Slått seg eller syk? Any ideas?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sbb77
Pinky
Posts: 3
Joined: 04 Feb 2013, 01:02

Slått seg eller syk? Any ideas?

Post by sbb77 »

Hei

Den ene rotta vår har ikke vært seg sjøl helt den siste uka. Fra å være klatremus extreme, til å være rolig og utafor.
Jeg mistenker i grunnen at hun har falt ned under et av sine klatrestunt på badet hvor de får gå fritt. Jeg har ei hylle der som de elsker å klatre i og helst ligge på toppen av.
Hun virker å ha vondt i bakbeina - siden hun ikke klarer å stå no særlig på to lenger. Hun støtter seg også på det ene frambeinet mens hun spiser, noe hun aldri gjorde før.

Hvis hun faktisk har falt ned, så tenker jeg at dette vil gå seg til. Hun virker ikke å ha veldig vondt - ingen protester/piping utover det vanlige når vi løfter eller holder henne, og hun søker også masse kontakt med oss som vanlig. -Men hun klarer som sagt ikke bruke bakbeina som normalt.

Samtidig er jeg bekymret for at hun kanskje er syk...men siden hun hverken hoster, nyser eller lager unormale lyder, så hva kan det i såfall være? Har prøvd å kjenne om hun har noen kuler på kroppen, men har ikke funnet noen. Hun har litt porfyrin rundt nesa til tider, men dette har hun også hatt tidligere uten at det har vært noe galt med henne.

Håper noen av dere kloke rotte-entusiaster her inne kan gi meg noen råd :)

Rotta er forøvrig ei sjarmerende jenterotte på 1 år :rottehode:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Slått seg eller syk? Any ideas?

Post by Matmor »

Har du forsøkt å trykke forsiktig langs ryggraden hennes for å se om det gjør vondt? Jeg tenker at hvis hun ikke er hoven i bena er det en mulighet for at hun har skadet ryggen.

sbb77
Pinky
Posts: 3
Joined: 04 Feb 2013, 01:02

Re: Slått seg eller syk? Any ideas?

Post by sbb77 »

Da har jeg trykket forsiktig langs hele ryggen, samt hoftene og beina. Hun gir ingen klare uttrykk for smerte når jeg gjør det. -Men førligheten er helt klart nedsatt, for hun klarer ikke holde seg fast med bakbeina som normalt... Hun klarer fint å gå, men hoppinga og sprettinga som hun vanligvis gjør er bortevekk.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: Slått seg eller syk? Any ideas?

Post by Heidi »

Jeg ville ha tatt henne med til en sjekk hos dyrlege. Rotter kan være veldig flinke til å skjule smerte når man håndterer dem.

sbb77
Pinky
Posts: 3
Joined: 04 Feb 2013, 01:02

Re: Slått seg eller syk? Any ideas?

Post by sbb77 »

Dyrlegebesøk i dag da formen hennes gikk fra pjusk til direkte dårlig. Mistanken om fallskade ble vel mer eller mindre bekrefta. Nerveskader, dehydrert (hun har spist ok, men ikke vært særlig ivrig på drikken) og veldig slapp.

Det eneste rette var derfor å avlive henne. Trist - men nå har hun i allefall ikke vondt.

...så nå må jeg finne ut hva vi skal gjøre i forhold til den rotta vi har igjen...hun virker ikke å bry seg særlig med at hun er alene i buret nå i kveld, men hun vil nok raskt begynne å kjede seg når vi er borte på jobb/skole hele dagene og hun blir alene hjemme. Får vel sjekke om noen trenger å få omplassert ei rotte, kanskje?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Slått seg eller syk? Any ideas?

Post by Anniken.HH »

trist å høre :(
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Slått seg eller syk? Any ideas?

Post by Sandratravolta »

sbb77 wrote:Får vel sjekke om noen trenger å få omplassert ei rotte, kanskje?
Trist med rotta di, men jeg tror det finnes folk her som "låner ut" burvenner? (Men kanskje de gjør det til litt eldre rotter?!) Lykke til med den gjenværende hvert fall!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Slått seg eller syk? Any ideas?

Post by Siv M »

å så trist :cry2: men hun fikk det nok best på den andre siden av broen , håper du finner en ny venn til den du har igjen

Post Reply