uff da...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

uff da...

Post by Elsol »

Jentene jeg kjøpte i dag nyser! Ikke sikkert det trenger å bety noe,men liker det ikke...
Fyrer i ovnen å håper det ikke blir snørr nese på de...
Mvh
Elin:o)

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Toffa og Søta nøs også den første tiden, noe vi synes var litt merkelig, siden de ikke nøs da vi hilste på dem i dyrebutikken (vi var der ca. 1/2 -1 time og hilste på rottene før vi valgte akkurat dem). Lille My nøs også da vi kom hjem med henne, samme opplegg der også. Vi lurte på om det kunne være stresset med å bli flyttet på, pluss høyet som ble lagt i esken de kom i. Vi tok med Toffa og Søta til dyrlege tidlig i høst. Han konkluderte med at de ikke var syke, men at noe irriterte lufteveiene deres, det kunne være alt fra matos til planter og støv.

Håper dette var litt til hjelp iallefall. :wink: Jeg er ingen ekspert, og blir lett hysterisk når det gjelder rottisene og helsa deres. :roll: Pleier å legge øret inntil brystet (på siden) for å høre om det kommer lyd fra lungene (kan noen fortelle meg om dette har noen hensikt eller ikke?).

Gratulerer med nye rotter! :D
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

mulig årsak?burvask

Post by Elsol »

Vasket buret først med litt vann og klorin,skyllet flere ganger og hadde så eddikvann oppi det hele for å fjerne lukt...Å har tydeligvis skyllet for dårlig etter eddikbehandlingen :oops: for det lukter eddik...Så har flyttet jentene over til et mindre hamsterbur og skal få storburet bort til min mamma som har badekar...For å så la det ligge i vann i noen dager (skifte det ofte da...)

uff å uff for en velkomst for småtøttn :!:
Mvh
Elin:o)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

nysing kan også ha no med miljø skifte og gjøre :wink:

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

nys nys å nys

Post by Elsol »

Gjør jentn..
hvor lenge bør jeg vente før jeg gjør noe med nysingen?
hørte de i hele natt.og i dag er det likens.
Tenker jo i de verste baner med en gang så :cry:
Begge er litt blanke på øynene og litt våt rundt nesen..
Skal ta meg en tur innom dyrebutikken i dag for å få flere opplysninger og for å se hvordan det står til med de andre som kom samtidig...
Har ikke hatt de ute enda og har ikke tenkt til det heller på en stund..Skal få de trygge på oss først!
Har bestandig brukt å gi dyra som kommer til oss en klut med menneske lukt (vårs lukt) på.Så i går så gikk hele familien rundt med vaskekluter innenfor skjorta :D å så legges de i buret slik at jenten blir kjent med lukta vårs på en trygg plass..
Begge jentene har vært å snust skikkelig på meg,nappet meg i håret og i øret :) (ikke hardt )
Går med jevne mellomrom bort til de( ikke når de sover da...),åpner døra og bare setter meg nært!da kommer som oftest den brune springende mens den snøser høylydt,så tror nesten den blir tam fortest!virkelig nyskjerrig er hun :D den andre har vært litt tilbakeholden,men plager meg ikke enda!hehe..har jo bare hatt de i et døgn så..
men liker som sagt ikke nysingen...Har miljøstrø i buret og bomullsvaskekluter så tror ikke de reagere på det,men??
Mvh
Elin:o)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hei Elin!
Hvilket strø gikk de på i butikken? Jeg tror godt at miljøstrø kan føre til at de nyser, men det er sannsynligvis en kombinasjon av flere faktorer. Jeg ville ha sett det an i noen dager til, slutter de ikke å nyse så ville jeg tatt de med til dyrlegen så han/hun fikk vurdere dem. Dersom de begynner å lage pipelyd eller surklelyd når de puster så bør du ikke vente så lenge. Er det det du mener med at "den snøser høylydt"?

God ide med vaskeklutene, forresten!

