HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Tonje! »

Lykke til, ja! :) Håper det går bra med stakkaren.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Var hos dyrlegen, som sa at hun virket helt frisk heldigvis, men fikk beskjed om å holde et øye med henne framover :peewaggle:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Larm »

Beklager, men dersom hun blør nedentil er hun overhodet IKKE frisk :trist:
Hun har enten en infeksjon som krever antibiotikakur, eller mest sannsylig noe galt med livmoren som krever sterilisering :trist:
Har opplevd dette på flere jenter selv.

Blir så irritert over uvitende veterinærer. :mad2:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Ojda, hva bør jeg gjøre nå da, hun blødde bare en gang, og virker ellers frisk og rask, nå ble jeg litt usikker :sjokkert:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Larm »

Kjente veterinæren på blæren, hvilken størrelse den hadde?... Lukter tisset hennes vondt? Tisser hun mange ganger?
Dette kan tyde på urinveisinfeksjon.

Kjente vet. på livmoren? Eventuelt så på ultralyd?
Dersom hun virker veldig fint og rask, tisset ikke lukter vondt... så vil jeg tro det er i livmoren eller eggstokkene det er noe galt.
Typisk er da at de virker helt fin inntil det skjer noe veldig galt som f.eks. at livmoren sprekker og de dør en smertefull død. Sier det ikke for å skremme, men det er dessverre fakta. :trist:
Har hatt noen rottejenter som jeg har fått sterilisert pga dette (operert vekk livmor og eggstokker) og har hatt en jeg måtte avlive pga dette. Hun hadde kreft i tillegg og var gammel (2 år og 4-5 mnd) så det var ikke aktuelt med operasjon.
Har også hatt flere hamsterjenter som vi har avlivet hos vet pga livmorbetennelse. Du kan da kjenne at de får en stor klump i magen. Ikke knip på den for da kan den sprekke.

Har avlivet noen med veldig tynn livmorvegg pga betennelsen, vi har da sett det på ultralyd og vurdert å avlive pga faren for at det kunne sprekke (hamster). Vi har alltid avlivet hos veterinær. :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Huffda, hun kjente på magen hennes, og det var ikke noe galt med blæren hennes, og merket ikke noe annet spess heller. Hun gjorde ikke så mye mer enn det og å titte på området blodet kom fra. :trett:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by wollf »

hvilken vetrinær var dette?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Larm »

Og så sa hun at ingenting var galt? Håpløst :trist:
Rotter får nemlig ikke menstruasjon, så hvis de blør så er det absolutt noe som er galt, men akkurat hva det er prøver vi jo å finne ut ved å gå til veterinær. :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by wollf »

jeg ville ringt vet og klaget, og sagt at det absolutt er noe som feiler rotta. og om hun kan forklare hvorfor rotta blødde nedentil. kan hun ikke det, ville jeg sagt at hun får gi en ny time som kompansasjon for den forje

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Moren min enkter å la meg dra dit eller annet sted igjen :sorry: Hvet ikke hva hun het, men det var på bamfi borg, TAM - dyrelinikk i sparpsborg .

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by wollf »

da synes jeg du skal ringe vet og få henne hjem til deg, vet det er en i ditt område som tar hjemmebesøk

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Ida.K »

Mamma lar meg aldri få noen hit, hun gidder knapt bry seg om Blue ( rotta ) i det hele tatt, hvet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. "/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by wollf »

prøv å samme penger selv til rotta? selge noe du har laget, måke snå hos naboen, osv

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Tonje! »

Moren din trenger å forstå at hun har et ansvar, og at hun må ta det seriøst. Da jeg hadde rotter mens jeg fortsatt var under 18 og bodde hjemme, så kjørte da mamma meg til dyrlegen hver gang det var noe galt med rottene - og de var en del syke. Og dette trass i at mamma ikke hadde noen personlig interesse i rottene.

Kanskje du kan vise denne tråden til moren din? Det er ett fett om man liker eller hater dyr, alle i Norge bør ha empati nok til å forstå at et sykt dyr som man er ansvarlig for trenger hjelp. Du gjør jo så godt du kan, så dette er ikke kritikk mot deg.

Hvis du får til å dra til dyrlegen igjen kan du eventuelt be henne kontakte TAM dyreklinikk på Alnabru. Veterinær Tonje Haug som jobber der er flink med tamrotter, og iom. at det er samme kjede kan de kanskje samarbeide?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: HJELP! Rotta mi blør ut gjennom tissen !!??

Post by Tonje! »

wollf wrote:prøv å samme penger selv til rotta? selge noe du har laget, måke snå hos naboen, osv
Hun har skrevet at hun har råd selv til veterinær, er ikke der problemet ligger :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Post Reply