Angrep broren - Avlive?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Angrep broren - Avlive?

Post by Eru »

Kom inn på rotterommet for å sjekke at alt sto bra til, da hadde begge mørke guttene mine, Milo og Maaru angrepet Fivel, som nå har fått en liten flenge på innsiden av låret og en liten på overflaten på pungen. Det er ikke dypt, men han er veldig medtatt av angrepet.
Har renset og sett nøye på begge, begge er heldigvis ikke dype og det er bare det på innsiden av låret som blør litt. Det kommer til å gro fint.


Men nå er jeg så lei av tullet, og det går utover stakkars Fivel.
Nå skal Fivel få bo i reiseburet om natten og være ute med meg ellers til jeg finner ut hva jeg skal gjøre.

Tør ikke ha noen andre rotter sammen med dem lengre, nok er nok.


Blir det veldig galt av meg å avlive de to guttene? Jeg får veldig vondt av bare tanken, men når jeg ikke kan ha de med andre rotter og de ikke er særlig glade i menneskekontakt aner jeg ikke hva jeg skal gjøre.



Nå ligger Fivel å koser på brystkassen min og blir urolig når jeg ikke stryker på han, lille gutten min! :kjempetrist:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by Siv M »

Hva med å kastrere de to andre guttene, har du tenkt på det ?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by wollf »

har de bitt han flere ganger? høres ikke ut som mer enn et lite rift?
ville heller prøvd å kastrere dem eller funnet ut hva problemet er

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by Eru »

Det er ikke første gang heller, de har flere ganger gitt han sår i nakken og på ryggen, men dette var dråpen for meg, om du skjønner.
Slik du beskriver det nå er han knapt nok håndterbar, hvis han går bananas for seg selv inne i buret og ikke roer seg ned på mange timer. Det er ikke sikkert veterinæren vil kastrere i den situasjonen. Det kan hende anbefalingen er avlivning. :(
I alle fall: han har det ikke bra når han stresser på den måten, og han trenger å roe ned så fort som mulig.
Ta kontakt med veterinær i dag hvis mulig, og få booket ham så fort som råd er. Hvis vurderingen er kastrering nå så tenkt på at kjemisk kastrering bruker lengre tid på å gi forbedring enn kirurgisk, og at kjemisk kastrering har større sjanse for å resultere i en "verre før det blir bedre"-situasjon.
Skrev Matmor om Milo sist jeg spurte etter råd, og han blir bare verre og verre.


Tror jeg må ut å kjøpe nytt bur idag *sukk*
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by Anniken.HH »

men du trenger vel ikke avlive begge to?
Hvis det er en som er virkelig vanskelig kan det vel hende at om han forsvinner så hjelper det på den andre?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by Tonje Lenore »

Jeg ville sett hvem av dem som driver å går på Fivel, det er ikke sikkert det er begge to, jeg ville satt han sammen med dem, men bare
en av gangen så du kan holde et øye for å se hvordan oppførselen er mot Fivel, så får du også kanskje sett hva som utløser situasjonen
der han får sår.
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by kikky »

Hvorfor er de fortsatt i samme bur når du har søkt om råd og fått anbefalning om å dra til dyrlegen tidligere?

Ville ha kastrert for lengst.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by Eru »

Har selvfølgelig prøvd å ha dem i forskjellige bur, Milo og Fivel og Maaru og Fivel.
Da jeg kom hjem satt jeg Fivel i buret med begge og det gikk kjempe bra, så da valgte jeg å ha han der en stund, gikk ut for å ta en røyk og kom inn for å sjekke og da hadde han de sårene. Jeg er nybegynner, men jeg er ikke dum.

Jeg klarer ikke se noe annet enn at de går forbi hverandre, prøver å gå inn i samme hule/hengekøye spiser, og det er det som får krangelen til å starte. Fivel pleier ikke å ligge med noen lenger, ligger for seg selv og sturer.


I dag hadde jeg Fivel ute med babyene og da la han seg over de små og sovna! Han er helt utrolig flink med dem!
Introduserte han også til Mishka som kom i dag, og det ble bustepels på Fivel men alt gikk bra, Mishka er litt brå.



Milo som er alfa er den verste, men Maaru har gått over Fivel i rangen og utnytter det med å bølle som pokker med han nå.
Ser også under utetiden at Maaru bøller med Fivel, noe som gjør av han løper å gjemmer seg under buret og ligger der til Maaru går inn i buret.

Har også prøvd time-out når han oppfører seg dårlig.



Grunn til at jeg spør dere her inne på forumet er for å få råd og hjelp, og når jeg ser forbedringer håper jeg selvsagt at det ordner seg uten kastrering eller avliving. Jeg har aldri hatt problemer med introduksjon, aggresjon og slikt så jeg er faktisk helt grønn, og da er det bedre å spørre 50 ganger enn 1 gang for lite!



De er heller ikke glad i menneskekontakt, selv om jeg har dem mye ute, både på gulvet og i sofaen med med, når jeg går rundt i leiligheten o.l. De tåler det, men vil helst bare være rotter.
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by Matmor »

Det hender kastrater blir veldig mye mer menneskevennlige uten hormonene sine. Jeg ville nok ha forsøkt å kastrere både Maaaru og Milo.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by Eru »

Da var det bare å dra ut å kjøpe enda et bur, og vente på neste lønning så bærer det til veterinæren! Håper så inderlig at de klarer å oppføre seg! :O
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by Larm »

Jeg har nettopp kastrert 2 gutter som drev på å terrorisere flokkmedlemmene sine.
Jeg ville absolutt kastrert disse guttene dersom jeg var deg.
Personlig synes jeg IKKE at det er akseptabelt å avlive uten å ha prøvd kastrering. Men husk på at det kan ta godt over 1 mnd før guttene roer seg ETTER at de har blitt fysisk kastrert.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by Eru »

Da får jeg som sagt dra ut å kjøpe et nytt bur de kan stå i til kastreringen begynner å virke.
Grunnen til jeg tenkte avliving står lenge opp, sitert.
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by Milla »

Håper det ordner seg for deg!
Har selv null erfaring med gutterotter. Men håper evt kastrering hjelper på de to du har problemer med nå.

Sender varme tanker :kiss:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by Eru »

Takk for det! :cheerful:
Er ikke så veldig mye her heller, men det kommer seg litt etter litt!
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

andilina
Pinky
Posts: 27
Joined: 25 Jul 2013, 03:33
Kjønn: Kvinne
Location: Kviteseid

Re: Angrep broren - Avlive?

Post by andilina »

Ville bare innom å ønske deg lykke til håper kastrering funker så du slipper å avlive :smile:
mine rotte hjerter Nanna, Adorinda og Libi

Post Reply