Operasjon

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Operasjon

Post by Irene »

Noen spørsmål angående operasjon, av spesielt svulst. Noen erfaringer angående størrelse på sår? Hvor mye pleie trengs etter operasjon? Mye tilsyn av sår? Mye mer jeg sikkert lurer på også, så vil vite mest mulig!!
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Operasjon

Post by Matmor »

Flott at du forbereder deg :cheerful:
Det viktigste etter en operasjon er å sørge for å holde rotta passe varm - ikke for varm, og ikke for kald. Den trenger en form for varmeflaske/varmepute, og den må skiftes med jevne mellomrom for å ikke gå kald.

Øynene trenger beskyttelse mot inntørking. Kunstig tårevæske av et eller annet slag - Simplex øyesalve er visst vanskelig å få tak i for tiden. Edit: Begge de første gjelder bare hvis du får med rotta hjem i narkose.

Når rotta våkner trenger den noe myk eller fuktig mat, for det kan være vanskelig å spise vanlig tørrfór. Selv om den kan spise tørt setter hun nok pris på å bli forkjælt litt.

Som regel går det fint med operasjonsåret, men noen rotter tygger opp stingene sine. Da må man ofte fysisk hindre dem i det, og det er slitsomt!

Det kan hende hun trenger smertestillende etterpå. Snakk med veterinæren om det.

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Operasjon

Post by Irene »

Okei, takk for svar! Skal til dyrlegen i morgen og er litt spent på om det blir operasjon i morgen eller senere. Kulen er ikke super stor, men begynner å komme opp i størrelse nå! Og så håper jeg på at hun eventuelt er våken fra narkose når jeg tar henne med hjem. Lurte litt fordi jeg på torsdag skal på jobb og fredag være bort hele dagen! Må jeg eventuelt ordne med noe "barnepass" ?
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Operasjon

Post by Larm »

Her kan du lese om operasjon for å fjerne livmor.
De blir nå lagt rett på gass, UTEN noen form for narkosesprøyte først.
De legges i et plastburbur og sovner av gassen der.
Jursvulst operasjon er mye mindre enn dette.
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10000

Her kan du se bilder av 2 rotter jeg hadde som ble operert for jursvulst.
De ble lagt rett på gass.
viewtopic.php?f=15&t=8429&hilit=Snowflake&start=225

Du kan også se bilder etter operasjonen her viewtopic.php?f=15&t=8429&hilit=Snowflake&start=240
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Operasjon

Post by Irene »

Aah.. Den dyrlegen her uti, har ikke gassnarkose, men mener formen til jenta er så bra at hun takler det! Ser gjennom bildene at jenta mi har en bitteliten jursvulst i forhold til hva det var på bildet..!
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Operasjon

Post by Matmor »

Lurte litt fordi jeg på torsdag skal på jobb og fredag være bort hele dagen! Må jeg eventuelt ordne med noe "barnepass" ?
Hvis det oppstår problemer kommer de gjerne første døgnet. Virker hun fin morgenen etter operasjonen går det sikkert bra. Lykke til.
:rat:

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Operasjon

Post by Irene »

Takk, er litt spent/nervøs for det som kommer! Men vi får se hvordan det går og om det blir en operasjon i dag eller senere.. Hun har ihvertfall ingen problemer eller noen hindringer pga den kulen enda :) Eneste lille problemet hennes nå, er at hun er litt tykk :/
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Post Reply