Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by torasrotter »

Er vell heller at det ikke er lurt å skaffe seg fra butikk :wink: Og iallefall ikke når jeg har leveringklare gutter her hjemme som kunne flyttet til deg :nei:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Sandratravolta »

Torasrotter: Det blir nok den siste butikkrotta, jeg ble bare så lei meg da den jeg skulle ha døde, og så var jeg på et kjøpesenter med dyrebutikk og syns så synd på de som var der. Så dra trøstekjøpte jeg meg en. Fort gjort.. Ser forresten at vi har samme navn på nettsidene våre! Det var ikke helt meningen fra min side da, regner med at du opprettet din først. :( Håper det er i orden.

Uansett så skal de til dyrlegen i morgen, tar med alle så jeg får sjekket om de er kvitt luseegg og sånn med det samme. Så får jeg nå se da hva som er gæærnt med lille Onkel.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by torasrotter »

Hehe, ikke tenk på det! Det er kun adressen som heter rotteslottet, hjemmesiden heter Karma's :nissesmil:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Anniken.HH »

Min Stripa lager også sånne lyder som i filmen, men når vi sjekket det fikk vi beskjed om at det ikke var noe :overrasket:
Nå skal det sies at den vetten i senere tid så ut til å ikke ha mye peil, men fortsatt. Dette var i september, og han er ikke blitt nore værre. Lydene kommer og går litt. Innimelom har han det flere ganger daglig, så kan det gå flere uker før han får en ny runde

Det var bra at du ringte dyrebutikken hvor du kjøpe ham før du dro til vett, og fikk dem til å dekke for deg.
Har ei venninne som kjøpte to syke gutter, og måtte punge ut med rundt 1000kr for to gutter som hadde 10% overlevelsessjans.
(De lever begge to i beste velgående nå sammen med Stripa og Diesel hos meg, ingen tegn til sykdom på dem nå :cheerful: )

Når vi gikk til dyrebutikken med det, var det eneste de sa at, og jeg siterer:
''ettersom dere ikke kontaktet oss før dere dro til dyrlege med dem, kan vi ikke gi deg pengene du brukte der. Vi kan derimot dekke avlivningsutgift for deg, og gi deg to nye rotter som erstatning."

Så til alle som kjøper syke rotter; Si ifra før dere drar til vet(!!!)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by wollf »

Eller ikke kjøp i butikk

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by HildeT »

Sandratravolta wrote:Har du hørt noe lignende lyd før på rotter? Er jo forsåvidt sikker på at det er noe med luftveiene, men det var så veldig annerledes enn jeg hadde sett for meg. Tenkte det hørtes mer ut som tung pust og piping på inn- og utpust.
Sier ikke dette for å skremme deg, men dette er av egen erfaring og jeg håper dette kan hjelpe :)

Rotta mi smula hadde noen lignende lyder og hun hadde alvorlig luftveisinfeskjon/lungebetennelse. vetrinæraen sa at dette kan gå fort nedover og
drepe rotta om den ikke får behandling og hun sa at det dessverre er veldig vanlig på dyrebutikkrotter og at alle ikke overlever kuren heller :(
Smula brukte baytril og vibranord kur.

Smula hadde et veldig alvårlig tilfelle av denne sykdommen og hun fikk behandling og hun måtte i tillegg ha en kortison sprøyte, hun ble bra av dette
og jeg anbefaler deg sterkt til å dra til vetrinæren og undersøke rotta di grundig :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by tantepose »

Veldig bra at du sier dette!Man må alltid få undersøkt rotta fort og ev. få behandling!Det er ikke alltid noe alvorlig,men det vet man ikke på forhånd.Her på forum er det en tendens til at folk svarer f.eks. at "slike lyder hadde min rotte også,men det ar ikke noe farlig".Dette kan sette mange rotter i fare fordi man velger å tro at dette gjelder nok min også.Tenk dere om før dere svarer slik,det er bedre å ta noen turer ekstra til vetten enn at rottene skal bli så syke.Og så må vi som vet hva disse lydene kan føre til fortsette å si ifra. :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Sandratravolta »

I dag har alle vært hos veterinær, de fikk lusekur fordi Onkel også hadde med seg lus fra dyrebutikken. Dessuten fikk både Vincent (den mellomste) og Onkel antibiotika, siden V har en kul på halsen som mest sannsynlig er en hoven lymfekjertel. Onkel har jo bra allmenntilstand men får behandling uansett, veterinæren sa til meg at hun hadde hatt en rotte som lagde de samme lydene - bare hundre ganger verre, og da den døde til slutt så trodde hun det var det som tok livet av den, men da hun obduserte han hadde han de fineste lungene hun har sett på en rotte, var en hypofysesvulst den døde av.

