lite dilemma

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

lite dilemma

Post by Snow »

Jeg kjøpte mine to rottejenter fra dyrebutikken nå på tirsdag. Jeg har lagt merke til at den ene nyser nå og da, men ellers virker hun helt frisk. Jeg fikk med en 4 ukers gratis helsesjekk hos veterinæren dems og tenker at det er lurt å utnytte dette fortest mulig. MEN når jeg har prøvd å ta akkurat henne ut av buret sitt blir hun kjempe redd (?) tisser på seg og bæsjer (ganske mye)

Så spørsmålet er; er det lurt å ta henne med på en sånn reise nå selv om hun blir stresset så fort, eller bør jeg vente noen dager til hun forhåpentligvis er bedre kjent med meg og mer tilfreds? Kan jo hende at nysingen går over også?

Jeg har lest hva som står skrevet her på forumet om nysing, at det kan være mange grunner. Er egentlig ikke så veldig bekymret at det er noe alvorlig, men jeg vil gjerne ha deres synspunkt på det.


Det er min første gang jeg har rotter, og de er 5-6 mnd gamle allerede.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: lite dilemma

Post by WillyWonka »

De nyser nå og da? hva vil det si? Alle gjør det, både rotter og mennekser :)
Om du tenker at denne nysingen ikke er noe alvorlig (som du sier så er det mange grunner til nysing og du har hatt rottene i to dager), ville jeg ventet. Det kan oppleves stressende og flytte. Nytt bur, nye lukter, nye folk osv. Bruk heller tid på å bli kjent med dem du, så de får tillit til deg og du kan nyte det å ha rattiser i hus :)

Det kan selvsagt være at de er syke. Det ville ikke vært første gang en hører om at det selges rotter som er syke over disk. Viktig at du følger med hvorda det går med dem. Du har jo 4 uker på deg før fristen for å bruke den helsesjekken går ut. Om de ikke blir i bedring, ville jeg nok vurdert en veterinær, men ikke så tidlig som nå :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: lite dilemma

Post by Snow »

WillyWonka wrote:De nyser nå og da? hva vil det si? Alle gjør det, både rotter og mennekser :)
Om du tenker at denne nysingen ikke er noe alvorlig (som du sier så er det mange grunner til nysing og du har hatt rottene i to dager), ville jeg ventet. Det kan oppleves stressende og flytte. Nytt bur, nye lukter, nye folk osv. Bruk heller tid på å bli kjent med dem du, så de får tillit til deg og du kan nyte det å ha rattiser i hus :)

Det kan selvsagt være at de er syke. Det ville ikke vært første gang en hører om at det selges rotter som er syke over disk. Viktig at du følger med hvorda det går med dem. Du har jo 4 uker på deg før fristen for å bruke den helsesjekken går ut. Om de ikke blir i bedring, ville jeg nok vurdert en veterinær, men ikke så tidlig som nå :)

Takk for svar!

Det skal sant sies at nysingen var mye værre når hun først kom i hus, da var det vært 5 minutt ca. Men det ser ut til at det går bedre med henne nå, nå hører jeg kanskje et nys en gang i timen. Så regner med at det er stress med flytting å sånt der.

Det er godt å høre at du synes jeg bør vente, det var det svaret jeg håpet på. Så den stakkars lille kunne få mer tid til å slå seg til ro. Til å være såpass "gamle" rotter fra dyrebutikken så synes jeg de kommer seg utrolig bra! :boing: allerede idag har dem så vidt begynt å gå på hånda mi når jeg har den i buret ^^ jeg gleder meg til de er ok med å komme ut av buret sitt <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: lite dilemma

Post by WillyWonka »

Det er flott at du har tatt deg av dem :) Gratulere med rotter ^^,
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: lite dilemma

Post by Snow »

Tusen takk :cheer: Ja, de er en stor lykke i hverdagen min ^^

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: lite dilemma

Post by monlan »

Jeg er litt bekymret. Jeg kjøpte også to rotter på butikk og den ene nyste mer enn den andre og det var slik som du beskriver, sånn av og til. Noen ganger gjerne 10 nys etter hverandre og noen ganger ett nys i timen. Jeg tenkte også at dette sikkert var stress. Han var veldig redd og ikke så vandt med å bli håndtert. Tydelig at han forbandt hender med noe negativt.
Men etterhvert ble det noe mindre nysing og han ble en roligere og fin gutt. Så jeg tenkte at det lille han nå nøs sikkert var normalt. Nå har jeg to friske rotter og de nyser ikke, eller bare sånn en gang i blant av og til, nå og da. :giggle: :smile2:
Rasmus som nøs, han måtte jeg avlive to mnd senere pga luftvegsinnfeksjon som ikke ble bedre med flere antibiotikakurer. Trolig hadde han gått med det for lenge. Hadde han fått en kur mens han enda bare nøs litt så kunne jeg sikkert ha redda han. Så jeg ville ikke ha ventet noe lenge. Men er enig i at du først må se om det bedrer seg helt i løpet av en uke eller så. Men om hun blir bare litt bedre enn før så ville jeg ha fått en undersøkelse. Og så har jeg skjønt det slik at det ikke er lett å se på en rotte eller høre på lunger/ luftveger om den er syk. Så jeg er bekymret for at det at hun nyser en gang i timen betyr at hun syk. Men jeg er ikke ekspert dette og vil ikke skremme deg. Det er mange her på forumet som har mye mer erfaring enn meg, som Willywonka :smile2:

Lykke til. Håper det går bra med henne og at du slipper alt styret med vaksinering, veterinærbesøk og ubehag for rotta.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: lite dilemma

Post by monlan »

En ting til: SÅ flott at du tok til deg rottene fra en kjedelig og ikke alltid så sunn hverdag i butikk. Kjempebra!! :kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: lite dilemma

Post by WillyWonka »

men som jeg sa, så har hun 4 uker på seg. Jeg ville ikke gått nå da hun bare har hatt dem i 3 dager. :) Men om de ikke blir bedre, så ville jeg nok vurdert det ja :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: lite dilemma

Post by sanca »

Helt enig med WW, synes ikke en nys nå og da med mange minutters mellomrom høres ille ut! Gratulerer med rotter, og lykke til! Høres ut som du gjør det helt riktig med å la dem bli trygg på hånda di inni buret! Lykke til!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: lite dilemma

Post by Snow »

Tusen takk for svar alle sammen :cheer:

Er veldig glad for at det ikke blir sett ned på å få dem fra butikk, selvom jeg skjønner hvorfor man bør få dem fra oppdretter (noe jeg tenker å gjøre neste gang)

Hun nyser fortsatt, noen ganger mer enn andre, men venter noen dager, 1 uke til så får jeg se om jeg ikke skal ta med henne en tur til veterinæren. Siden det er første gang jeg har rotter vil jeg ikke gjøre noen dumme tabber, det værste hadde vært om jeg måtte ha avlivet henne pga luftveisinfeksjon :trist2:

Som sagt har de blitt vandt til de nye omgivelsene fortere enn forventet og i går kveld kom de ut av buret sitt for første gang, og det har de fortsatt med! :cheer:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: lite dilemma

Post by Tonje Lenore »

Det kan være at hun har noe i nesen også som gjør at hun nyser mer, eller at hun stresser litt pga alt er nytt.
Gi henne litt tid, nyser hun fortsatt etter over en uke, kan du jo ringe til veterinær og forhøre deg, men som regel
så skal smånysing gå over etter hvert.

Blir jo som oss når vi har noe i nesa som kiler, da nyser jo vi også , masse lykke til :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: lite dilemma

Post by monlan »

Ja, er enig i at det er lurt å vente litt og se det an. Da slipper du også å stresse henne med veterinærbesøk som jo sikkert er skremmende, spesielt om hun må få sprøyte. Da blir hun bedre kjent med deg også før hun ev skal til veterinær. Og om du kan være med (håper det) så er det en trygghet å kunne gjemme seg i genseren etter en ev vond sprøyte.

Men jeg er blitt veldig skremt over nysing og luftvegsinnfeksjoner. Var en fryktelig opplevelse med Rasmus så nå kvepper jeg til hver gang jeg hører et aldri så lite nys hos en av guttene mine :klaskepanne: Er nok blitt overbekymret.

De som har svart deg her er erfarne rotteeiere slle sammen, så lytt på dem. Jeg er forholdsvis ny med rotter også (i allefall syke rotter) og har lært masse av dem :kisses:

Så bra at de kommer ut av buret allerede. Det må være et godt tegn og lover godt :cheer:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply