
Vi dro på Heimdal Dyreklinikk. En flott plass, prisen kom på 350 kr.

Veterinæren mente det var en fettkul, Befriende, for vi hadde ikke store forhåpninger etter at vi leste i tråden her. Skulle kulen vokse, eller bli hard skulle vi komme tilbake. Kulen har vært i samme størrelse i ca. 2-3 ukers tid, så det har ser lovende ut.

Takk for hjelp.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Ekstrem kreft?

Post by WillyWonka »

Så bra :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: Ekstrem kreft?

Post by muri »

Kanskje tid med en oppdatering. Vi opererte til slutt bort kulen, da var den blitt kjempestor. Den vokste helt utrolig fort, har aldri sett på maken. Operasjonen gikk kjempebra! Det tok nesten 12 timer før hun våknet opp igjen, men da hun først våknet så gikk det overraskende fort. Etter en uke var såret helt fint og hun løp rundt som aldri før. Desverre så hadde nok kreften spredt seg, og i går (ca 2 måneder etter operasjon) lå hun død i buret. Hun hadde da vært litt slapp og dårlig en ukes tid, men dyrelegen mente at hun ikke hadde det vondt. Vi skulle nok ha operert henne tidligere, men det er jo alltid skummelt med operasjon! Dyrelegen operert en annen rotte etter vår, og den våknet aldri igjen. Sånn sett var vi veldig heldig som fikk 2 ekstra måneder med kos og ødeleggelse. Hun rakk å spise opp noen siste ledninger før hun la seg til rette på favorittputen og døde.

Så, operasjon var en veldig bra ting for oss, og det kan absolutt anbefales.

Post Reply