Så lenge Onkel oppfører seg friskt og lydene ikke eskalerer tenker jeg han har det greit, men håper allikevel kuren tar knekken på det. Eneste jeg betalte var bare 95,- for antibiotika, siden Onkel var kjøpt på tropehagen zoo, det er i hvert fall en positiv ting med å få rotter fra dyrebutikk da. Og han har jo fantastisk gemytt.

MEN problemet mitt nå er at det er så vanskelig å få den antibiotikaen inn i munnen på Onkel. Vincent er det greit med, fordi han er så glad i mat at jeg kan blande det i yoghurt eller noe han liker. Men Onkel er utrolig lite matinteressert i forhold til de to andre. Er det bare å åpne munne på han og sprøyte det inn?.. Det er jo utrolig vanskelig når jeg er bare en da..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Matmor »

Ja, det kan være vanskelig å sprøyte inn medisinen i munnen på dem... De klarer å vri seg noe utrolig og nakken bare forsvinner :giggle: I verste fall går det an å pakke rotta inn i et håndklede så den ikke får sprellet like mye, men som regel går det bra uten. Husk å gi en godbit med en gang rotta har fått i seg medisinen, så lærer han etterhvert at det har noen fordeler å svelge unna også - håper jeg :cheerful:

Jeg pleier å holde dem med føttene mot magen min, og sette sprøyta inn på siden av munnen.

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by HildeT »

Veldig bra at du dro til vetrinæren med rottene :) Mine var lett å gi medisin til, jeg holdt dem fast og sprøytet det inn
i munnen dems og de fikk alltid mye god mat i buret hver gang de var ferdi :cheerful:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by tantepose »

Jeg blander det i en liten bit marsipan.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Sandratravolta »

Er greit med mellomsten som faktisk er glad i godbiter og menneskemat, da kan jeg jo blande det inn i noe godt, han andre er ikke interessert i å få godbiter utenfor buret sitt, og halsen blir som en skillpaddehals og han "spytter" det ut eller lar være å svelge, så det må jo nesten direkte ned i halsen på han for at han skal få det i seg.. Tungvint a gitt. Var mye lettere da jeg hadde katter. :-p
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Anniken.HH »

høres kanskje litt voldelig ut, men hvis du beholder sprøytespissen inne i munnen deres og dytter den litt farm og tilbake. På denne måten begynte mine og sleike opp medisinene den hadde i munnen.
Også bare gi dem små doser og gjerne med mellomrom på 20-25 sekunder så de kan rekke og svelge det.
Du kan prøve å sette ham aleine litt med noe av medisinen utblandet i noe, mine elsket å få det utblandet i majones, men måtte spise det i sitt eget tempo, så kunne ikke gi dem alt sånn, men det hjalp litt at de fikk i seg 1/3 av medisinen frivelig, mindre stessende for oss alle :cheerful:

Lykke til!
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Sandratravolta »

Og så ble han dårlig i magen gitt... Trodde jo først han stressbæsja, men det var jo litt for mye og litt for lite lukt til at det var det. Kjøpte ZooLac jeg, men er jo han som er mest vanskelig som selvfølgelig skulle få mageproblemer..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

utmeldt

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by utmeldt »

Her pleier Zoolac å skli ned uten problem, til og med den mest gjenstridige rotta la sin elsk på den etter kort stund. Gav litt og litt på ei t-skje. Til å begynne med gav eg litt til alle, rottene lærer av kvarandre/lettare å få dei utemma til å smake ulike matvarer når dei ser andre rotter ete av det samtidig. Ver nøye med doserigen, då for mykje kan ha motsatt effekt. Eit anna alternativ kan vere Joghurt Naturell. Håper det ordner seg.

Post Reply