Nesten ulykke..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

lanze

Nesten ulykke..

Post by lanze »

Gjorde en stor tabbe ista.. Rottene var løs inne på badet, og jeg hadde vært innom å sett til dem, og da jeg skulle lukke igjen døra, så var hodet til Tjukka kommet imellom, hun hylte skikkelig, og løp rett inn i røret å gjemte seg..
Jeg fikk skikkelig panikk, og tok røret ut på senga, for å se etter..Rotta var skikkelig forskremt, og jeg trodde jeg hadde knust hodet på den..
Når rotta endelig kom ut av røret, så løp den rett under ene dyna og gjemte seg... Da tok jeg den opp, å kjente etter, og fant ingen skader.. Eneste jeg trodde jeg kunne se antydning til var at øynene sto litt ut, men jeg tror det var enten innbilning, eller at de sto ut fordi rotta var redd..
Lot rotta løpe litt rundt, men den var jo så vettskremt at den løp jo bare rett
å gjemte seg, så jeg lot den ligge i ro i en liten stund før jeg plukka den opp igjen å lot den klatre på henda mine og sånt for å sjekke om balansen og alt sånt var ok...
Nå er det vel gått litt over 1 time eller noe siden det skjedde, og jeg var nettop inne på badet å hilste på rottene, tjukka virker litt skremt enda, men den klatra på meg, og løp rundt litt, og alt virka helt ok.. Tror det som redda den var at det er 2-3cm åpning nederst på døra, og at jeg ikke lukka døra hardt igjen, så jeg stoppa med en gang jeg kjente at noe var imellom.
Har vurdert å dra til dyrelegen, men jeg har desverre ikke penger, og det er vel ingen med peiling på rotter som har åpent nå i helgene?
Og jeg har kjent godt etter, og jeg kan ikke kjenne noe spesielt.. Har brukt de to andre rottene som sammenligning materiale...Og det virker ikke som om rotta har noen problemer med balansen, og den viste ingen tegn til smerte når jeg kjente på den..
Forteller dette for å minne dere på hvor viktig det er å holde godt øye med rottene når man har dem løs, og ikke lukk dører eller noe sånt før man har sjekka at dyrene ikke er i nærheten.. Dette er ting som skal være en selvfølge, og jeg fatter ikke hva som fikk meg til å være så jævla uforsiktig..

anja

Post by anja »

skjedde noe lignene hos oss en gang med en kanin hun sto p[ trappa og dora blaaste paa henne heldigvis gikk det bra :shock:

Masja

Post by Masja »

Uffja. Det samme skjedde nesten med meg her om dagen. Plutselig var hodet til Misja under døren. Heldigvis lukket jeg døren så sakte og forsiktig at jeg merket det før det skjedde noen skade. Men det er jo litt skummelt. Rottene mine får bare lov til å løpe fritt på badet, men er selvfølgelig kjempenysgjerrige på resten av leiligheten, så hver gang jeg åpner døra for å gå ut eller inn kommer rottene løpende og står og henger over dørterskelen (de er ikke så tøffe ennå at de tør å løpe ut sånn helt med en gang...). Er alltid livredd for at de skal sette fast hodet når jeg lukker døra.
Begge har også falt i do hver sin gang. Heldigvis oppdaget vi det ganske raskt begge gangene. Men det fikk jo litt sjokk stakkarene. Så badet er ikke helt farefritt virker det som...

Casanova

Post by Casanova »

Jeg vill skjekket den hos veterinær.Rotta jeg hadde før slo hodet(så vidt det var),men jeg tenkte ikke noe særlig over det.Noen uker etter viste hun tegng til at hun ikke hadde det bra(hodet på skakke).HUn måtte avlives.

lanze

Post by lanze »

ok... skal stikke innom heidi på groruddalen imorra vist alt går som planlagt

Casanova

Post by Casanova »

Du vil ikke angre.Skulle ønske jeg hadde gjort det før,men man lærer av sine feil...

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Casanova wrote:Jeg vill skjekket den hos veterinær.Rotta jeg hadde før slo hodet(så vidt det var),men jeg tenkte ikke noe særlig over det.Noen uker etter viste hun tegng til at hun ikke hadde det bra(hodet på skakke).HUn måtte avlives.

Det kunne ha vært tilfeldigheter også, for det du nevner nå minner om headtilt, noe som kan komme av flere forskjellige ting. Det kan også være arvelig..
Mvh Ida S. Eggen

Casanova

Post by Casanova »

Det kan godt ha vært en tilfeldighet,men dyrlegen mente det godt kunne komme av et slag.Uansett er det ingen vits i å ta noen sjanse!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

headtilt
Som i de aller fleste tilfeller faktisk er en helt alminnelig, kurerbar ørebetennelse (Vil bare nevne det nå hver gang noen sier headtilt, pga en stygg affære med ubehandlet ørebetennelse som førte til at rotten døde).

Er forresten enig i at rotten bør sjekkes hos veterinær etter et sånt uhell.

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Heidi wrote:
headtilt
Som i de aller fleste tilfeller faktisk er en helt alminnelig, kurerbar ørebetennelse (Vil bare nevne det nå hver gang noen sier headtilt, pga en stygg affære med ubehandlet ørebetennelse som førte til at rotten døde).

Er forresten enig i at rotten bør sjekkes hos veterinær etter et sånt uhell.
har rotten først blitt skakk så blir den vel ikke "normal" igjen? har selv hatt rotte med headtilt for lenge siden, han fungerte normalt etter en antibiotikakur, men ble aldri "rett" igjen.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Noen ganger ja, noen ganger nei. Det kan kanskje ha noe å gjøre med hvor tidlig man begynner medisineringen.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Ja. Og målet må være å kunne oppdage en ørebetennelse / mellomørebetennelse FØR den når det indre øret! Gjør man ikke det, gjelder det ihvertfall å være kjapp når problemet først har blitt så alvorlig at det indre øret har blitt skadet; - det er ikke lange veien inn derfra....
Anita

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Jeg har den skønneste dreng, som desværre fik ørebetændelse. Han har hovedet lidt på skrå, men har gået sådan i næsten et år, efter han blev behandlet. Han fungere ganske fint stadigvæk :) Lømlen har dog fået lavet sig et ups-kuld :oops: , men der har ikke været de store problemer med ungerne.
Jeg har desværre også haft to piger, som på trods af behandling aldrig blev bedre og måtte aflives :(
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er ikke alltid at man ser utenpå dem hva som skjer inni. Men etter å ha sett en obduksjonsrapport på en rotte hvor ørebetennelsen har nådd balansenerven og hjernen er man ikke i tvil. Rottene lider like mye som vi gjør av ørebetennelse! Fæle saker. Kan du forestille deg å ha ørebetennelse og ikke få forklart noen at det gjør vondt?

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Det må være skrækkeligt :cry:

Heidi: Jeg har tænkt på, at få Talleys hoved obduceret, når han engang ikke er mere. Tror du det vil kunne give en ide om, hvor alvorligt det har været? Altså, vil man stadig kunne se, hvor langt betændelsen nåede?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Locked