Tur til dyrlegen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Tur til dyrlegen

Post by miriam »

I går kveld når jeg skulle hente ut rottene fra buret la jeg merke til at Leigh hadde penis ute og at det var litt hovent rundt. Jeg tenkte jeg skulle se det an til i dag morges og ringe dyrlegen for time hvis nødvendig. Og i morges var situasjonen den samme. Vi fikk time i dag klokken 13 hos Elverum dyrehospital. Dyrlegen trodde det kunne være en penisprolaps. Det vil si at det er noe som gjør at muskelen som skal trekke penis tilbake ikke fungerer. Han mente det kunne være flere årsaker til at dette skjer. Det kan være nyrestein, et fall eller nerveskade. Ved nærmere undersøkelse så han at det var en rød stripe med størknet blod på forhuden. Så han trodde tilstanden kunne ha kommet av at han hadde hatt et fremmedlegeme inni forhuden. Men alt er veldig usikkert. Leigh fikk en sprøyte med Metacam fordi dyrlegen mente det måtte være en del smerter. Jeg har også fått resept på Metacam som jeg skal gi her hjemme.

Jeg skulle se an tilstanden frem til mandag og har det ikke blitt bedre må Leigh avlives. Jeg har satt han i eget bur med hygieneunderlag så jeg kan se om han tisser blod. Jeg tittet på han en stund tilbake og da har penis trukket seg litt tilbake. Han er fortsatt hoven, men det ser ihvertfall bedre ut.

Er det noen som har opplevd noe lignende? Jeg har søkt på forumet i en og en halv time i dag og kan ikke finne noe som ligner.
-Miriam

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tur til dyrlegen

Post by Matmor »

Joda! Metacam gjør susen i mange tilfeller. Den får nemlig hevelsen til å gå tilbake så snoppen kan komme på plass igjen :cheer: Jeg opplevde det med Olifants en gang i løpet av de siste månedene han levde.

Det er viktig å hjelpe ham å holde seg ren nedentil nå, og følge med på om problemet oppstår på nytt. Ikke utenkelig at han har en liten infeksjon der.
Gi Lee en kos fra meg :cheerful:

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Tur til dyrlegen

Post by HeleneH »

Uff da, krysser fingrene for søte Leigh :(
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tur til dyrlegen

Post by Matmor »

Hvordan går det? Hvis den fortsatt er hoven skal han ha mer Metacam, og det kan hjelpe å dyppe snoppen i melis eller smøre ham forsiktig inn med matolje. Kalde pakninger går også an å bruke...

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Tur til dyrlegen

Post by miriam »

Hei hei.
Jeg har jobbet og sovet i helgen og har derfor ikke fått vært på forumet.

Det går bedre med Leigh. Han er mye mindre hoven og snoppen er på plass igjen. Han fikk Metacam både i går og i dag. Jeg skal prøve noen av rådene dine matmor og se om den hevelsen blir helt borte. Ellers må han nok på en antibiotikakur for å fjerne alt av bakterier. Han tisser ihvertfall som normalt og uten farge, så det ser lovende ut.

Leigh fikk en god klem i stad og jeg fortalte at den var fra Matmor som han møtte på rottefesten :nottelling:
-Miriam

Post Reply