lungebetennelse

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
anne kath.

lungebetennelse

Post by anne kath. »

Hei.
Vår lille Røyskatt (rotten) har muligens fått lungebetennelse...
Sist søndag ble vi oppmerksomme på en lyd fra Røyskatt, litt sånn som en kaffetrakter. Mandag dro vi til Volvat med alle tre rottene våre (Røyskatt, Nimh og Sinsen).

De andre to ser friske ut, men Røyskatt ble satt på Vibramycin- kur.
0.3 ml 2 g daglig i 8 dager.

Den verste surklingen har gitt seg, nå høres han mer tett og litt tørrere ut.
Hører han nesten bare når han blir opphisset/stresset. (I beg. hørte vi surklingen nesten hele tiden, inn i naborommet!)
Det jeg lurer på er: Er det vanlig at rottene dør av lungebetennelsen, eller kan han bli helt frisk igjen? Han har hele tiden virket rask og frisk bortsett fra lydene.

Ellers så tror jeg at jeg skal prøve å holde i nakkeskinnet neste gang jeg medisinerer ham, for nå blir det bare vanskeligere hver gang han skal få dosen...(Han liker faktisk smaken virker det som, men vil ikke ha så mye som han må få i seg.)

M.V.H.
Anne Kathrine & Øystein

Sissel

Post by Sissel »

Jeg har ikke erfaring med lungebetennelse hos rotter. Men tips til innsprøyting har jeg:
det er lettest å medisinere rotter når de nettopp har våknet... Ikke undervurder overraskelses-momentet :)
Sprøyt i flere doser for da kan du bare pese på med spøyta uten at det blir for mye for rotta å få i seg med en gang...
Ellers har jeg og typen funnet et fint grep mot sprellende rotter. Forklaring:
1) bruk en hånd til å samle bakbeina i håndflaten
2) bruk andre hånda til å samle forbeina mellom 2 fingre
3) hvile rotta inntil noe fast, så du får ekstra godt hold
...med dette faste grepet er det vanskelig for rotta å komme seg vekk og røre seg for mye, samtidig som andre personen kan konsentrere seg om å gi sprøyte, og det skader rotta mye mindre enn andre grep vi har prøvd. Lykke til!

Anne Kathrine

lungebetennelse

Post by Anne Kathrine »

Takk for rådet.

Nå er han mye bedre, men fremdeles ikke helt frisk enda.
Ringte Dyrelegen, og de sa at vi kunne gi ham medisinen i 6 dager til.

Nå har vi skiftet taktikk.
Jeg ga ham medisinen i munnen med sprøyten i 8 dager først, nå blander vi den ut i en teskje havregrøt (kokt på vann), og han sluker den frivillig!

Det var bra, for de siste gangene jeg brukte tvangs-metoden ble han mer og mer stresset og peip og skreik.... :(

Men nå er alt bra igjen! :P

Henriette

Post by Henriette »

I DK siges det, at hvis de har rigtig lungebetændelse, så dør de af det... :?

Locked