Head-tilt (?)

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottefar
Pinky
Posts: 24
Joined: 15 Mar 2010, 00:52

Head-tilt (?)

Post by Rottefar »

Ble nettopp gjort oppmerksom på "Head-tilt".
Den ene rotta mi har helt siden den ble kjøpt hengt med hodet litt på skakke..
Det er ikke alltid på skakke, men som regel. (litt mindre når den beveger seg)

Rotta har dessuten alltid virka litt mindre "aktiv" enn den andre.
Den hopper mindre rundt i buret, men jeg har aldri tenkt lenger på det enn at rotter er forskjellige.

I starten brukte også denne rotta hjulet som fulgte med buret veldig mye, kan det komme løping i hjul?
Hjulet var i bruk omtrent en uke før jeg ble gjort oppmerksom på ryggskader.

Rotta er omtrent 1.5 år gammel - men den klarer seg fint så vidt jeg ser.
Aldri blitt "helt" tam / vil ikke ut av buret. Liker seg best inni buret, men tar til tider turen oppå og klatrer på ut-sidene av buret.
Har ved to annledninger bitt meg - men ikke på grunn av at den er aggresiv. Bitingen har vært uhell som følge av mating.

Er dette noe jeg bør oppsøke dyrlege om?
Rotta har vært hos dyrlege før to ganger, ville dyrlege merket dette uten at jeg ba han/hun sjekke?

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Head-tilt (?)

Post by Tonje! »

Så vidt meg bekjent er head tilt som regel et tegn på mellomørebetennelse. Dette kan behandles. Er ikke sikkert at veterinæren hadde lagt merke til dette med mindre du spurte, kommer an på hvor oppmerksom han eller hun er. Man må ta røntgen for å være helt sikker, etter hva jeg har forstått.

Andre kan mer om dette enn meg, så du får nok mer utfyllende svar etter hvert :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Head-tilt (?)

Post by Eirorinon »

Jeg har hørt det samme: head-tilt tyder på ørebetennelse. Må nok til dyrlegen og få medisin til den lille :)

Post Reply