Gispet etter luft

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Gispet etter luft

Post by Sandratravolta »

I dag tidlig begynte Live å gispe etter luft, jeg har akkurat lest det som ble skrevet om at man skulle snurre de rundt hvis det var sånn at man mistenkte at de kvaltes. Vi snurra henne litt og gne hun over ryggen, og det ga seg etter en stund.. Nå er hun i farta igjen og det var bare den ene gangen det har skjedd. Hun er litt over to år gammel, han det være noen annen grunn til at hun gisper etter luft annet enn kvelning?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Gispet etter luft

Post by Siv M »

My som jeg hadde gispet også etter luft på slutten å pustet tungt, men hun hadde kronisk lvi da :/ hun ble 1,6 mnd bare

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Gispet etter luft

Post by Sandratravolta »

Live har også delvis problemer med luftveiene, men det er første gang det har vært så tydelig, men det så ut som om hun nesten kvaltes. Og det gikk over. Men hvor stor sannsynlighet er det at det var kveling? For hvis dette er noe som kommer til å skje ofte er det jo bedre at hun får slippe snart..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Gispet etter luft

Post by Siv M »

Vet ikke, jeg lot my slippe siden hun bare lå i ett hjørne i buret å pustet tungt å enset meg nesten ikke, på vente rommet hos vetten lå hun i kolben å gispet etter luft å hadde smale øyne å brydde seg nesten ikke om hva som skjedde rundt henne, det var da jeg bestemte at hun har lidd nok å må få lov til å slippe stakkar :( hun sovnet veldig fort inn etter sprøyte nr 1.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Gispet etter luft

Post by Sandratravolta »

Live rørte veldig mye på seg mens hun gispet etter luft, nesten litt mer enn vanlig.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Gispet etter luft

Post by Siv M »

:hmmm: kan virke som hun fikk panikk :trist: hold øye med henne fremover ta henne med til vetten om det skjer igjen

utmeldt

Re: Gispet etter luft

Post by utmeldt »

Diverse hjerte, og lungeproblem kan også føre til åndenød, men er ikkje så sikker på at snurringen du utførte ville ha hjulpet om åndenøden var relatert til disse. Om rotta er like fin no i ettertid tipper eg at ho sette eit eller anna fast i halsen.

Post Reply