Jursvults...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvults...

Post by Tonje! »

Hvordan går det nå?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Går bedre nå, hun var helt kvikk i 4 tiden inatt, og for et kvarter siden fikk hun en halv dose med smertestillendes, hun ville ikke ta alt, føler ikke for å tvinge i henne heller. Hun er blitt litt sjanglete igjen, men hun er flink til å holde seg borte fra såret! :kisses:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Syntes sårene er ganske fine!
I går
ca en halvtime etter hun våknet.
I dag
Dette er nå nettopp. Beklager dårlig kvalitet, tatt med iPhonekamera :crazy:
Jeg syntes han tok bort fryktelig mye av pelsen hennes :nottelling: Sovnet med pels og våknet som halvveis nakenrotte :nottelling:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jursvults...

Post by Tonje! »

Godt å høre at det hittil går tilsynelatende bra! :) Såret til Frida så litt stygt ut i starten, men det var bare rent kosmetisk, for det grodde fint.

Lykke til videre med groperioden, så satser vi på at jursvulster holder seg borte heretter!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Heihei!
Lurer på noe ang. svultsen Tisha fikk operert bort, har kjent på henne hver uke siden operasjonen om det har komt noe mer kul, og idag kjente jeg noe som kjentes ut som en kul, den henger fast i en "trå" og er myk.. Er dette en hoven kjertel eller kan det være en ny svults? :oops: Den forrige hang ikke til noe, den bare var der... Den er ikke særlig stor,mye mindre enn en ert. På andre siden kjenner jeg bare den "tråen"
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jursvults...

Post by Matmor »

Det er vanskelig å si. Hovne lymfekjertler kan også kjennes slik ut, har jeg oppdaget. Du får nå bare håpe at det ikke er ny svulst - eller hvis det er svulst, at den utvikles langsomt. Det kan til og med være en abscess, så hvis den vokser få veterinæren til å titte på det.

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Svultsen til Tisha har komt tilbake, og den er blitt veldig stor nå, ca på størrelsen som en nektarinstein... Jeg sitter og grubler på om jeg skal la henne slippe eller om jeg skal operere henne igjen. Hun er veldig fin i formen, like aktiv som alltid, spiser godt, leker og koser mye til å være snart 2 år og 3 mnd. Jeg selv tenker at hun vil klare dette, har funnet en klinikk i nærheten som har gassnarkose og ikke gir narkose med sprøyte. Jeg trenger å ha noen meninger fra andre enn meg selv, som ikke kjenner henne slik jeg gjør.. Er jeg egoistisk som veier mer mot operasjon, enn å la henne slippe?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvults...

Post by wollf »

gjør det som føles rett for deg du. folk har forskjellige meninger om dette. jeg for min del opperer ikke jursvuls da rotter er over 18 mnd. mest sansynlig vil de komme tilbake, det blir fort ikke bare dyrt, men også tungt for rotta. som oftest er det værre for eier å avlive enn det er for rotta selv:(

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Veldig sant... Æsj, trett av disse svultsene.. Har kun hatt to rotter som ikke har fått svulst. Får tenke litt mere på dette, og se hva dyrlegen sier på onsdag:)
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Valgte å la henne slippe i dag, da jeg sto opp lå hun i buret og bustet pels og var skikkelig dårlig. Er veldig vondt, men nå har hun det bedre, vandret over regnbuen til sin søster. :smile:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jursvults...

Post by tantepose »

Trøsteklem :kiss:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Jursvults...

Post by WillyWonka »

Kondolerer.
Er bra du som dyreeier tar ansvar. Slike valg er desverre grusomt å måtte ta, men om du mener at det er det beste, så har du min fulle støtte. måtte selv ta det steget med donnras nå i høst og håper at jeg aldri må gjøre det igjen.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults...

Post by Lillelunde »

Takk :cheerful:
Er alltid vanskelig å ta et slikt valg, men denne gangen var litt lettere enn de andre gangene jeg har latt ei rotte slippe. Tirsdag kveld var Tisha ute å lekte og var helt i form, og onsdags morning var hun helt daff, tok ikke i mot mat, og hun var matvrak, hun pleide alltid å være den første til å komme bort til meg når jeg åpnet dørene, men hun bare lå der. Da jeg tok henne ut satte jeg meg på gulvet og satte hun foran meg for å se hvordan hun gikk bort til meg, og hun klarte ikke å klatre opp på foten min, så hun var veldig dårlig :sorry: Hun var ikke vrien med bedøvelsesprøyta hun fikk av dyrlegen, lå rolig på fanget mitt hele tiden og sovnet raskt etter sprøyta, de andre rottene har brukt opp til 5 minutter, så hun var nok veldig sliten.. Hun har det i alle fall bedre nå :kisses:
Image
Tisha på 2 års dagen hennes, fikk en mini Oreokjeks! Hun var en fin liten rotte.
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Jursvults...

Post by Siv M »

Kondolerer masse, selv om det kanskje er litt sent :cry2: bedre sent en aldri, Min ene rotte har også fått slike kuler nå å skal til vetten i morgen 19/12 får høre hva hun sier, håper på det beste med go jenta mi, men uansett skal hun få leve ett normalt liv fram til kulene blir for store eller hun blir dårligere på flere måter.

Post Reply