Boble ved kjønnsorganet?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Boble ved kjønnsorganet?

Post by Tifa »

På tirsdag oppdaget jeg at Naera nesten så litt ut som en hannrotte, for hun var liksom litt hoven "bak". Jeg fikk ikke vært hjemmom i går, men ser allerede nå at det har blitt større :trist: Det ser nesten ut som en boble/blemme, det er ingen hard kul. Det er omtrent ikke hår rundt, og er ca på størrelse med en en kikert. Er på vestre side av kjønnorganet. Har ikke mulighet for å fra til vet. før på mandag. Er det noen som har noen idé om hva dette kan være?
Rotteløs :trist:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Boble ved kjønnsorganet?

Post by Matmor »

Det høres ut som en hoven kjertel eller betennelse/abscess. Det er ikke helt uvanlig at hanrotter får betennelse i forhudskjertelen, og jeg går ut fra at hunrotter også har kjertler tilknyttet skjedeåpningen. I alle fall har kvinner det, og disse kan bli betent. Du kan se om du klarer å få den antatte byllen til å modne ved å vaske med varmt saltvann. Men hvis det er en betent kjertel kan du regne med at det er rimelig ubehagelig for rotta å gå slik. Det er jo et område som er ganske godt forskynt med nerver. Hun kan også få feber. Hvis den ikke sprekker i løpet av kvelden burde hun vært til veterinær før mandag. Hvis du bor i Oslo slik det står på profilen din der det ikke umulig å komme til veterinær også i helgen.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Boble ved kjønnsorganet?

Post by Tifa »

Jeg får spørre søstra mi om hun kan ta henne med til veterinæren i morgen, for jeg bor som sagt ikke med rottene lenger (ikke i Oslo engang). Kulen var ikke rød, kan det være betent selvom? Den var mer blålig, men ikke noe ekstremt. Hun var slik hun pleide, både spiste og drakk, og løp (i den grad en 2,5 år gammel frøken kan løpe, hehe) rundt. Håper det er ledig time hos Tonje! Det kan ikke være svulst? De er vel harde? Den var bløt å ta på nemlig
Rotteløs :trist:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Boble ved kjønnsorganet?

Post by Matmor »

Både abscesser og svulster kan være blå, og både abscesser og svulster kan være bløte, så det er vanskelig å si!

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Boble ved kjønnsorganet?

Post by Tifa »

Takk for svar :) Da har Naera fått time i morgen. Krysser fingrene for at det går bra x
Rotteløs :trist:

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Boble ved kjønnsorganet?

Post by Woodgirl »

Hei, hvordan gikk timen hos veterinæren? Kjekt med en oppdatering. :wink:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Boble ved kjønnsorganet?

Post by Tifa »

Woodgirl wrote:Hei, hvordan gikk timen hos veterinæren? Kjekt med en oppdatering. :wink:
Det var visst litt vanskelig å si hva det var, så vi skulle holde det under oppsikt + at hun ble satt på en antibiotika-kur. Hun fikk tømt litt "vann"-aktige greier med en kanylenål, men det var ikke det som ugjorde selve "bobla". Det er i hvert fall ingen byll. Merkelige greier :confused:
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Boble ved kjønnsorganet?

Post by Tifa »

Jeg skal ta et bilde og legge det ut her etterpå (hvis jeg finner kabelen), i håp om at noen kanskje har sett noe liknende før :hmmm:
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Boble ved kjønnsorganet?

Post by Tifa »

Nå er ikke Naera her lenger *snufs* :grine: Hun blir obdusert. Så finner vi kanskje ut hva det var. Vet ikke om det var kulen hun døde av. Hun ble 2,5 år gammel <3

Pippa er alene. Hun er akkurat blitt to år, og har fått en hard kul på størrelse med en klinkekule på høyre siden på magen. Første dagen alene sov hun, og ville ikke komme ut. Både i går og i dag har hun løpt rundt i rommet, hentet mat, gnisset tenner, og vært seg selv. Jeg er usikker på om hun skal bli alene eller få et nytt hjem. Hun er jo gammel, bli tydeligvis preget av stress (angrep jo fingeren og bet til blods når jeg hadde fått Mookie), og har kul. På en annen side føler jeg at uansett hvor mange timer jeg tilbringer med henne, så har hun fortsatt ingen å sove med i huset sitt eller i hengekøya. Fortsatt ingen pels å pusse. Jeg kan aldri erstatte en annen rotte.

Jeg får nesten se det an. Om hun virker deprimert og kulen hennes ikke vokser mye, hadde det å få en ny venn vært det beste.
Rotteløs :trist:

Post Reply