Kastrere eller Chipe?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Kastrere eller Chipe?

Post by Anniken.HH »

(Unnskyld mangel paa vaare tre siste bokstaver, skriver med en ny PC, som veldig passende ikke har de siste tre bokstavene i det norske alfabetet)

Naa har det seg saann at min 7mnd gamle rottegutt Stormgraa har gaatt et skritt for langt.
Han har lenge (2mnd-ish) puffet seg opp og plaget de andre guttene. De har tatt det med godt mot og gjemt seg naar han viser tegn paa aa ville ta en liten kamp. Ingen har kommet til skade, for for to dager siden.
Stormgraa roet seg etter at de fikk nytt bur, men for to dager siden horte jeg en veldig romstering og piping. Jeg aapner buret og knipser - maaten jeg lokker rottene mine til meg paa - og Diesel og Stormgraa kommer ut av huset. Stormgraa er veldig bustete i pelsen, et sikkert tegn paa at han har yppet og krangla med en av de andre. Kjaeresten sjekker ham raskt for saar mens jeg undersoker Diesel. forst saa finner jeg ikke noe i pelsen, men jeg faar blod paa fingrene, og ser at den ene taaen paa baklabben hans har faatt et kraftig kjottsaar.
Saaret blir renset og Diesel faar masse kos og trost, og faar en fin skorpe til i gaar. Det ser ikke ut til aa plage ham, og han viser ingen tegn til smerter - Diesel er veldig uttrykksfull, saa hadde nok sett det om han hadde vondt.

men her kommer dilemaet. Stormgraa har vaert kranglete lenge, men dette er den forste skaden - han viser ingen tegn til aggresjon mot mennesker, ofte slutter han med alt for aa faa litt kos av matmor.
Men jeg kan ikke ha en rotte som skader de andre, selvom det var et uhell kan det skje igjen, og da kan det vaere mer alvorlig en ett kjottsaar.
Saa da kommer sporsmaalet;

Burde jeg faa paa ham en hormon-chip? (hvordan fungerer i saa fall en saann en?)
Eller burde jeg kastrere ham?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kastrere eller Chipe?

Post by wollf »

personlig ville jeg heller kastrert enn å sette i chip

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Kastrere eller Chipe?

Post by Larm »

Jeg ville også kastrert fremfor å chippe av flere årsaker.
De kan bli værre av chip og den varer ikke livet ut.
Fysisk kastrering har fungert supert på de hissigproppene jeg har hatt.
Noen ganger har jeg merket forskjell etter ett par uker og noen ganger har det gått over 1 mnd.
Men samtlige har blitt gode koseklumper som har fungert supert med andre rotter og mennesker. :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Kastrere eller Chipe?

Post by Anniken.HH »

ok, da får jeg bestille time til kastrering.
huff, stakkars gutten min, får litt vondt av å gjøre det, men er bedre enn at noen andre blir skadet igjen :(

oppfølgingsspørsmål;
hvordan kan jeg best ta vare på ham før og etter operasjonen?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kastrere eller Chipe?

Post by wollf »

Masse gode tips på matmor.info

Post Reply