Tegn på alderdom?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Tegn på alderdom?

Post by Anniken.HH »

Så de to eldste guttene mine er nå ca 18mnd gamle
på grunn av dette holder jeg et ekstra øye med dem, og var hos dyrlege med dem for litt siden.
han ene er helt fin, ikke like aktiv lenger, men han koser seg som gamling.
Han andre virker ikke fult så komfortabel med det. Han er blitt litt gretten, sover mye, ligger en del aleine og virker generelt svakere.
Han har også gått litt ned i vekt - han har aldri vært særlig stor.
Er dette tegn på alderdom, eller er det bare ham som har en furteperiode?
han hadde ingen problemer som dyrlegen kunne se. ikke noe utøy i pelsen, ingenting i lungene eller ørene, hjertet virket fint. Det samme gjorde avføring og urin
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tegn på alderdom?

Post by Matmor »

Jeg ville sagt at det er tegn på plager som sannsynligvis er aldersrelaterte. Det er mye som skjer i kroppen til eldre dyr og mennesker som kan gi utslag i irritabilitet, nedsatt appetitt og økt søvnbehov. Hvis urinprøven var normal har han ikke nyreproblemer, eller diabetes. og det er jo noe! Hvis han spiser lite kan du høre med veterinæren om det kan være aktuelt med injeserbare b-vitaminer. Er du redd han har smerter, så forhør deg om han kan få smertestillende bare for en dag eller to for å se om det gjør en forskjell. (se helsekartoteket for en lang artikkel om rotter og smerter, eller finn den på hjemmesidene mine)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Tegn på alderdom?

Post by Anniken.HH »

ok, da skal jeg holde et øye med ham :)
Tror ikke det er smerter - virker ikke sånn - men Diesel er jo litt rar. Jeg kan høre med veterinær uansett når jeg skal fjerne stingene til Tempus til uka
takk for svar!
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

utmeldt

Re: Tegn på alderdom?

Post by utmeldt »

Rottemannen min Balder på 2 år og 4 månader hadde ingen andre smertetegn enn nedsatt aktivitet, nedsatt matlyst, og porfyrin. Han er blitt ein ny mann etter at han starta på giktmedisin. Det skader ikkje å prøve smertestillande medisin eit par dager for å sjå om det er blir noko forskjell.

Post Reply