Kan rotter få grå pels?!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Sigrid

Kan rotter få grå pels?!

Post by Sigrid »

Hei!

Jeg har hatt rotta mi "Mette Marit" i ca 3 1/2 år. Den er nydelig og jeg er kjempeglad i den =)
Den er jo selvfølgelig gammel da, er det normalt at rotter blir så gamle egentlig!?! Men jeg vil beholde henne for alltid da :wink:
Ihvertfall, helsen virker bra den- huns piser, sover og er aktiv. Men hun mangler pels mange steder nå, og har en del små sår. Hun bor sammen med lillebror sin rotte, Raptus, men de sloss omtrent aldri... Er jo litt bekymra når jeg ser på henne da: hun mangler pels mange steder, greier ikke gå ordentlig(bakbena sleper) og hun har hvite "prikker" på pelsen. Det jeg lurer på er om dette er normalt, og om Mette Marit faktisk begynner å bli gråhåra bare?!

S.U

Hilsen meg :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

God alder på en rotte, ja :)
Men, det er ikke normalt at hun sleper bakbeina- ta en tur til dyrlegen. Det er ikke sikkert det er så mye å gjøre for henne, og da er det kanskje best å la henne få slippe å lide. Hvite flekker i pelsen er sannsynligvis luseegg, så uansett må hun og Raptus lusebehandles. Det får du også hos dyrlegen, spør etter Ivomec.

Sigrid

Post by Sigrid »

Men de hvite prikkene ser nesten ut som at er en del av pelsen.. Jeg vet ikke jeg. Foreldra vil ikke ta med rotta til dyrlegen heller, sier det er for dyrt. .. Er så glad i den rotta...

Sigrid

Hm...

Post by Sigrid »

Dessuten er hun i ellers fin fysisk form da... Vet ikke jeg, er bekymra. Men skal prate med foreldra om det hvite.. Takk for råd.. Håper bare Mette Marit ikke har det vondt..

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Det er ikke så uvanlig at gamle rotter blir stive i bakparten, så det kan være aldersrelatert. Forsøk å innrede buret så hun ikke må klatre så mye.

Ad det at foreldrene dine ikke vil betale dyrlege: hvis man ikke er forberedt på utgifter til dyrlege får man heller la være å ha dyr (eller la ungene sine få ha dyr). Så enkelt er det. Det hører med til ansvarlig dyrehold at man ikke lar dyrene lide i utrengsmål.

Sigrid

Post by Sigrid »

De sier at Mette Marit er gammel, og ikke ser ut til å lide. Lider rottene hvis de har lus eller hva det nå er for noe? Skal ta dem med til en dyrebutikk å la de se hva som bør gjøres. Sier de at vi burde ta dem med til dyrlegen, gjør vi dette. VET jo ikke om det er lus de har.
Isåfall må de jo til dyrlegen. Eller?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hvorfor i all verden skal du ta rottene med til dyrebutikk? Er det snakk om ansatte med spesiell erfaring med rotter?

Dessverre vet de fleste ansatte i dyrebutikk så altfor lite om rotter.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Sigrid

Post by Sigrid »

De burde ihvertfall vite litt om dyr..

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Sigrid wrote:De burde ihvertfall vite litt om dyr..
Ja, de burde, men veldig, veldig mange dyrebutikkansatte mangler informasjon om dyr de selger og i verste fall feilinformerer de kundene sine.

Vær så snill, ta rottene med til dyrlegen i stedet.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Sigrid89

Post by Sigrid89 »

Skal ta med rotta til dyrlegen i morra. Betaler sjøl(muttern sa at rotta var gammel, dør den så dør den, den har hatt ett langt og godt liv), håper bare jeg har penger nok... Går sikkert bra...

Locked