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

vanskelig

Post by Elsol »

forklare,men kommer iallefall lyd fra nesen når de lukter..Var iallefall en gang i natt at jeg hørte andre lyder enn nyselyder men får se det ann i helga..har varmovnen på ved buret og et termometer for å holde kontroll på hvor varmt de har det (ca 21 grader nå).De kunne ikke gi meg noensomhelst informasjon om rottene på tropehagen,men hadde ikke forventet meg annet egentlig...
Det var tre rotter igjen,to gutter og ei jente i samme bur!!
plassmangel sa de :shock:
Mvh
Elin:o)

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Det skader ikke å gjøre butikken oppmerksom på situasjonen - sånn av prinsipp, og hvis det skulle vise seg å være noe; en tur til veterinær for status er nok lurt. Men det du opplever nå behøver slett ikke bety fremtidige problemer hvis nedre luftveier blir funnet i orden. Det er litt av en omveltning de har vært utsatt for med transport og miljøskift; det er ikke så helt unaturlig å reagere på det i en kortere overgangsperiode. Ikke la deg friste til å øke temperaturen ytterligere, prøv deg litt frem med plasseringen av ovnen. Kan hende du heller burde trekke den tilbake, hvis ikke det er tilstrekkelig sirkulasjon i luften der buret står. Varm, stillestående luft har feks lite positivt å tilføre en irritert neseslimhinne. Yesterdays News er et godt strø før kresne neser, pleier gjerne å være billigere hos veterinæren enn i dyrebutikken - som forøvrig høres tragisk ut. De skal kanskje starte sin egen innavlslinje på hunnen som er igjen? Spør dem.
Lykke til og hold oss oppdatert.
Anita

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Er et skikkelig gnagsår på dyrebutikkan her i byen :lol:
Er aktiv i dyrebeskyttelsen å jobber ikke så det blir endel dyrebutikk besøk i løpet av en mnd og er ikke redd for å si ifra om ting jeg reager på :P

Varmovnen står et stykke unna buret og vi har ei lampevifte enda lengre vekk fra buret som bruker å stå på for å lage sirkulasjon i lufta for både mennesker og dyr..

Er også endel hos vetrinær i forbindelse med hunder vi tar inn i dyrebeskyttelsen så skal finne ut hva slags strø de har på neste besøk som er til uka..Likte ikke miljøstrøet (biob eller noe het det) og syntes det var litt dyrt? (119 kr for 8 kg)...

Rimelig tragisk på gnagerfronter hær i byen ja...Finnes ikke ei hengekøye,tunell osv å oppdrive på noen av butikkan hær.

Spurte de i dag om rottene var søsken og om at det var så lurt å ha dem ilag...Som sagt var svaret plassmangel og at de ikke viste noe om rottene annet at de kansje var 5-6 uker gamle..Hadde bra lyst til å ta med mæ jenta som var igjen,men....blakk no :( uff....
Mvh
Elin:o)

Ariadne

Post by Ariadne »

de har tunell å hengekøye på polarsenteret faktisk! mener jeg så på tropehagen sist jeg var der å. men spesifikke hengekøyer til rotter er d veøl mangelvare på, men de har til ilder som da er litt større.

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Har

Post by Elsol »

Vært på alle dyrebutikkene de siste 2 dagene...
Sett etter hengekøye for ilder og rør for ilder,men ingenting..
Kansje gullfisken på storgatbakken får inn på mandag..
Mvh
Elin:o)

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Hængekøjer? I starten da jeg havde rotter købte jeg også dyre ilderhængekøjer, men holdt hurtigt op, da rotterne gnavede dem i stykker på en uge. Så var det nemmere at gå i genbrugsforretning og købe billige lagner, man kunne klippe i stykker og hænge op ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Vi har laget hengekøyene selv; kjøpte billige fleece-pledd og klippet dem opp i passe størrelser. Fester dem med karbin-kroker; ledd å bytte ut og rottene gnager dem ikke i stykker. :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

skulle

Post by Elsol »

Til å spørre etter oppskrift på hengekøye...Men siden det ikke går under sykdom å helse så lager jeg nytt tema en annen plass :)
Jentene nyser mindre nå og har fått navn :D
Mvh
Elin:o)

Locked