smurfine har rast ned i vekt

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

smurfine har rast ned i vekt

Post by Siv M »

da har smurfine gått ned masse i vekt, 14 jan veide hun 409 g i dag veide hun 339 :worry: har bestilt time hos veterinæren nå, fikk time i morgen ettermiddag. Hun har blitt smalere over ryggen, blir fortere sliten under lufte turer, tar seg små hvile pauser :worry: barbert seg på fram benet å har noen ganger porferin rundt det ene øyet . Dessverre er det ingen vett i nærheten av der jeg bor som er noe spesielt flinke med rotter, men håper det går bra å at det ikke er noe alvorlig slik at hun kan få medisin som kan hjelpe.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by WillyWonka »

Hvor gammel er hun?
Hvordan er tennene?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Siv M »

Hun er 1 år og 4 mnd, har ikke sett på tennene hennes :worry:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Siv M »

var å sjekket tennene hennes nå å de så helt fine ut ikke noe feil på dem som jeg kunne se, hun spiser bra også så litt rart at hun har gått ned såpass mye

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by WillyWonka »

hmm.. Bra du har fått ordnet veterinærtime. det er mye vekt på en liten rotte.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Siv M »

Ja jeg skulle sikkert ha veid henne tidligere :sadpace: viste ikke hva som var mest normalt å veie min hun har alltid veid rundt 400g pluss minus noen få gram liksom bur venninnen hennes som er like gammel varier med ca 10 g hadde henne ute på lufing en time før jeg la meg natt til i dag å under den timen tok hun 2-3 små hvile pauser

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Siv M »

kan det være en mulighet for at hun har mark i magen sin :worry:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Matmor »

Ja, rotter kan ha innvollsorm. Det er spesiellt aktuellt for dyreeiere som har hund eller katt, regner jeg med - muligens også små barn... Heldigvis finnes det midler mot det :cheerful:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Siv M »

Matmor wrote:Ja, rotter kan ha innvollsorm. Det er spesiellt aktuellt for dyreeiere som har hund eller katt, regner jeg med - muligens også små barn... Heldigvis finnes det midler mot det :cheerful:
lurer jo litt da hvorfor hun har rast ned i vekt så mye, selv om hun spiser bra :sadpace: håper vetten finner ut av det i dag. det er innsunket på hver side av ryggraden hennes bak stakkar :trist:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Siv M »

Stakkar smurfine har gått ned 10 g fra i går til i dag, nå veide hun 329 g håper jeg så feil på vekta men kunne se såpass at hun hadde gått ned ihvertfall :cry2:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Matmor »

Hvis hun går ned så mye på et døgn, drikker hun antagelig for lite. Hvis du holder henne på fanget sammen med en annen rotte på omtrentlig samme alder og løfter opp nakkeskinet deres kan du se hvor raskt det faller ned igjen. Det skal ikke være noen merkbar forskjell. Hvis det tar lenger tid for Smurfine er hun dehydrert. Da må du prøve å lokke henne til å drikke. Når var det hun skulle til veteinær? Mulig dehydrering er en hastesak. Hun kan ha nytte av subcutant isotont og sterilt saltvann hvis du eller andre har mulighet for å gi det til henne. Ta en titt på helsearkivet in Diarré hos rotte, for der står det om rehydrering.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Siv M »

Matmor wrote:Hvis hun går ned så mye på et døgn, drikker hun antagelig for lite. Hvis du holder henne på fanget sammen med en annen rotte på omtrentlig samme alder og løfter opp nakkeskinet deres kan du se hvor raskt det faller ned igjen. Det skal ikke være noen merkbar forskjell. Hvis det tar lenger tid for Smurfine er hun dehydrert. Da må du prøve å lokke henne til å drikke. Når var det hun skulle til veteinær? Mulig dehydrering er en hastesak. Hun kan ha nytte av subcutant isotont og sterilt saltvann hvis du eller andre har mulighet for å gi det til henne. Ta en titt på helsearkivet in Diarré hos rotte, for der står det om rehydrering.
Hun skal ditt 14.45 i ettermiddag :worry: ser at hun drikker normalt å spiser normalt å avføringen er normal :hmmm: men kjenner hun er lettere når jeg løfter henne å det er innsunket på hver side av ryggraden hennes bak på ryggen

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Milla »

Om jeg hadde vært deg så hadde jeg nok ringt dyrlegekontoret og sagt at du må komme inn nå! 10 gram er ganske mye å gå ned på et døgn.
Har du fått sjekket om hun er dehydrert slik Matmor skriver ?

Håper virkelig dere finnet ut av det, og at hun blir frisk igjen :kisses:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Siv M »

Håper virkelig dere finnet ut av det, og at hun blir frisk igjen

Ja det håper jeg også, nei ikke sjekket ennå skal gjøre det

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: smurfine har rast ned i vekt

Post by Siv M »

Hun virker ikke dehydrert tok nakke skinn testen på henne og My som er like gammel å det sank like sakte tilbake på begge to, men smurfine hadde mere slapp hud å ta i stakkar :worry:

Post Reply