Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by Urokråka »

Iris har fått luftveisinfeksjon. Hørt lyder innimellom,men nå i kveld høres det ganske godt. Har fått baytril til hun,men problemet er at hun ikke er så veldig glad i å bli håndtert,så å gi medisiner er en kamp og hun vil bare stole enda mindre på meg.
Så da er spørsmålene mine:
Hva ville dere gjort?
Kan baytril blandes i maten? Mener kollegaen(jobber på dyreklinikk) min sa det,men vært så travelt på jobb i dag,så det husker jeg ikke og får ikke spurt før i morgen.

Om ikke hvor lenge vil dere la en rotte gå med dette før dere evnt setter en stopp?

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by Vicky »

Urokråka wrote:Iris har fått luftveisinfeksjon. Hørt lyder innimellom,men nå i kveld høres det ganske godt. Har fått baytril til hun,men problemet er at hun ikke er så veldig glad i å bli håndtert,så å gi medisiner er en kamp og hun vil bare stole enda mindre på meg.
Så da er spørsmålene mine:
Hva ville dere gjort?
Kan baytril blandes i maten? Mener kollegaen(jobber på dyreklinikk) min sa det,men vært så travelt på jobb i dag,så det husker jeg ikke og får ikke spurt før i morgen.

Om ikke hvor lenge vil dere la en rotte gå med dette før dere evnt setter en stopp?
Nå har ikke jeg jenter som ikke er så villige til å bli holdt, men et par av dem rømmer noen ganger (spes når de ikke hører koselyder, matlyder). Min oppfatning når det kommer til medisinering at dem ikke har noe valg enten dem liker det eller ikke.. Vart selvsagt, men det er jo med gode intenesjoner man gjør det.
Ellers har jeg hatt kurerer som går via vannet, men lite effektivt da man har mer en en rotte.. Ellers har jeg blanda i litt morsmelk erst, men det kan kansje være vanskelig det også i og med at hun eg vanskelig under håndtereing og at du dermed ikke kan se om det kun er Iris som forsyner seg..

Jeg har Muse`nå, som er født med headtilt og er verdens greiste dyr, utrolig menneskekjær, men klarer ikke orientere seg pga handikappet sitt.. hun har gått på Imacillin i 10 dager, har vært frisk i 2-3 uker.. Nå er det på ann igjen på 4 dagen.. jeg vet ikke om det er verdt på prøve så mye mer, synes litla mi lever et fælt rotteliv om hun ikke skal være syk ittilegg..

Jeg vet ikke hva jeg ska råde deg til, men var det iris du også vurderete omplssering på?
Masse lykke til med behandling..

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by HeleneH »

Har du lyst på besøk en dag? Tenkte hvis du vil ha en 2. opinion ang. Iris :)
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by Vitania »

Jeg ville blandet det ut i litt majones eller lignende da det ofte er veldig godt.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by Urokråka »

Hun er tam,bare løfing som er et problem. Men jeg vil fint kunne gi medisin blandet i mat til bare hun :)
Nei,ikke Iris som vurderes omplassert.
Jeg har noen jenter som kommer fra en veldig usæriøs oppdretter,deriblant Iris. Den siste er dyrebutikkrotte,også fra kritikkverdige forhod. Dvs jeg har endt opp med en noe spesiell gjeng :) Glad i dem alle sammen,men de gir meg endel hodebry...

Helene: ja,takk til besøk :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by WillyWonka »

Jeg har væ'rt heldig sånn sett med mine gutter :P de har likt medisinen de har fått. så jeg har bare trekkt opp i en sprøyte og stukket den bort til den aktuelle rotten, og han har spist velvillig ^^,
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by Anniken.HH »

men hva hvis rotta ikke har matlyst, eller liker å bli holdt?
Ei venninne av meg har det problemet med to små rotter som nå er veldig syke. De har ikke matlyst og de stoler ikke veldig på henne som det er
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by Lillelunde »

Jeg måtte tvinge i medisin på ei lita jente som ikke stolte på meg i det heletatt, la henne på rygg og gidde henne litt og litt, måtte holde henne godt fast og. Hun er helt rolig og stoler på meg i dag, og det er ikke en mnd siden hun kom hit en gang :cheerful:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by Anniken.HH »

ok, da skal jeg gi beskjeden videre :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by Anniken.HH »

jeg var og hjalp med å mate i dag.
Han ene kunne vi mate på rygg, men han andre fikk i seg mer om vi holdt ham til brystet.

Men en ting vi så var at de ofte hadde medisinen liggende rundt munnen og ikke sleiket det i seg. Om de ikke ''tygger'' svelger de vel ikke heller?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by wollf »

Biola

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by Milla »

De to jeg hadde tidligere måtte gjennom mange kurer for luftveisinfeksjon.
De gjorde akkurat det samme, nektet å svelge det :sneak: og gnei munnvikene langs sofaen og å få det vekk :sneak:
Men etter mye prøving så fant jeg ut at jeg kunne "stimulere" de til å svelge. Ved å massere ved kinn og munnviker for å tvinge de til å svelge det. Det funket suverent på mine :cheerful: Deretter gi dem en godbit av det beste de viste, så var de så overivrige for å få det at det fikk ned resten. :wink:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by Anniken.HH »

ok, massasje på kinn og munvik, da skal vi prøve det ved morgen dosen i morra :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

utmeldt

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by utmeldt »

Har dere prøvd å blande med mat f.eks litt majones og gi på skje?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Luftveisinfeksjon og rotte som ikke vil bli holdt.

Post by Anniken.HH »

de viser ingen interesse for mat :(
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply